Nattens 87. udgave af The Academy Awards, bedre kendt som Oscarshowet, bød på mange forskellige prisvindere i de i alt 24 kategorier. “Birdman” og “The Grand Budapest Hotel” vandt begge fire priser og blev aftenens største vindere.

Se også: Anonymt akademimedlem: Forstyrrede skuespillere afgør Oscar

“Birdman” vandt både for bedste film og instruktør samt fotografering og originale manuskript. Den store konkurrent, “Boyhood”, måtte nøjes med én eneste pris for kvindelig birolle.

“The Grand Budapest Hotel” blev aftenens anden vinder. Ganske vist i de mindre kategorier for production design, musik, kostumer og makeup.

Whiplash” var nattens positive overraskelse, der ikke kun vandt for J.K. Simmons’ mandlige birolle, men også for klipning samt lydmiks.

Her kan du se alle Oscar-nattens vindere:

Bedste film: “Birdman

Bedste instruktør: Alejandro González Iñárritu “Birdman”

Bedste kvindelige hovedrolle: Julianne Moore “Jeg er stadig Alice

Bedste mandlige hovedrolle: Eddie Redmayne “Teorien om alting

Bedste kvindelige birolle: Patricia Arquette “Boyhood

Bedste mandlige birolle: J.K. Simmons “Whiplash

Bedste adapterede manuskript: “The Imitation Game

Bedste originale manuskript: “Birdman”

Bedste animationsfilm: “Big Hero 6

Bedste dokumentar: “Citizenfour

Bedste ikke engelsksprogede film: “Ida

Bedste fotografering: Emmanuel Lubezki “Birdman”

Bedste kostumer: Milena Canonero “The Grand Budapest Hotel”

Bedste redigering: Tom Cross “Whiplash”

Bedste makeup og hår: Frances Hannon og Mark Coulier “The Grand Budapest Hotel”

Bedste musik: Alexandre “The Grand Budapest Hotel”

Bedste sang: Glory “Selma

Bedste production design: Adam Stockhausen og Anna Pinnock “The Grand Budapest Hotel”

Bedste lydredigering: “American Sniper

Bedste lydmiks: “Whiplash”

Bedste visuelle effekter: “Interstellar

Bedste animerede kortfilm: “Feast”

Bedste korte dokumentar: “Crisis Hotline: Veterans Press 1″

Bedste kortfilm: “The Phone Call”

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (11)
Gravatar

#1 GustavE 9 år siden

Ok, Birdman er god, men helt ærligt, Boyhood er mindst 10 gange så god og imponerende. Kun en enkelt (fuldt fortjent) pris??? Jeg har mistet troen på Oscar...
Gravatar

#2 X&O 9 år siden

Bedste animationsfilm Big Hero 6 er årets største overraskelse. Selv Lego filmen overgår den.
Gravatar

#3 Geekalot 9 år siden

Kan ikke se hvordan den hotel film kan vinder over nogle af de andre i make up og ting
Gravatar

#4 Hive 9 år siden

Nu har jeg ikke set alle filmene endnu, men hvis Birdman seriøst er årets bedste film, så har det godt nok været et sløjt filmår!

Men fair nok at den vandt for instruktion og fotografering. Burde måske også have vundet for klipning.
Gravatar

#5 Geekalot 9 år siden

Ja det er en mærkelig oscar udeling i år. Lidt som om de har haft 3 favoritter og givet dem oscars, selvom de ikke har fortjemt dem i de kategorier de har fået dem i.
Gravatar

#6 Joeyvind 9 år siden

Fryd at American Sniper næsten gik tomhændet hjem.
Godt at J.K Simmons derimod vandt, det har han længe fortjent.
"You can shoot my body full of holes but you can't kill the spirit of rock 'n roll Baby"..
Gravatar

#7 cain 9 år siden

JK Simmons = Win, ellers er oscars sku som regel ret værdiløse.
Gravatar

#8 Kaversmed 9 år siden

Whiplash var min egen personlige favorit, men hvis det ikke kunne blive dén, så var Birdman da et værdigt alternativ - ganske fin film. Boyhood sagde mig intet, og jeg forstår virkelig ikke den hype, der har været omkring den. Men det er jo så bare min mening. :)
Ripley: These people are here to protect you. They're soldiers.
Newt: It won't make any difference...
Gravatar

#9 Mikkel Abel 9 år siden

Geekalot (5) skrev:
Ja det er en mærkelig oscar udeling i år. Lidt som om de har haft 3 favoritter og givet dem oscars, selvom de ikke har fortjemt dem i de kategorier de har fået dem i.


Giver ingen mening - selvfølgelig er der favoritter, det er der HVERT år. Og har du facitlisten med hvem der fortjener det mere end den anden? :D
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#10 X&O 9 år siden

Hive (4) skrev:
Men fair nok at den vandt for instruktion og fotografering. Burde måske også have vundet for klipning.


Har du overhovedet set filmen?

Skriv ny kommentar: