Det var engang, hvor superhelte ikke var noget af det mest sexede, man kunne beskæftige sig med i Hollywood. Det er 16 år siden. Gennembruddet kom med Bryan Singers “X-Men”. Nu forklarer han, hvorfor han valgte at lave en superheltefilm, dengang det ikke var in.

Se også: Bryan Singer: Michael Fassbenders Magneto fik mig til at græde

Bryan Singer så nemlig noget af sig selv i “X-Men”-universet, som gjorde, at han fik mod på at filmatisere det kulørte tegneserie-univers:

”Jeg er bøsse eller biseksuel, whatever, så det medvirkede nok til det, fordi mutant-egenskaber opdages i det stadie i puberteten, hvor du selv opdager, at du er anderledes end de andre i nabolaget og i din familie, og du føler dig meget isoleret. Så det spillede nok ind, da jeg besluttede mig for at lave den,” siger Singer til Collider.

Foruden det personligt private aspekt så opdagede Bryan Singer også en række politiske tematikker i tegneserierne, som han gerne ville udfolde på film:

”Jeg opdagede, at tematikkerne i det var interessante for mig. Jeg oplevede Xavier og Magneto som Martin Luther King og Malcolm X-karakterer,” siger Singer med henvisning til de to meget forskellige borgerrettighedsforkæmpere, der kæmpede med vidt forskellige midler – fredelige og voldelige.

Bryan Singers næste forsøg med mutanter på film bliver med “X-Men: Apocalypse”, der får dansk premiere d. 19. maj i 2016.

Følg Films på Facebook.



Vis kommentarer (5)
Gravatar

#1 arnem 8 år siden

Det forklarede han også dengang han lavede den første film.

X-Men har mange gange været analogi for blandt andet homoseksualitet. Der var en hel storyline der var en analogi for aids-epideminen og dets virke i 60'erne.

Singer har talt om det mange gange før.
Gravatar

#2 Hive 8 år siden

Det er da ekstremt old news. Hvis man har set ekstramateriale til nogen af X-Men filmene vil man opleve, at både ham selv og Ian McKellan nærmest ikke snakker om andet.
Gravatar

#3 Nagash 8 år siden

#1 - Aids epidemien i 60'erne? Øhm, mener du ikke 80'erne? :) Ganske vist fandtes der HIV og Aids før 80'erne, men det blev jo først rigtig offentlig kendt i 80'erne, og der troede man jo i lang tid, at det kun var bøsser der fik det.

Men enig med jer begge. Det er old news. Det har Singer udtalt sig om utallige gange.
Gravatar

#4 arnem 8 år siden

#3
Jo, 80'erne. Jeg er et fjog.
Gravatar

#5 Nagash 8 år siden

#4 - Hehe.. Det kan jo smutte :)
Tror heller ikke Singer havde fundet ud af, at han var bøsse i 60'erne. Han er trods alt først født i '65 :D

Skriv ny kommentar: