De insisterede på den kreative kontrol. Derfor blev Phil Lord og Chris Miller fyret som instruktører på “Star Wars: Han Solo”. Det har rejst spørgsmål om “Star Wars”-instruktørernes generelle kunstneriske frihed i forhold til Lucasfilm-chefen, Kathleen Kennedy. Nu svarer “The Last Jedi”-instruktøren.

Se også: Bag om “Han Solo”-fyring: Lucasfilm ville lave en “Rogue One”-model

Twitter bliver Rian Johnson således spurgt, om han har haft den kreative kontrol over den kommende “Star Wars: The Last Jedi”. Det insisterer han på, at han har – sådan da:

”Jeg har haft mere kreativ kontrol på ‘The Last Jedi’, end jeg nogensinde har haft på andre af mine film,” skriver Johnson.

Han siger altså ikke, at han alene har haft kontrollen, men at den har været stor i forhold til tidligere.

Sådan var det imidlertid ikke i tilfældet Phil Lord og Chris Miller, der angiveligt blev pålagt af Kathleen Kennedy at samarbejde med en ny instruktør på ekstra optagelser.

Et lignende ’tilbud’ takkede Gareth Edwards sidste år ja til på “Rogue One”, hvor Tony Gilroy overtog kontrollen med produktionen. Men det nægtede Lord og Miller altså – hvorefter de blev fyret.

“Star Wars: Episode VIII – The Last Jedi” får premiere d. 14. december.

Følg Filmz på Facebook.



Vis kommentarer (3)
Gravatar

#1 Johnny42 6 år siden

Hvis man kan stole på hvad Alden Ehrenreich efter sigende skulle have sagt, så er jeg godt nok ikke interesseret i Phil Lord's og Chris Miller's form for "kreative kontrol". Efter sigende følte Alden Ehrenreich i nogle af scenerne at det føltes som Ace Venture, og hvis dette er rigtigt ville det potentielt kunne ødelægge vores opfattelse af Han Solo i den oprindelige trilogi. At der lægges bånd på den kreative kontrol er IKKE et skældsord, selv om det ofte bliver brugt sådan.

Problemet med The Prequels er at George Lucas havde al den kreative kontrol han kunne ønske, og der var ingen der sagde nej til nogen af hans ideer. Hvis en instruktør bevæger sig ud af en tangent og vil skabe en film man som studio ikke kan stå inde for, og som vil kunne skade brandet, så er det godt at de siger fra.

Rian Johnson's kommer med en diplomatisk kommentar, for ingen instruktør der vil instruere en film i en milliard stor franchise kan nogensinde få den fulde kontrol, men hvis folk ellerser rationelle og ikke kommer med fuldstændig tåbelige ideer, så tror jeg stadigvæk der bliver lyttet.

Jeg kunne dog godt tænke at se Gareth Edwards version af Rogue One, for filmen vi fik var godt nok ikke god. Men hvis de største ændringer var i tredje akt, ville det nok ikke ændre det store, da tilknytningen til karaktererne opbygges i de 2 første akts, og den manglede fuldstændig.
Gravatar

#2 Mads47 6 år siden

Johnny42 (1) skrev:
Hvis man kan stole på hvad Alden Ehrenreich efter sigende skulle have sagt, så er jeg godt nok ikke interesseret i Phil Lord's og Chris Miller's form for "kreative kontrol". Efter sigende følte Alden Ehrenreich i nogle af scenerne at det føltes som Ace Venture, og hvis dette er rigtigt ville det potentielt kunne ødelægge vores opfattelse af Han Solo i den oprindelige trilogi. At der lægges bånd på den kreative kontrol er IKKE et skældsord, selv om det ofte bliver brugt sådan.


Det er korrekt at de blev fyret fordi at Lord og Miller begynde at give plads til improve og gå væk fra Lawrence Kasdan oplæg. De reporter der har været har sagt at arbejde de har lavet mindet meget om deres andre film som 21 Jump street. Jo de er da sjove, men den stil fungere ikke i Star Wars og det ville ødelægge en karakter som Han Solo hvis han blev komiker.

Disney har gjord det eneste rigtige og fyre de to instruktører, fordi de heller ikke ville bukke sig og havde en helt anden version i hovedet. Det undre mig at Disney først "ser" det nu når der er ca. 2 uger tilbage af principal photography.
Gravatar

#3 Carmul 6 år siden

NU er Han Solo jo en kæk fyr, som nærmest altid har en hurtig replik til det hele. Men "falden på hale" humor har nok intet at gøre i Star Wars universet (bevares.. der var noget med Binks, men det var nu heller ikke noget at råbe hurra for). Gi ham nu noget frækt Bad-ass i stedet for slapstick.

Skriv ny kommentar: