Forleden dag bragte Filmz historien om den danske filminstruktør Christian E. Christiansens dårlige oplevelser med Hollywood. De oplevelser kan en anden danske instruktør, Kasper Barfoed, nikke genkendende til.

Se også: Christian E. Christiansen: Producerne er kontrolfreaks i Hollywood

Efter at have slået sit navn fast med tv-serierne “Den som dræber” og “Dicte” så fik Kasper Barfoed chancen i Hollywood med filmen “The Numbers Station”, der havde John Cusack på rollelisten.

Det begyndte sådan set fint med optagelserne, da stjernen John Cusack delte Kasper Barfoeds meninger. Men da Cusack rejste, var freden forbi.

”Det var helt igennem rædselsfuldt. Det var aldrig mig selv, der fik lov at bestemme, om jeg måtte sidde med i klipperummet, så i et helt år sad jeg og ventede ved telefonen for at få at vide, om jeg måtte være med til at klippe min egen film. Enkelte gange, når der var uløselige problemer med klippearbejdet, fik jeg lov at give mit besyv med, men når produceren syntes, at jeg var for besværlig, lod de en anden overtage arbejde,” fortæller den danske instruktør.

Kasper Barfoed afviser imidlertid ikke at vende tilbage til USA for at lave film. Nu ved han, hvad det går ud på.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (3)
Gravatar

#1 Lawman 9 år siden

"Efter at have slået sit navn fast med tv-serierne "Den som dræber" og "Dicte"" - det kan være at de amerikanske producenter så begge serier og indså hvilket makværk der var tale om, og besluttede sig for at overtage kontrollen. For det er da virkelig nogle ekstremt dårlige serier! :)
Gravatar

#2 Driver 9 år siden

Folk som ham, Christiansen og Asger Leth, for den sags skyld, skal vist bare være glade for, de har fået foden ind i den branche derovre. Men det kan da umuligt komme bag på ham, at Hollywood er en anden boldgade end herhjemme og at han ikke kan forlange ligeså meget at skulle have sagt derovre. Han lyder jo ligefrem overrasket, til trods for, at han jo mere eller mindre er en nobody og ikke et anerkendt navn.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#3 Kisbye 9 år siden

Det han beskriver er meget normalt for Hollywood. Herhjemme har instruktørerne meget mere at skulle have sagt end derovre, hvor det meget er producenterne der har skoene på.
Årsagen er selvfølgelig at vores filmbranche herhjemme er statsstøttet, hvor det derovre drejer sig om ren profit.

Det sjove er også at de danske instruktører gerne plejer at floppe derovre. Der er selvfølgelig Nicolas Winding Refn med Drive, men ellers går det gerne galt.
Susanne Bier har floppet med begge de to film hun har lavet derovre. Mikael Salomon har floppet med hans nyeste. Bornedals genindspilning af nattevagten var også ringe. Niels Arden Oplevs Dead Man Down fik dårlig modtagelse. osv.
Man kan spørge sig selv, hvorfor de ikke bare bliver hjemme, hvor der er mulighed for at udfolde den kunstneriske frihed, hvorved vi har opnået så flotte resultater?
Tror det handler om penge og drengedrømme.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)

Skriv ny kommentar: