Få ting kan få filmfans op i det røde felt som spoilers – en afsløring, der ødelægger filmoplevelsen. Men måske er spoiler-hysteriet gået for vidt? Det mener instruktør James Gunn.

Se også: Colin Trevorrow: “Jurassic World”-trailers viste for meget

For ifølge “Guardians of the Galaxy Vol. 2”-instruktøren så kan en såkaldt spoiler ikke ødelægge en film:

”Det er større emner i verden at blive vred over… Forskning viser, at spoilers ikke rigtig ødelægger noget. I en god historie føler vores hjerner lige så meget fornøjelse, hvad enten vi kender plottet eller ej,” skriver Gunn på Facebook.

Heller ikke den nye “Guardians”-film kan ødelægges af oplysninger om plottet:

”Vi har skabt en film, hvor historien, humoren, det visuelle, musikken og følelserne ikke afhænger af overraskelser… Så siden spoilers ikke rigtig ødelægger, bør vi fremadrettet kalde dem noget mere præcist. Jeg vil kalde dem ‘allerede kendte plot-detaljer’…”

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (12)
Gravatar

#1 Troels-K 6 år siden

Den sjette sans, hvis man kender spoileren er filmen så meget anderledes, så jo, spoilers kan ødelægge filmen, dog i forskellige grad.
Gravatar

#2 KEiZ 6 år siden

Er til dels enig, det går med Spoilers, som plot og historie men de helt store spoilers som hvem dør mm. er sku fedest hvis man ikke ved det.
som komedier er sjovest hvis man ikke har set alle de bedste jokes i traileren....
What are your names, Neil and Bob, or is that like what you do?
Gravatar

#3 Geekalot 6 år siden

Tror kun jeg har fået en spoiler, var en eller anden vigtig ting i den sidste Terminator film, ellers syntes jeg nu også folks hysteri tit render af med dem. Nogle mere en andre selvfølgelig. Men kan man ikke tåle at få noget at vide om film, er en film side nok ikke lige stedet man skal opholde sig :D
Gravatar

#4 kblood 6 år siden

Det er ikke et område hvor man bare kan generalisere. F.eks. Guardians of the Galaxy 2, der får man måske at vide hvem Star Lords far er... eller hvad han er, eller begge dele?

Det ville da tage en del af oplevelsen ikke at være med på den oplevelse i selve filmen, frem for bare at læse det på nettet.

Er det en spoiler som "skurken dør til sidst" eller måske endda "helten dør til sidst", så er det ikke nødvendigvis en spoiler der ødelægger oplevelsen. I en serie som Game of Thrones, vil folk jo af gode grunde så helst ikke vide det, for en del af den serie er jo netop at man har svært ved at vide sig sikker på hvem der overlever, og hvem der dør i den serie. Samtidigt vil den serie så langt fra være ødelagt selvom man vidste hvilke afsnit samtlige der dør, vil dø i... men så er det mere at det vil være interessant at se hvordan det sker og få detaljerne med, men det vil da tage en del væk fra serien at nogle af de større overraskelser ikke er der.

I bund og grund kommer det jo an på hvor meget historien bygger på at prøve at gøre det til en overraskelse, og sjovt nok så er fungere det ikke som en overraskelse hvis man allerede ved det.
Gravatar

#5 LarsMan89 6 år siden

Tit så er det produktet man nyder mest, ikke oplevelsen. Ligesom jeg stadigvæk elsker 'the twist to rule all twists' Den Sjette Sans: Twistet var blevet spoilet længe før jeg så filmen, men jeg elsker måden den var lavet på.
Gravatar

#6 Geekalot 6 år siden

#4 men det ødelægger jo netop stadig ikke ens lyst til at gå ind og se filmen :) Så han har jo ret som han siger i artiklen.
Gravatar

#7 kblood 6 år siden

#6 Meh... det synes jeg nu ikke er det som han siger. Det er jo rent og skær fra Hollywoods synspunkt: "At filmen er ødelagt betyder man ikke vil se den".

At filmen er ødelagt, vil jeg mene at det betyder at oplevelsen ikke er nær så god, fordi noget der skulle være et højdepunkt i filmen, ikke er helt så meget et højdepunkt.

Et eksempel: Jeg så From Dusk Till Dawn, jeg vidste INTET om filmen. Indtrykket er at det er en film om nogle forbrydere på flugt, og de skyder sig gerne ud af en situation hvis de har brug for det. Derudover er den ret nede på jorden... de kommer til en bar hvor de skulle mødes med en der ville hjælpe dem med at forsvinde, men pludselig kommer der jo et tvist som man nok ikke lige vil have set komme. Indenfor 5 minutter er filmen ikke så meget om de penge de har stjålet, eller om at få nye identiteter.
Gravatar

#8 Bachone 6 år siden

Jeg vil nu sige det er alt afhængig af filmens type...
ved GOTG skal de jo vise noget der kan trække folk i bio, dem der ved de vil se den i forvejen lader vel bare være med at se traileren.

Troels-K (1) skrev:
Den sjette sans, hvis man kender spoileren er filmen så meget anderledes, så jo, spoilers kan ødelægge filmen, dog i forskellige grad.


Ganske enig, det samme med "The Others" "Knock Knock" og andre film i den genre, kender man plottet og er der spoilet for meget, er filmene ret uinteressant egentlig.

men generelt action film gør en trailer/spoiler ikke ret meget.
Gravatar

#9 kblood 6 år siden

Så det kommer da an på hvordan man se spoilers, men at ødelægge en film ser jeg ikke som at "nu er den ikke længere værd at se", men at det gør fra at være måske en 10 oplevelse til at være en 6-7 oplevelse.

Vil så også mene det kan have modsat effekt som da jeg så Ghost in the Shell. Den har taget elementer fra filmen og serien, endda måden den vidst blev dubbed på i første omgang. At kende noget ekstra til alt dette giver den da en hel del dybde. Samtidigt synes jeg der var et fedt tvist.. for mig.. at noget der var lidt skuffende i filmen blev til en oplevelse af at det blev en bedre oplevelse med den måde de havde gjort det på. Den del var jeg da så glad for ikke at vide på forhånd.

Jeg tror også at man på Engelsk mere bruger udtrykket "ruined the movie" mere end "destroyed the movie". Der er måske ikke den store forskel, men det betyder jo at man stadigt kan se filmen, men at det har tabt en del af oplevelsen.

Lige med GotG 2, så er det en film hvor jeg ikke tror at spoilers ville kunne ødelægge den specielt, fordi selvom Marvel historie da er okay gode, så er deres fokus jo langt mere på hvordan det hele er blevet udført, udviklingen af karakterene og sådan.

Var det en film med et mord mysterie, eller et andet mysterie, så ville det jo nok gøre en del mere for at mindske oplevelsen.
Gravatar

#10 Bachone 6 år siden

#7
kblood (7) skrev:
Et eksempel: Jeg så From Dusk Till Dawn, jeg vidste INTET om filmen. Indtrykket er at det er en film om nogle forbrydere på flugt, og de skyder sig gerne ud af en situation hvis de har brug for det. Derudover er den ret nede på jorden... de kommer til en bar hvor de skulle mødes med en der ville hjælpe dem med at forsvinde, men pludselig kommer der jo et tvist som man nok ikke lige vil have set komme. Indenfor 5 minutter er filmen ikke så meget om de penge de har stjålet, eller om at få nye identiteter.


Hvis du vidste på forhånd hvad der sker på Titty Twister ville du nok have mistet et stort overraskelsesmoment i filmen, og istedet for at blive "grebet af den" ville det blive meh....

Spoilers er blevet vildere med årene, det er i nogle tilfælde et recap af de vigtigste momenter i en film cuttet ned til få minutter, og så kan man tage i bio og se samtalerne imellem de ting i traileren.

Skriv ny kommentar: