City of God

InstruktionFernando Meirelles

MedvirkendeAlexandre Rodrigues, Leandro Firmino, Phellipe Haagensen, Douglas Silva, Jonathan Haagensen, Matheus Nachtergaele, Seu Jorge, Jefechander Suplino, Alice Braga, Roberta Rodrigues, Luis Otávio, Darlan Cunha

Længde130 min

GenreAction, Action, Drama, Drama, Thriller, Thriller

I biografen11/07/2003

City of God

6 6
Puha… Den brasilianske film “City of God” (originaltitel: “Cidade de Deus”) er en film, som virkelig tager pusten fra en. Med dette enestående filmiske værk, har instruktør Fernando Meirelles givet Brasilien en solid og urokkelig plads på det filmiske verdenskort. Det er en blodig, dristig og yderst gennemført kollage af voldsomme historier, som alle finder sted i det samme område: Guds By – et brasiliansk slumkvarter, hvor hovedsageligt (ofte unge) desperate forbrydere og berygtede voldsbander huserer. Et sted som stadigvæk eksisterer i Brasilien den dag i dag.
Filmen bliver fortalt af den sympatiske dreng Buscape, og fortællingen strækker sig over en periode fra konstruktionen af Guds By i 1960’erne til engang i 1980’erne. Buscape optræder ofte i filmen, men der er ingen egentlige hovedpersoner, og det kan engang imellem være lidt svært at holde styr på filmens store persongalleri. Men Meirelles’ instruktion, César Charlones kamera og specielt Daniel Rezendes klippeteknik sørger let for, at vi aldrig nogensinde mister koncentrationen. Det er helt utroligt at tænke på, at dette er Rezendes allerførste film som klipper.

“City of God” tager udgangspunkt i den sande historie om en enkelt bandes blodige kamp for herredømmet i det fattige kvarter. Denne bande bliver ledet af den psykotiske Ze Pequeno, spillet af Leandro Firmino da Hora, i filmens bedste præstation. Hver gang han optræder på lærredet, sætter han nerverne i kog hos publikum. Han leverer uden tvivl den mest frygtindgydende præstation som en skydeglad drabsmand i en film siden Joe Pesci i “Goodfellas”.

Filmen føles ofte som en fantastisk og manisk hybrid af Quentin Tarantino, Darren Aranofsky og Spike Lee. Meirelles benytter sig af stort set alle filmmediets vidunderlige moderne teknikker, visuelt som auditivt, hvilket sørger for, at filmen bevarer et konstant tempo, som gør at filmens 130 minutter synes at flyve forbi på ingen tid. Og hvis man har nogle fordomme om, at “City of God” skulle føles komprimeret eller filmisk utilstrækkelig pga. et stramt budget eller det faktum, at Brasilien aldrig har udgivet noget særlig mindeværdigt på den filmiske scene, så tro om igen! “City of God” er et værk af så fortællermæssigt og teknisk høj kaliber, at ganske få amerikanske film kan klare at måle sig med den.

I sin kamp for at gøre filmen så realistisk og troværdig som muligt, har Meirelles fået fat på en masse unge fra Guds By. Meirelles og filmholdet interviewede mere end 2.000 unge i Guds By, og endte med at bruge 200 af disse i selve filmen. Resultatet af denne casting-proces er en ekstra dimension af realisme og intensitet. Og intensitet er der nok af i “City of God”. Alene scenen, hvor et bandemedlem bliver bedt om at skyde én af to små grædende drenge for at bevise sin mandighed, er en af de mest intense og gruopvækkende scener i filmhistorien.

Men “City of God” er ikke bare et smukt og ekstatisk visuelt virvar, den har rent faktisk også en pointe. Vi får et indblik i en verden, som turistguiderne og historiebøgerne aldrig har fortalt os om, og vi forstår, at disse unge ikke billiger deres situation, men de er desværre tvunget til at acceptere den, som følge af fattigdom og kummerlige forhold. Og filmen får også bugt med den fordom, som visse brasilianere har, som dikterer, at disse unge alle er hjernedøde uhjælpelige tåber, som med rette er blevet isoleret i deres egen lille bydel. For blandt dem findes altså flere personer med drømme og håb, inklusive fortælleren Buscape, som prøver at give omverdenen et indblik i en lille mørk og ubehagelig afkrog af et enormt land, som resten af landets indbyggere måske havde glemt eller fortrængt.

“City of God” har, helt fortjent, taget verden med storm. Det er et nyskabende filmisk epos af format, som sprudler af energi og kreativitet. Jeg glæder mig både til at se, hvad instruktør Fernando Meirelles’ næste projekt bliver, og hvordan “City of God” langsomt får indflydelse på både den brasilianske og hele verdens filmarena, og hvad denne indflydelse resulterer i. “City of God” er en film som er særdeles skræmmende, men samtidigt også bestående af op til flere humoristiske momenter. Underholdende, men samtidigt også stærkt dybsindig. Brutal, men samtidigt også særdeles eftertænksom. Årets hidtil bedste film.

I 1960’erne bliver der i Brasilien oprettet et boligområde med det portugisiske tilnavn “Cidade de Deus” (Guds by). Stedet bliver hurtigt hjemsted for alskens kriminelle tabere og voldelige bander, hvor den brutale bande ledet af den vanvittige Ze Pequeno langsomt udraderer den ene af slagsen efter den anden. Midt i dette voldelige kaos befinder den unge dreng Buscape sig, som, blot bevæbnet med et enkelt fotografiapparat, forsøger at finde en mening med livet i byen.