Er der mere end én Jedi-ridder i “The Last Jedi”. Flere ting taler for, at der ikke kun er Luke Skywalker tilbage. Måske er Rey også Jedi? Men det afviser “The Last Jedi”-instruktøren nu.

Se også: ”Star Wars”-titler afslører betydningen af “The Last Jedi”

Flere officielle udenlandske oversættelser af “The Last Jedi” er ellers blevet oversat i flertal, da Jedi ikke bøjes fra ental til flertal på engelsk. Men Rian Johnson holder fast i, at der kun er én Jedi-ridder:

”I mit hoved er det ental. I mit hoved, helt sikkert… Luke er den sidste Jedi,” siger Johnson til ABC News.

Spørgsmålet er så, om instruktør Johnson har andre valg end at benægte, at Rey eller andre skulle vise sig af være en vaskeægte Jedi-ridder? Forvirringen er nu total.

“Star Wars: The Last Jedi” får premiere d. 14. december.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (10)
Gravatar

#1 BlackJesus 7 år siden

Hvilken forvirring? Den i selv prøver at skabe?

Force Awakens viser tydeligt at Rey har Jedi potentiale ligesom Luke Skywalker havde i episide IV.

Flashbacken, lyssværdsfighten mod Kylo Ren og slutningen, hvor hun møder Luke Skywalker på en øde ø, lidt ligesom Yoda.
Gravatar

#2 Morten Vejlgaard Just 7 år siden

#1 Disse to officielle Lucasfilm-udspil er forvirrende, hvis de sættes over for hinanden. De kan ikke begge være rigtige:

http://filmz.dk/star-wars-titler-afsloerer-betydni... (Jedi = flere)

http://filmz.dk/the-last-jedi-instruktoer-titlen-h... (Jedi = en)
Gravatar

#3 Mads47 7 år siden

#1 og #2 sagen er den at i lande som Tyskland og Spanien er ordet Jedi kun ental og den oversatte title bruger flertals versionen af ordet.

Alt det dette har skabt forvirring fordi på Engelsk er Jedi måde ental og flertal. Her til nævner Rian Johnson altid har tænkt på titlen som i ental, at det er Luke der er den sidste Jedi.

Men det betyder jo nødvendig vis ikke at det vil være sådan resten af filmen. Selv om Luke siger "I known one truth, the Jedi must end".

Jeg tror vi ser et ligende udspil ligesom Empire Strikes Back, hvor Yoda ikke vil træne Luke. Her vil Luke ikke træne Rey fordi han har mistet troen på Jedi orderen. Jeg tror den sætning vi høre fra Luke er i første halvdel af filmen.

Hvilket også forklare hvorfor Luke forsvandt efter the Knights of Ren udslettet Jedi Orderen efter Ben Solo blev forført af Supreme Leader Snoke.
Gravatar

#4 Fjeder 7 år siden

I glemmer at tænke på, Supreme Leader Snoke i starten af TFA siger "There has been an awakening" .. Det sker før vi møder Rey og før hun finder lyssværdet i kælderen.. Det tyder på, der er en 3. kandidat til titlen som jedi.. Finn er et godt bud idet han får et "breakdown" på vej i kamp... Derudover var Finn rimelig ok til at bruge lyssværd i kampen mod Ben Solo...
Bare en tanke :)

Men men, vi kan tænke fra nu og så til 14. december ;)
Gravatar

#5 kblood 6 år siden

Jeg synes #2 og #3 misser #1s pointe. Luke Skywalker ER den sidste Jedi. Rey er en POTENTIEL Jedi. At have "The force" gør ikke man automatisk er Jedi eller Sith. Se Kylo Ren som virker til at kalde sig noget andet end Sith.

Her er noget der blev skrevet som svar på om Kylo Ren er en Sith:

In the visual dictionary for The Force Awakens, it mentions that Kylo Ren "is the archetype of a new generation of dark side users that have emerged to fill the void left by the Sith's demise." Later on, it says: "The Supreme Leader [Snoke] believes Ren to be the ideal embodiment of the Force, a focal point of both light and dark side ability." It says that Kylo Ren is the "embodiment of conflict, drawing upon contradictory teachings and deriving power from discord."

https://scifi.stackexchange.com/questions/110922/i...

Om Rey bliver Jedi på et tidspunkt finder vi nok ud af, men det tyder på at de nye film er ved at bevæger sig imod "Force wielders" som ikke er Sith og Jedi.
Gravatar

#6 Gorman 6 år siden

#5 god pointe.
Hudson til Vasquez i "Aliens": "Have you ever been mistanken for a man? No, have you!!!
Gravatar

#7 Mads47 6 år siden

kblood (5) skrev:
Jeg synes #2 og #3 misser #1s pointe. Luke Skywalker ER den sidste Jedi. Rey er en POTENTIEL Jedi. At have "The force" gør ikke man automatisk er Jedi eller Sith. Se Kylo Ren som virker til at kalde sig noget andet end Sith.

Her er noget der blev skrevet som svar på om Kylo Ren er en Sith:

In the visual dictionary for The Force Awakens, it mentions that Kylo Ren "is the archetype of a new generation of dark side users that have emerged to fill the void left by the Sith's demise." Later on, it says: "The Supreme Leader [Snoke] believes Ren to be the ideal embodiment of the Force, a focal point of both light and dark side ability." It says that Kylo Ren is the "embodiment of conflict, drawing upon contradictory teachings and deriving power from discord."


Jeg er helt enig med dig, men jeg siger jo ikke at Luke ikke er den sidste Jedi, jeg siger at han på det her tidspunkt i filmene er den sidste. Ja Ben Solo er ikke en Sith, deres linje og kult ende med Palpatine og Anakin.

Men jeg tror ikke det betyder at Rey ikke bliver en Jedi, jeg tror aldrig Lucasfilm vil forlade denne mustiske type af helte. Der vil nok altid være Jedi i Star Wars universet, men det betyder jo ikke at de ikke kan udvikle sig ligesom Darkside Force users.

Jeg tror vi ser en støre grå zone ved fremtidens Jedi, end dem vi er vand til fra både Prequels og den originale trilogi. Men ja der er andre Force Users som hverken er Jedi eller Sith.

Tage nu bare The Bendu, Nightsisters, Guardians of the Whills, Ashoka, samt Snoke og the Knights of Ren.



Fjeder (4) skrev:
I glemmer at tænke på, Supreme Leader Snoke i starten af TFA siger "There has been an awakening" .. Det sker før vi møder Rey og før hun finder lyssværdet i kælderen.. Det tyder på, der er en 3. kandidat til titlen som jedi


Det tror jeg ikke man skal lægge så meget i, og den canon bog af TFW hentyder også til det er Rey.




Fjeder (4) skrev:
Finn er et godt bud idet han får et "breakdown" på vej i kamp... Derudover var Finn rimelig ok til at bruge lyssværd i kampen mod Ben Solo...


Det tvivler jeg på, Finn har ikke vist nogle former tegn på at han kan bruge The Force. Grunden til at Finn kan finde ud af at bruge et Lightsaber er fordi alle First Order Stormtropers er trænet i nærkamp. Plus Kylo Ren leger med Finn, men ligesom Anakin er han for selvsikker og giver mulighed for Finn at få et slag ind. Kort efter destruere Ben Solo ham fuldstændigt.
Gravatar

#8 kblood 6 år siden

#7 Ja, jeg pointerede også det med at Luke er den sidste Jedi og at Ren også kunne blive til Jedi, men med den retning som historien er ved at tage, kan vi vidst ikke være sikker på at hun vil kalde sig Jedi af nogen rang.
Gravatar

#9 Mads47 6 år siden

kblood (8) skrev:
men med den retning som historien er ved at tage, kan vi vidst ikke være sikker på at hun vil kalde sig Jedi af nogen rang.


Det tvivler jeg dog stærkt på at Lucasfilm kommer til at droppe hele Jedi konceptet. Jeg synes Jedi er ligeså synonym med Star Wars some Darth Vader og Lightsaber er, jeg vil blive skuffet hvis de droppet den vinkel.
Gravatar

#10 kblood 6 år siden

#9 Det kan der så være noget om. Det ville godt nok virke underligt at gå væk fra at kalde dem Jedi.

Skriv ny kommentar: