På trods af et salg på 324.000 billetter i de danske biografer så kommer “Alle for tre” til at give underskud. Det koster nu producent Ronnie Fridthjof tre millioner kroner – og det er de danske netpiraters skyld.

Se også: Torrent-pirat får hård straf for at dele “The Revenant” før premieren

Ronnie Fridthjof vurderer nemlig selv, at minimum 30.000 og op imod så meget som 80.000 danskere har eller vil downloade “Alle for tre” gratis og ulovligt i stedet for at betale for den som VOD:

”Vi har i nogle år vidst, at der var dette problem med ulovlige downloads… Jeg skal regne med tre millioner kroner i underskud, da folk ikke vil betale for at se filmen – langt de fleste downloader den ulovligt,” siger Fridthjof til Berlingske.

Den tabte omsætning resulterer nu i fyringer hos Fridthjof Film, der har 40 ansatte:

”Jeg har allerede været tvunget til at afskedige, og kan blive nødt til det igen.”

“Alle for tre” har solgt imellem 60.000 og 70.000 færre biograf-billetter end de to første film i franchisen.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (61)
Gravatar

#1 Tsunamijhoe 6 år siden

Så er Ronnie i gang igen. Han er bare en klaphat af format..Alle hans problemer skyldes netpirater,ikke at dansk film bruger forældede forretningsmodeller,er over proteksionistiske i deres lange holdback periode,og at måske publikum bare ikke gider se deres film.

Danmark er et lille land,så måske skulle de bare lave nogle film flere gad at se?
Gravatar

#2 Geekalot 6 år siden

Tja venter også bare på der kommer noget der er værd at se.... Men selvfølgelig når man ikke formår at lave kvalitet, så det jo piraternes skyld...
Gravatar

#3 X&O 6 år siden

Det var da en ualmindelig arrogant konstatering. Hvis det er det der skal til for at indskrænke medarbejderstaben kunne det være man skulle til at overveje at downloade hans film ulovligt, i håbet om at det til sidst rammer ham selv. Men så ville man jo selvfølgelig skulle se de downloadede film for at det overhovedet ville give mening ift. det hans siger, og det ville alligevel ikke være det værd. Hvis han vitterligt vidst hvor man der ville se hans film på forhånd (og det virker det til ud fra hvordan han budgetterer lønnen til sine medarbejdere), så kunne det være han skulle lave nogle ordentlige film i stedet.
Gravatar

#4 Kim Pedersen 6 år siden


Dansk film benytter præcis de forretningsmodeller som kan sikre de størst mulige indtægter, så spillefilm kan produceres. Men du har måske forslag til en forretningsmodel som kan sikre dansk film større indtægter? Jeg er sikker på alle i dansk film vil være lutter øre, såfremt nogen kunne beskrive en sådan forretningsmodel. Biograferne står for 60 pct. af filmproducentens indtægter og er i stigning. Home entertainment-sektoren står for 40 pct. og er i fald. I år 2000 stod biograferne for sølle 30 pct. af indtægterne og home entertainment-sektoren for 70 pct.

Noget er rivende galt i home entertainment-sektoren og den periode biograferne har eksklusivitet bliver kortere og kortere. Det hjælper bare intet.

Sidste år gæstede 13,6 millioner biograferne. I år 2000 gæstede 10,6 millioner biograferne.

#2: Det har intet med kvalitet at gøre. Flere end nogensinde ser film i både biografer og på internettet, problemet er blot at det ikke er muligt at tage en særlig høj pris for filmene på internettet. Det umuliggøre filmtyvene. Hvis priserne bliver for høje, søger folk jo bare mod at se filmene kvit og frit.

Det siger sig selv at forbrugerne i sidste ende bliver taberne i det spil. For uden indtægter kan danske film ikke produceres.

#3: At producere film kræver indtægter. Indtægter som er i frit fald i home entertainment-sektoren. Ikke bare på Ronnies film, men på alle film.

Gravatar

#5 Geekalot 6 år siden

#2 Det der udkommer af dansk film er LORT, det et FAKTUM.
Gravatar

#6 X&O 6 år siden

Kim Pedersen (4) skrev:

#3: At producere film kræver indtægter. Indtægter som er i frit fald i home entertainment-sektoren. Ikke bare på Ronnies film, men på alle film.


Fedt! Har det noget med mit indlæg at gøre, eller skulle du bare bruge en undskyldning for at skrive det du plejer?
Gravatar

#7 monzoon 6 år siden

Jeg var så dumt at se alle de forfilm jeg kom til. Synes de var sjove... Men det var næsten hele filmen jeg så.... Lad nu være med at vise hele filmen i traileren
to infinity and beyond!
Gravatar

#8 Gorman 6 år siden

selvfølgelig er pirateri noget lort. Betal for varen eller lad være med at se den. So simple. Eller lån den gratis på bibliotekerne, hvor der er betalt. Om danske film så har kvalitet nok er noget helt andet - det må den enkelte vurdere.
Hudson til Vasquez i "Aliens": "Have you ever been mistanken for a man? No, have you!!!
Gravatar

#9 Tsunamijhoe 6 år siden

X&O (6) skrev:
Kim Pedersen (4) skrev:

#3: At producere film kræver indtægter. Indtægter som er i frit fald i home entertainment-sektoren. Ikke bare på Ronnies film, men på alle film.


Fedt! Har det noget med mit indlæg at gøre, eller skulle du bare bruge en undskyldning for at skrive det du plejer?

Kim skriver det han plejer,og det han får penge for,sådan er det..

Kim er en del af film fødekædens problem,ikke løsning,for Kim mener at film udelukkende skal være i biffen i så lang tid som muligt,jo længere jo bedre,upåagtet om folk så gider se de produktioner de opsætter eller ej.
Biograferne tjener fedt på andres flid,og de kunne jo sende flere penge til producenterne fra deres meget dyre koncession salg eller deres 55 millioner kroners overskud i 2015, men det er nemmere et råbe pirat,og få lovgiverne til at lave endnu flere stupide love og tiltag,som gør almindelige forbrugere endnu mere sure over at de skal tvinges til at se trailere,eller ikke kan skippe deres anti pirat pladder på købte skiver,eller fuldstændig vanvittige tiltag som screenpass,men det er en anden diskussion.
Ja det er et catch 22, men nytænkning skal der til,længere er den ikke..
Det er sørme ærgeligt man ikke længere kan sælge millionvis dvd skiver og læne sig tilbage og se pengene rulle ind,nu skal man til at arbejde for indtjeningen,og det hyler producentforeningen og danske biografer så over,at det ikke er så nemt mere..

Buu huu tag en tudekiks og find en løsning.
Gravatar

#10 Mejse 6 år siden

#9 ret sikker på danske biografer ikke tuder over salg af dvd det har jo bare gjort dem endnu vigtigere ;)

Skriv ny kommentar: