Efter Thomas Vinterbergs succes i Cannes med “Jagten” har der været forventninger om, at man ville rykke den oprindelige premieredato 10. januar 2013 frem for at nyde godt af den gode omtale fra Cannes.

Se også: Mads Mikkelsen belønnet for bedste mandlige hovedrolle i Cannes!

Sådan bliver det dog ikke – danskerne må fortsat vente over et halvt år med at se Vinterbergs film, idet Nordisk Film i en pressemeddelelse oplyser, at man har valgt at holde fast i den oprindelige dato, således at filmen kan være med i Biografklub Danmarks program.

Sisse Graum-Jørgensen, producer på filmen, skriver: ”Vi har helt fra starten arbejdet med, at ‘Jagten’ skulle have premiere 10. januar. Men efter den enestående succes i Cannes har vi naturligvis været inde og kigge på, om vi kunne rykke ‘Jagten’ frem, da der jo er en kæmpe interesse for filmen. Biografklub Danmark har valgt ‘Jagten’, og vi vil gerne have filmen med i klubben.”

Måske ikke tilfældigt udsendte netop Biografklub Danmark i går en anden pressemeddelelse, hvor man bl.a. slog fast:

”Det er vigtig at understrege, at det er de danske distributører, der tilbyder relevante film til Biografklubben, med angivelse af, hvilke datoer de ønsker filmen premieresat. På baggrund af de indkomne tilbud tilrettelægger Filmudvalget programmet hvert år ultimo juni.”

Blandt de øvrige programlagte film – der åbenbart har gjort, at “Jagten” ikke kunne skubbes frem i programmet – finder man Susanne Biers “Den skaldede frisør”, Bille Augusts “Marie Krøyer” og det amerikanske komedie-drama “Hope Springs” med Meryl Streep.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (11)
Gravatar

#1 Jb-film 11 år siden

Hvis Jagten skal bruges til fastholde publikum til det øvrige program fra Biografklub Danmark, er det vel egentlig ok.

Omvendt, så er interessen for Jagten jo stor p.t., efter den har fået så meget opmærksomhed under Cannes - bl.a. med Mads Mikkelsens pris.

Havde Jagten ikke fået den opmærksom med det udfald i Cannes, så havde diskussionen været en anden og filmens premiere via Biografklub Danmark kunne bestå.
Gravatar

#2 Slettet Bruger [552941013] 11 år siden

Der er en del der er utilfredse med Biografklub Danmark. Deriblandt Regner Grasten og Peter Aalbæk.

Et emne som DR Filmland tog op i sidste uges program.
Wisdom's a gift, but you'd trade it for youth.
Gravatar

#3 Jb-film 11 år siden

Whispering Horse (2) skrev:
Der er en del der er utilfredse med Biografklub Danmark. Deriblandt Regner Grasten og Peter Aalbæk.

Et emne som DR Filmland tog op i sidste uges program.


Jeg har ikke selv hørt det program, men jeg har fulgt debatten på anden vis.
Og jeg forstår deres frustration - de skal jo tjene flest penge ind.
- Men, Biografklub Danmark er jo også sat i verden for at fastholde interessen for alle film - også for at tiltrække publikum til biografen.
Gravatar

#4 Lars.dk 11 år siden

Måske dette er med til at mange vælger en ulovlig metode når de skal se danske film. Hvis den først kommer næsten et år efter den vandt i Cannes. Hvad hjælper det at smide den i bio så lang tid efter? så ville dem der absolut ville se den sku nok finde en anden metode.
Fatter ikke en latterlig bio klub skal diktere hvornår den kommer i bio.

Personligt siger dansk film mig intet det er altid de samme skuespillere.
Danmarks værste "komiker" http://img687.imageshack.us/i/1281198900438.gif/
Gravatar

#5 Jb-film 11 år siden

Jeg bryder mig ikke om at det nu bliver en sag, hvor danske filminstruktører skal spilles ud mod hinanden.
- I hvert fald er Bille Augusts kommende filmbiografi, Marie Krøyer, nu også blevet en del af "krigen"
Læs her: http://www.dr.dk/Nyheder/Kultur/2012/06/28/104658....
Gravatar

#6 Jb-film 11 år siden

Lars.dk (4) skrev:
Måske dette er med til at mange vælger en ulovlig metode når de skal se danske film. Hvis den først kommer næsten et år efter den vandt i Cannes. Hvad hjælper det at smide den i bio så lang tid efter? så ville dem der absolut ville se den sku nok finde en anden metode.
Fatter ikke en latterlig bio klub skal diktere hvornår den kommer i bio.

Personligt siger dansk film mig intet det er altid de samme skuespillere.


Som tidligere nævnt, så er det en svær sag - Biografklub Danmarks opgave er at fastholde interessen for alle film.
Samtidig drejer sig også om at fastholde fokus på Jagten.

Danskefilm som sådan, er jo også en vigtig del - sprogligt som kulturelt.

På amerikanske film er der også perioder, hvor du ser de samme skuespillere - så problemet er ikke bare dansk.
- Men hvorfor er det et problem?
Hvis filmen er god, så behøver det ikke at overskygge handlingen, at vi har set de samme skuespillere før.
Gravatar

#7 skittlez 11 år siden

Jeg vil da hellere se en håndfuld rigtig gode skuespillere, end alt for mange middelmådige. Med dét sagt var der lige en periode hvor jeg blev træt af Paprika Steen.
http://www.facebook.com/DampMusik
Gravatar

#8 X&O 11 år siden

Biografklub Danmark sælger flere billetter end omtalen på Cannes. Ellers var premieredatoen rykket frem. Simple as that.
Gravatar

#9 Driver 11 år siden

En god skuespiller kendetegnes ved, at man fordyber sig i hans/hendes roller og glemmer personen bag.
Voila - med godt skuespil og gode roller, spekulerer vi ikke på gengangerer, og så er problemet løst.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#10 Lars.dk 11 år siden


#9

Så kræver det jo også de er gode skuespillere...
Danmarks værste "komiker" http://img687.imageshack.us/i/1281198900438.gif/

Skriv ny kommentar: