Digitalt eller på film? Diskussionen kan næsten være religion for filmskabere. Også for instruktør J.J. Abrams, der insisterer på at skyde “Star Wars: Episode VII – The Force Awakens” på gammeldags 35mm-film.

Se også: Ny teaser: John Boyega trækker sit lyssværd i “Star Wars: Episode VII”

Det betyder, at 3D-versionen af den syvende stjernekrigsfilm ikke bliver optaget som 3D, men først bliver konverteret til 3D-formatet i postproduktionen, skriver Collider.

Det er dog ikke alt, der er skudt på 35mm. I en enkelt scene anvender Abrams og fotograf Dan Mindel 65mm IMAX-kameraer. Det gælder jagtscenen med Millennium Falcon, som der er vist glimt fra i traileren. Den scene vil man således kun få fuldt udbytte af i IMAX.

“Star Wars: Episode VII – The Force Awakens” får dansk premiere d. 16. december i år.

FACEBOOK: Bliv ven med Filmz.



Vis kommentarer (11)
Gravatar

#1 X&O 8 år siden

Hvis 3D'en er ligeså god som i traileren... så er det godt nok horribelt. Forhåbentlig er mulighederne for at se den i 2D på en ordentlig skærm ikke alt for dårlige.

I øvrigt synes jeg det er en smule dobbeltmoralsk at ville skyde på film af nostalgiske og kvalitetsmæssige årsager, når man samtidig vælger at udgive den i konverteret 3D.
Gravatar

#2 silegnaV 8 år siden

#1 Man kan ligeså godt tilfredsstille begge religioner, hvis man regner med, at der er seere til det. Marketings-afdelingen har nok været inde over her, men jeg forstår dig udemærket. Er selv til negativer og 2D.
Gravatar

#3 MystiskeMox 8 år siden

Fint med mig, 3D billedkvaliteten er stadig ikke i nærheden af 2D kvaliteten.
Gravatar

#4 Mads47 8 år siden

Hvornår er det blevet bekræftet at filmen kommer i 3D? har intet hørt om, og jeg følger ret godt med i de ny film.

og en hurtig google søgning viser sig at historien om 3D ikke holder og ham der skrev det har senere trukket den artikel tilbage.

http://www.slashfilm.com/star-wars-7-imax-2/
Gravatar

#5 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#4 Dit link er af lidt ældre dato. Umiddelbart skulle 3D'ficeringen være ret officiel: https://www.imax.com/mobile/movies/star-wars-the-f...

Fra IMDb: "The second Star Wars film to be released in IMAX, and the first to be released in IMAX 3D."
Gravatar

#6 Mads47 8 år siden

5# ja okay, kigget ikke rigtig på datoen. Det er min fejl, men jeg venter til at jeg høre noget officielt fra JJ.
Gravatar

#7 Morten Vejlgaard Just 8 år siden

#6 Do it ;)
Gravatar

#8 Business Monkey 8 år siden

Vi ved alle sammen, at Star Wars Episode VII ikke ville kunne slå 'Jurassic World's rekord i omsætning, hvis ikke de forhøjede billetpriser fra IMAX 3D og 3D generelt ikke kunne indtjenes, hvis den nu ikke blev distribueret i 3D, så derfor skal vi lide under endnu en 3D konvertering, som man sagtens kan undgå, men som unægteligt vil efterlade nogle bestemte kameravinkler i filmen, som var tiltænkt 3D for at prøve at give nogle krummer til de 3D hungrende folk. (Tænk den karaktermæssige helt ligegyldige zoom på Rosey Huntington-Knightleys gravide mave i 'Mad Max: Fury Road', selv om vi allerede er blevet præsenteret for hendes graviditet i vaskescenen tidligere.)

Sorry, goddamn, jeg hader 3D gimmicken, bare indført for at forhøje billetpriserne...
Gravatar

#9 Geekalot 8 år siden

Nu ret så glad for de giver os lov til at se dem i 2d, kan bare ikke følge vi skal være med til at betale for 3d konventeringen :/ men er en masse i den film brance man nok ikke skal forstå. Og det var ikke en hentydning til en bestemt hr skal komme og prøve igen :)
Gravatar

#10 X&O 8 år siden

Mads47 (4) skrev:
Hvornår er det blevet bekræftet at filmen kommer i 3D? har intet hørt om, og jeg følger ret godt med i de ny film.

og en hurtig google søgning viser sig at historien om 3D ikke holder og ham der skrev det har senere trukket den artikel tilbage.

http://www.slashfilm.com/star-wars-7-imax-2/


Altså de viste i hvert fald traileren i 3D før Avengers 2, og jeg formoder ikke det er noget Imperial fandt på alene.

Skriv ny kommentar: