“Star Wars”, “Star Trek”, “Harry Potter”, “Indiana Jones”, “James Bond”. Filmselskaberne – og fansene – er glade for franchises, der giver biografgængerne mulighed for at vende tilbage til de kendte figurer og universer igen og igen og giver selskaberne mulighed for at bygge videre på allerede etablerede succeser.

På Filmz’ liste over Filmz i fokus er langt størstedelen af filmene franchises – eller potentielle franchises – og de mest populære filmserier har da også været særdeles lukrative for filmselskaberne i tidens løb.

“Harry Potter”-serien har omsat for svimlende 5,4 milliarder dollars på verdensplan, men de seks “Star Wars”-film er dog stadig den mest populære franchise igennem tiderne, hvis man tager højde for inflation.

Andre lukrative franchises tæller bl.a. “James Bond”, “Batman” og “Shrek”. For slet ikke at tale om “Avatar”, når efterfølgerne rammer biograferne…

Hvilke franchises synes du er verdens bedste? Klik på ‘Kommentarer’ herunder for at diskutere i forummet.



Vis kommentarer (58)
Gravatar

#1 ollethem 13 år siden

star wars
Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick and Tich.
Gravatar

#2 dewin 13 år siden

Star Wars og Ringenes Herre
Gravatar

#3 filmkorn.dk 13 år siden

Hmm, et godt spørgsmål. Der er ikke nogen franchise, der er pletfri, men følgende er franchises jeg jævnligt vender tilbage til:

Star Wars episode 4-6

James Bond

Alien

Olsen Banden
www.filmkorn.dk - filmanmeldelser, også af film vi ikke har set, men alligevel har en mening om.
Gravatar

#4 Fisker 13 år siden

Jeg har altid haft en forkærlighed for James Bond, en film-franchise der virkelig taler til enhver mands indre drengerøv. Vi har jo allesammen stået i en bar og tænkt: "Hvor ville det være cool at bestille en 'Dry Martini' lige nu!" :)

Men det betyder ikke nødvendigvis at franchisen er den bedste.
Gravatar

#5 MathiasMoeller 13 år siden

Saw!
Gravatar

#6 stoffer 13 år siden

Toxic Avenger hands down!

Har altid været svært glad for Indiana Jones og Alien, desværre har de begge en 4'er der ødelægger helhedsbilledet en smule.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#7 Kennia_boy 13 år siden

Jeg holde fast i min personlige favorit. Back To The Future I-III. Men altså Star Wars eller Alien, Terminator, Predator I-II+ Predators (Regner ikke AVP ;)), og ja Olsen Banden.
Carpe Omnia Tempus Fugit - Kenni
Gravatar

#8 HonoDelLoce 13 år siden

Indiana Jones og Die Hard (jo, når der er udkommet legetøj og alt muligt crap, så er det en franchise ! :D)

Det er i mine øjne de eneste film-serier der har opretholdt et sobert niveau gennem alle 4 film (ja, jeg kan godt lide Crystal Skull-filmen! :) )..

Derudover er Alien, Terminator og Star Wars jo alle serier, hvor første halvdel er tæt på det geniale, og anden halvdel nærmest som at tage pis på første halvdel..

Hvis LotR tælger med som en franchise (og det gør den vel egentlig :D) så er den også med på listen over rigtigt gode (næsten fejlfrie)...

James Bond har været MEGET on/off igennem årene.. Jeg synes klart bedst om de første med Sean Connery, mens jeg også var ret glad for Roger Moore's version - hvis man vælger at se de to som forskellige karakterer frem for den samme.. Men der har DÆLME været mange svipsere imellem.. Også flere svipsere end kvalitets-film..

Men en decideret vinder som "verdens bedste franchise"... Den er s'gu svær..

Hvis jeg skal vælge ud fra hvad jeg glæder mig mest til at se mere til, så må det helt klart være Die Hard.. Indiana Jones føler jeg ligesom er klar til at stoppe, og gimmicken med en gammel Jones var fin nok i en enkelt film - men så må det også være godt. Og så kunne jeg i øvrigt ikke interessere mig mindre for om en ung knøs (læs; Shia LeBouf) skulle "overtage" rollen..
Selvfølgelig glæder jeg mig til Hobitten - men det er sådan set mest fordi jeg glæder mig til at LotR EE kommer ud på BD..

Så Die Hard it is..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#9 Moog 13 år siden


Franchises og hvilke film der er gode i serierne

"Alien: den 8 passagere", "Aliens" og "Alien 3".

"Terminator" og "Terminator 2".

Alle Lotr, skal ses i EE.

"Die hard" og "Die hard With a vengeance".

De 3 første indy's.

Star wars, tja alle er sgu gode, men på toppen "Empire" og bunden "Phantom".

"Back to the future" Great Scott! de er alle gode :)

"The Matrix" og "The Matrix: Revolutions".

Harry Potter, ok underholdning hvor den sidste har været den bedste.

"Predator" og "Predator 2" resten er noget bras.

Vinder: Uden tvivl Alien franschisen.

Måske fordi Alien efter min mening er den bedste film i filmhistorien. Filmen der viste os at rummet ikke behøver at være steril og fyldt med mænd i sølv dragter med V stribe. Gieger's skræmmende designs, Goldsmith's trykkende stemningsfyldte musik og Scott's geniale fornemmelse for lyssætning og generel stemning. Intet over, intet ved siden af.

Gravatar

#10 davenport 13 år siden

Jeg synes det mest gennemarbejdede er Star Trek. Der er SÅ meget at tage fat på, at det er vildt!
Men ellers holder jeg som alle andre af de fleste nævnt her.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: