Carnivàle - Sæson 1

InstruktionTodd Field, Alison Maclean, Tim Hunter, Jack Bender, Alan Taylor, Peter Medak, Rodrigo García, J.R. Orci, Dan Lerner, John Patterson, Jeremy Podeswa, Steve Shill, Scott Winant

MedvirkendeTim DeKay, K Callan, Robert Knepper, Blake Shields, Scott MacDonald, Karyne Steben, Diane Salinger, Toby Huss, Carla Gallo, John Fleck, Patrick Bauchau, Clancy Brown, Adrienne Barbeau, Clea DuVall, Amy Madigan, Debra Christofferson, Cynthia Ettinger, Linda Hunt, Michael J. Anderson, Nick Stahl

Længde625 min

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller, Fantasy, Fantasy

IMDbVis på IMDb


Anmeldelse

Carnivàle – sæson 1

5 6
HistorienUdgangspunktet for tv-serien “Carnivàle” er depressionens USA efter børskrakket i 1929. Vi skriver 1934 og midtvesten i USA hærges af sandstorme, et område og fænomen beskrevet under ét som the dustbowl. Arbejdsløsheden er stor blandt farmere og arbejdere, millioner hutler sig gennem tilværelsen og lever et liv under fattigdomsgrænsen. I denne trøstesløshed rejser et omrejsende cirkus, Carnivàle, fra by til by og underholder som en kombination af sigøjnere og freak show. Et vidunderligt ensemble, stærkmanden Gabriel, Lila den skæggede kvinde, Gecko den skællede mand, de siamesiske tvillinger Alexandria og Caladonia, den blinde og synske Professor Lodz og et stripshow af lidt anderledes karakter. I kulissen står det anonyme Management i sin egen trækvogn.
Nick Stahl (“Sin City”) spiller Ben Hawkins, en efterlyst farmer, der bruger Carnivàle som tilflugtssted, da muligheden som ansat altmuligmand tilbyder sig. Ben har dog andet med i bagagen – uuudforskede healerevner med bivirkninger, mareridt og mærkelige drømme om begivenheder der måske er sket, eller vil ske. I Californien hjemsøges metodist præsten Brother Justin Crowe, spillet af Clancy Brown (“Highlander”), af de samme syner som Ben. Overnaturlige begivenheder kombineret med åbenbaringer om fremtiden, vælger han at fortolke som en direkte udvælgelse af gud til at fuldføre dennes profetier.

Dette er opridsningen af præmisserne for “Carnivàle”. Måske i alder ikke helt på højde med jordens ældste erhverv, men på det hvide lærred forbliver det det ældste og enkleste af alle temaer. Kampen mellem godhed og ondskab. Ben og Justins stier må krydses, konfrontationen er sat. Desværre på flere planer. Konflikt mellem kommerciel succes kontra integritet. Seriens absolutte force, skal vise sig til slut at blive en akilleshæl.

SkabelsenFor at beskrive “Carnivalè”, er det nødvendigt med lidt baggrundsviden om betalingskanalen HBO, som er ophavsmand til serien. Kvalitet og HBO er efterhånden ord, det er unødvendigt at nævne i én og samme sætning. Få andre tv- kanaler, om nogen, har i den grad været eksponent for at turde eksperimentere. For HBO’s del, er det resulteret i både nyskabelser som genopdagelse af allerede udtrådte og glemte genrer. Professionelt har betalingskanalen formået at lave serier, som henvender sig til begge køn og alle hudfarver, men aldrig på “et laveste fællesnævner” niveau. “Sopranos”, “Sex and the City” og “The Wire”, har været succeser, som har bidraget til en sund bundlinie og med tiden givet HBO mulighed for at afprøve koncepter med mindre mainstream appeal og mere kontroversielt indhold. Og så er vi tilbage ved udgangspunktet. Det er meget svært at finde nogen serie, som passer bedre på den betegnelse end netop “Carnivalè”.

Daniel Knauf er skaberen og manuskriptforfatter på serien, et relativt ubeskrevet blad. Han har tidligere udviklet andre projekter for andre producenter, men disse blev ifølge HBO lagt på hylden, oftest med diagnosen ”too damn weird”. Med “Carnivàle” fik Knauf dog foden indenfor tv verdenen og serien udnytter til fulde potentialet i mediet. Seriens opbygning kan karakteriseres som værende umådelig langsom set i forhold til en spillefilm. Knauf giver sig tid til at beskrive personer, begivenheder og ikke mindst scenerier. Der er en detaljerigdom i både billeder og skuespil, som meget sjældent ses i film, pga. den kortere spilletid. Paralleller kan trækkes til fortællestilen i David Lynchs “Twin Peaks”, hvilket fysisk manifesteres i dværgen Michael Samsons tilstedeværelse, som ses i flere af Lynchs produktioner. “Carnivále” er dog ikke sådan at sætte i bås.

Man kan se at HBO ikke har kompromitteret Knaufs vision. Første sæson af “Carnivále” lægger op til en længerevarende saga, at “Carnivále” kan blive en milepæl i historien af tv- serier. Der er åbnet for sluserne med et imponerende budget i $50 mio. klassen pr. sæson.

UdførelsenSerien henvender sig langtfra til alle. At være tilskuer til “Carnivále” betyder engagement og indlevelse for at holde tråden i hvad der foregår. Men man vil blive rigeligt belønnet for sin indsats. Skuespillet er i særklasse for en tv-produktion og især birollerne af Patrick Baucheau (Lodz) og Adrienne Barbeau (Ruthie) er værd at se godt efter. Og dværgen Michael Anderson får endelig en større rolle, som han udfylder godt. Derudover er der mere stemning af gyser i flere af seriens afsnit end Hollywood genren har formået at vise på film de senere år. En scene med Ben alene i en trækvogn undersøgende en kuffert, gav mig gåsehud over det hele. Simpel Hitchcock ABC, men sørgeligt sjældent udført. Vidunderligt.

Et par ord skal også falde omkring den detaljerigdom, hver eneste scene indeholder. Rekvisitter, biler, tøj, sandstorme, computer genererede effekter, alt er lavet med respekt for, netop, detaljer. Sammenligner man med John Fords “Vredens druer” fra 1940, omhandlende den samme periode, finder man mange ligheder. Større ros kan jeg ikke give.

Apokalypsen”Carnivále” fik desværre ikke den kommercielle succes, den havde fortjent. Serien appelerede ikke til nok seere for at gøre den profitabel og i juni måned trak HBO stikket ud og den netop afsluttede sæson to, blev den sidste. Det er ganske vist, at “Carnivále” ikke har fået den slutning, serien oprindeligt var tiltænkt. Serien var bygget op til minimum tre sæsoner og selvom sæson to efter sigende skulle blive et større actionbrag, set i lyset af den forcerede afslutning, så er dette ikke sket pga. indgåede kompromisser mht. plot eller budget.

“Carnivále” kan udmærket blive en sleeper af de helt store og med tiden sælge så godt på dvd, at HBO vælger at fortsætte serien på et senere tidspunkt. I hvert fald har Knauf ikke endegyldigt opgivet at fuldføre historien og de mange trofaste fans udfylder imens ventetiden med CarnyCons – fan konventioner i Star Trek stil.

VideoPå den tekniske side er der heller ingen grund til sorg. Serien er opdelt i 12 afsnit, 2 afsnit på hver disk, så der er rigeligt plads til det gode billede. Et tæt på perfekt anamorphic 1.78:1 billede. Farvevalget er lige i øjet, både når det kommer til det farverige Californien og det støvede midtvesten. Introen alene til hvert afsnit er topklasse computergenereret og udtrykker forholdet mellem depressionen, mystik og det overnaturlige. HBO sætter simpelthen standarden for hvor godt tv kan se ud på dvd.
AudioDer er to lydspor, engelsk DD5.1 og fransk DD surround. Selvom serien hovedsageligt er dialogdrevet, betyder det ikke, at surround højttalerne får ro. Der er næsten optimal udnyttelse af lydeffekter og selv baghøjttalerne får til tider noget at arbejde med. Ikke noget at klage over. Der er masser af undertekster på denne R2 udgivelse og de fleste vil sætte pris på den danske af slagsen.
EkstramaterialeSerien indeholder kommentatorspor, på afsnit 1, 2 og 10. Der er gode indslag om produktion og detaljer. Der er en rigtig god featurette på 13 minutter, som giver et indblik i skabelsen af perioden. Alt for kort dog. Her kunne man godt have brugt en dokumentar på minimum 45 minutter.

Et bokssæt som ingen bør snyde sig for at se og mange burde købe hurtigst muligt til samlingen. Det er stemningsfuld underholdning på højeste plan, som man får svært ved at lægge fra sig, når man først er gået i gang. Gensynsværdien for serien er meget høj.


Trailer

Der er endnu ingen trailers til denne film

Kort om filmen

I en tid med gigantiske sandstorme, rædsomme plager, tørke og elendighed – tegn på Guds vrede og budbringere om verdens undergang – vil i den endelige konflikt mellem Gud og ondskaben snart tage sin begyndelse. Opgøret vil finde sted midt i et rige kaldet Amerika, når et omrejsende cirkus, som huser Ben Hawkins, en uligevægtig healer, støder sammen med et evangelisk præsteselskab under ledelse af pastor Justin Crowe…