InstruktionBruce W. Timm, Eric Radomski

MedvirkendeKevin Conroy, Dana Delany, Efrem Zimbalist Jr., Mark Hamill, Hart Bochner, Stacy Keach, Abe Vigoda, John P. Ryan, Bob Hastings, Robert Costanzo, Marilu Henner, Dick Miller

Længde76 min

GenreAction, Action, Drama, Drama, Animation, Animation, Fantasy, Fantasy, Familie, Familie

Batman: Dødsenglen

5 6
FilmenI kølvandet på Tim Burtons “Batman” fra 1989 skabte Bruce Timm og Eric Radomski den meget populære “Batman – The Animated Series”, der benyttede samme visuelle stil som Burtons film og samtidig tilbød et væld af baggrundshistorier på Batman og et stort udbud af bipersoner og skurke. Da serien blev meget populær, fik kreatørerne mulighed for at skabe et afsnit i spillefilmslængde, og resultatet blev “Mask of The Phantasm” – på dansk “Dødsenglen”. Filmen blev sat op i de amerikanske biografer, men dog uden videre økonomisk succes.
“Dødsenglen” omhandler en mystisk maskeret fjende, der tager livet af Gothams aldrende gangsterbosser én efter én. På grund af hans udseende bliver han forvekslet med Batman, som efterfølgende får politiet og ikke mindst byens politikere på nakken. Da Batman kigger nærmere på sagen, finder han ud af, at hævntogtet går år tilbage, og i form af flashbacks får vi serveret meget af Batmans baggrundshistorie. Det er tydeligt, at visse elementer heri er inspireret af Frank Millers tegneserie “Batman: Year One”. Disse flashbacks fortæller også om Bruce Waynes forhold til den smukke Andrea Beaumont og de svære valg, den unge Wayne står over for med sin nyfundne dystre identitet på den ene side og Andrea på den anden. Valg, der ikke bliver nemmere, da det viser sig, at Andreas far har forbindelser til mafiaen, og ud fra både gamle og nye spor forsøger den kappeklædte detektiv at samle trådene.
Netop detektivelementet er noget, der bliver fokuseret en del på. Dette er en stor del af tegneserierne, hvor Batman også har tilnavnet The World’s Greatest Detective, og det er en side af Batman, der er blevet forsømt i flere af de tidligere Batman-film. Selvom den antager, at man kender universet på forhånd, er “Dødsenglen” med sit store persongalleri og grundige baggrundshistorie på mange måder den mest komplette Batman-film. Det opnår man naturligvis ikke uden vanviddets mester og den største skurk i Batman-universet: Jokeren, der selvfølgelig ikke kan holde sig væk, når det begynder at brænde på for the Bat.

Stemmearbejdet på filmen er identisk med det på “The Animated Series”, hvilket betyder, at vi har glæde af Kevin Conroy som Bruce Wayne og selvsamme i en meget mørkere udgave som Batman.

Mark Hammill er enestående som The Joker – dette er uden tvivl hans livs rolle, og han dominerer kraftigt alle scener, han medvirker i. Med sin stemme på vanviddets rand og skruet over i en art britisk accent er det helt umuligt at genkende Luke Skywalker.

Musikken i “Dødsenglen” er et kapitel for sig – scoret er komponeret af Shirley Walker, Danny Elfmans dirigent på musikken til den første “Batman”-spillefilm. Walker har også stået bag musikken til “The Animated Series”, som er kraftigt inspireret af Elfmans scores. Det gør sig også gældende her, men det er lykkedes Walker at bygge videre på Elfmans stil og skabe et fremragende tema, der glimtvis sender Dødsenglens score op på højde med Elfmans fra 1989.

“Dødsenglen” er en meget gennemført og på alle måder fantastisk Batman-film, fuldt på højde med “Batman Begins” og i denne anmelders øjne bedre end Burtons ellers glimrende film. Burtons “Batman” skal naturligvis have kudos for at bringe den dystre side af Batman til live på det store lærred, men på trods af de meget stærke kvaliteter synes den fanget i 80’erne og har desværre ikke modstået tidens tand i samme grad som “Dødsenglen”.

VideoBilledet på denne dvd står i anamorphic widescreen med det originale aspect ratio på 1.78:1. Den er ligesom “The Animated Series” tegnet på sort papir, hvilket som udgangspunkt giver en meget mørk billedside. Der forekommer en smule edge-enhancement gennem hele filmen, og der er også en anelse snavs at spore – det er tydeligt, at der ikke er lagt særlig stor vægt på at få restaureret billedet til denne udgivelse.
AudioLyden på dvd’en består af et Dolby Digital 2.0-lydspor på dansk, engelsk, græsk og hebræisk. Tale, musik og effekter går klart igennem, men et 5.1 lydspor ville have klædt filmen. I stedet er det her op til diverse pro-logic-teknologier at få gang i baghøjtalere og subwoofer.
EkstramaterialeBaggrundsinformation i form af et kommentarspor med skaberne havde været oplagt, men desværre er det eneste ekstramateriale tilgængeligt på denne dvd filmens biograftrailer.

Den tekniske præsentation på denne dvd er gennemsnitlig, og desværre er der her tale om en skrabet udgivelse uden nævneværdigt ekstramateriale. Det ændrer dog ikke ved, at “Dødsenglen” er en helt igennem eminent film, der viser noget af det bedste fra Batman-universet.

Da byens mest frygtede gangstere systematisk bliver udryddet, får den kappeklædte korsfarer skylden. Men om natten i Gotham hærger en ny og spøgelsesagtig skurk, Dødsenglen, en dyster skikkelse med en vis tilknytning til Batmans fortid. Kan mørkets ridder undgå politiet, fange dødsenglen og rense sit navn?