Den franske instruktør Luc Besson er aktuel med “Valerian and the City of a Thousand Planets”. Det er som bekendt en filmatisering af tegneserierne om Linda og Valentin. Alligevel har franskmanden kun hårde ord tilovers for tidens mest populære tegneseriefilmatiseringer – dem fra Marvel og DC.

Se også: Anmeldelsen af “Valerian and the City of a Thousand Planets”

ComicBookMovie.com har talt med Besson, der er kørt træt i de mange superheltefilm:

”Jeg er totalt træt af det. Det var fedt for ti år siden, da vi så den første Spider-man og Iron Man. Men nu er det nummer fem, seks, syv.. Superhelten samarbejder med en anden superhelt, men de er ikke fra samme gruppe. Jeg forstår det ikke,” siger Besson.

Den franske filmmand hidser sig endnu mere op, når talen falder på “Captain America”:

”Det, der generer mig mest, er, at de altid skal vise Amerikas overherredømme, og hvordan de er helt fantastiske. Jeg mener, hvilket land i verden kunne finde på at kalde en film ‘Captain Brazil’ eller ‘Captain France’? Ingen! Vi ville skamme os og sige ‘nej, nej, helt ærligt, det kan vi ikke gøre’. Men de kan. De kan kalde den ‘Captain America, og alle synes, det er helt normalt. Jeg er her ikke for at lave propaganda, jeg er her for at fortælle en historie”, siger Luc Besson.

“Valerian and the City of a Thousand Planets” spiller fortsat i de danske biografer.

Følg Filmz på Facebook.

Vis kommentarer (177)
Gravatar

#11 kblood 6 år siden

Tjaa, altså jeg kan da se hvorfor han finder det underligt, men Captain America og Superman kom jo begge fra en tid hvor det netop var vigtigt for USA at skabe noget national stolthed. Der er flere karakterer man kan sige det om, Wonder Woman f.ex.

Med Captain America er det så bare så tydeligt som det kan blive, men det ville jo bare ikke rigtigt være et Marvel cinematic universe uden ham. Spiderman, Wolverine og Deadpool har også været Avengers... eller med Deadpool var det vidst ikke helt at han var en Avenger.

Han kunne næsten lige så godt undre sig over at se Superman og Batman i samme film... men nu nævner han heller ikke navne og han finder det sikkert underligt.

Jeg kan da godt forstå at flere bliver trætte af superhelte film, men for andre har det jo sådan set altid været film jeg kunne li at se. Jeg synes da det er lige så slemt med alle de kedelige krigsfilm og bilfilm. Hvor mange The Fast and the Furious film er der nu? 7 eller 8 cirka.. måske flere. Brokker han sig også over James Bond? Den serie af film har jo kørt pænt længe og promovere England en del, selvom det da ikke er det samme som at iklæde sig det Amerikanske flag.

Men hvad er det han brokker sig mest over? At filmene bliver lavet eller at folk er vilde med at se dem?
Gravatar

#12 Mejse 6 år siden

#11 tænker det mest af alt nok er brok over, at folk hellere vil se superhelte film end hans film :P
Gravatar

#13 The Curator 6 år siden

#6 En genre er defineret af et bestemt regelsæt, hvori man kan sætte ting i bås. Superheltefilm kan ikke sættes i samme bås - nogle er komedier, andre er actionfilm og der er sågar gysere og coming of age dramaer imellem. De ting er dog genrer - action, komedie, gys, drama. Herunder hører flere subgenrer ind såsom superheltefilm. Men jeg bider dog gerne på - hvilke talrige argumenter findes der for, at superheltefilm skulle være sin egen genre? Det er i hvert fald noget vrøvl.
Gravatar

#14 Mejse 6 år siden

#13 tja det er jo ikke så avanceret....hvis du kigger på de regelsæt der følger genre, så er det let genkendeligt i superheltefilm, der på trods af det nemlig også indeholder mange subgenrer :) ved ikke helt hvorfor du ikke føler man kan sætte superheltefilm i samme bås som gys, drama, komedie, action, da stort set alle superheltefilmene, på trods af forskellige subgenrer følger en vis regelsæt og opskrift, så du må lige forklare hvorfor båsen er anderledes for en actionfilm, end for en superheltefilm ?
Gravatar

#15 The Curator 6 år siden

#14 Hvad med at du besvarer mit spørgsmål først, så tager vi den derfra?
Gravatar

#16 The Curator 6 år siden

Regelsæt der følger genrer er den måde film er opbygget på - actionfilm har fremdrift i kraft af spænding, komedier fokuserer på vittigheder, gysere handler om ubehag osv. Det eneste der definerer superheltefilm er deres plot, og plot er ikke genre. Du skal i hvert fald ikke fortælle mig at Donnie Darko, Watchmen, Pluto Nash og Spider-Man er i samme genre.
Gravatar

#17 Mejse 6 år siden

#15+16 tja det er de jo så åbenbart :) og har svaret....og hvis det eneste du ser som definerende, i en superhelte film er plottet så er det lidt op af bakke :)
Gravatar

#18 The Curator 6 år siden

#17 Det eneste du har kunnet præstere, er et klassisk politikersvar, hvor du istedet for at komme med konkrete eksempler eller en beskrivelse på, hvad jeg beder dig om, blot fortsætter med at stille spørgsmål til mine argumenter. Jeg spørger derfor igen - hvilke talrige argumenter foreligger der for, at superheltefilm skulle være i sin egen genre? Eller slyngede du bare lort ud som du normalt gør? =)
Gravatar

#19 Mejse 6 år siden

#18 slynger aldrig bare lort ud, og at du er uenig i det jeg siger gør det ikke til lort, og det at du siger jeg gør det, er ikke noget der fremmer samtalen, eller giver mig lyst til at svare, plus selvfølgelig at det at sige andre slynger lort ud, er en af de eneste måder faktisk at slynge lort ud på :)

men nej jeg kom med et meget overordnet svar, som dog stadig var et svar, som jeg sagde så mener mange at superheltefilm, lever op til det som gør en genre, en genre, kom ikke med yderligere eksempler fordi at du fra start af er kommet med udtaleleser som "det er noget vrøvl" hvilket gør at jeg bare virkelig ikke er motiveret, da det er formålsløst og personligt, plus at der ikke rigtig er nogen grund til at diskutere noget med en, som ikke er åben overfor andres meninger :)

så når du har udviklet lidt åbenhed og lidt mindre person angreb, kan vi snakke dybere om det :)
Gravatar

#20 Geekalot 6 år siden