InstruktionKevin Smith

MedvirkendeBrian O'Halloran, Jeff Anderson, Jason Mewes, Kevin Smith, Jennifer Schwalbach Smith, Ben Affleck, Trevor Fehrman, Rosario Dawson, Scott Mosier, Jason Lee, Ethan Suplee, Jake Richardson

Længde97 min

GenreKomedie, Komedie, Drama, Drama

Clerks II

5 6
Filmen”Clerks II” er opfølgeren til et af 90’ernes helt store kultfilm: “Clerks – Døgneren”. Den oprindelige film var provokatøren Kevin Smiths første spillefilm, der med beskidt sprog og in your face attitude fulgte Dante og Randal i en ekstremt underholdende, næsten surrealistisk, dag på deres job i en kiosk og videobutik i New Jersey. Intet var tabu, og alt fra uskyldige håndværkere på Dødsstjernen i “Star Wars” til (37) blowjobs blev rundet.
Med “Clerks” lagde Smith grundstenen til en hel antologi om New Jersey, og med de to lokale drengerøve Jay og Silent Bob som gennemgående ikoner, har han spændt vidt med sine historier i sit såkaldte “View Askewniverse”.

Der er nu gået 12 år siden handlingen i den oprindelige film, og de to hovedpersoner har skiftet døgneren ud med fastfood restauranten Mooby’s. Dante er nu forlovet og er på vippen til at flytte med sin kæreste, Emma, til hendes velhavende familie i Florida. Randal er i velkendt stil vild med at fortælle kunderne sin ærlige mening – hvilket som regel ikke falder i god jord og i det hele taget giver karaktererne og miljøet, ligesom det oprindelige, rig anledning til en masse bizarre og morsomme situationer. Filmen har to glimrende tilføjelser til rollelisten i forhold til originalen. Den kejtede og usikre nørd Elias og den varme manager på Mooby’s, Becky, bliver begge ufrivilligt trukket ind i Dante og Randals skæve virkelighed. Men når alt kommer til alt, er både skaberene såvel som skuespillerne blevet ældre, og virkeligheden fremstår mindre skæv end for 12 år siden.

Originalen beskæftigede sig med hverdagsproblemer, men tog også dybere emner op, som ambitioner og livskvalitet. Fortsættelsen deler disse emner og karaktererne er i tilsvarende situationer, men som Randal forklarer, ligger livet ikke længere foran dem – han er bange for, at løbet er kørt for ham. Det er her Kevin Smiths film for alvor adskiller sig fra tilsvarende i genren, og det er tydeligt, at han tager sit publikum seriøst. Hans hudløse ærlighed skinner i den grad igennem på lærredet, og der bliver ikke lagt fingre imellem, uanset om snakken falder på racisme, politisk korrekthed eller erotik over artsgrænser.

Her ophører lighederne også, for “Clerks II” er på alle måder en mere poleret og publikumsvenlig film end forgængeren. Den primære fokus på lange dagligdags diskussioner mellem de to hovedpersoner er for størstedelens vedkommende skiftet ud med Dantes kærlighedsliv og hans overvejelser om sin forestående livsændrende beslutning. Som filmen skrider frem går pusten lidt af ballonen, og handlingen bliver mere og mere forudsigelig.

Hvor “Clerks” med sin skarpe dialog var en sort/hvid lavbudget sag hjemmefinancieret af Smith og filmskolekammeraten Scott Mosier, er hans øvrige film, i trit med instruktørens popularitet, blevet gradvist dyrere og mere kommercielle. Med “Clerks II” har Smith skabt en hjertevarm komedie, der ligger et godt stykke fra originalen. Det er rart at se instruktøren vise nye sider af hovedpersonernes liv, men man savner det spontane element og ikke mindst de lange rammende diskussioner mellem Randal og Dante, der drev originalen og gjorde den til en nyklassiker.

VideoPå dvd bliver “Clerks II” præsenteret i anamorphic widescreen, 1.85:1 format. Det er en virkelig flot billedside, der giver både farver og kontrast stort spillerum. Der er ingen synlige artefakter, og eneste klagepunkt er en anelse edge enhancement.
AudioSom de øvrige af Kevin Smiths film er dialog det primære omdrejningspunkt – her er hverken eksplosioner eller biljagter, men det til trods byder udgivelsen på et særdeles velmikset Dolby Digital 5.1 surroundspor. Dialogen står klart ud af centerkanalen, og de mange musikindslag strømmer ud af fronthøjtalerne med hyppig brug af en perfekt afstemt LFE-kanal. Filmens få retningsbestemte effekter er præcist placeret i bagkanalerne, men der bliver aldrig brug for de store panoreringer bagtil. Et flot lydspor, der præsenterer filmens lydside på glimrende vis.
EkstramaterialeHver sektion på dvd’en indledes med en lille hyggesnak af Kevin Smith og producer Scott Mosier. De er sjove små bidder hvor blærerøven Smith, velvidende, at han har et godt produkt mellem hænderne, flotter sig med smarte kommentarer omkring de enkelte sektioner på dvd’en.

Vi lægger ud med disk 1, hvor man får serveret et kommentarspor af Smith, Mosier og en lang række af de medvirkende. Som oftest med Smiths kommentarspor bliver der lagt befriende lidt vægt på filmens tekniske elementer, og i stedet befinder man sig i selskab med en gruppe venner, der snakker om alt mellem himmel og jord. Et informativt og ikke mindst yderst underholdende kommentarspor.

Derudover indeholder den første skive 35 minutters fraklippede/forlængede scener og en 27 minutters blooper reel.

På disk 2 får vi serveret en lang række dokumentarer:
“Train Wreck” er en samling af 10 små sekvenser på 47 minutter samlet, der hver dækker forskellige elementer af produktionen. “Clerks II: VH1 – The Movie Special” indeholder 20 minutters forholdsvis overfladiske interviews med de medvirkende. “Back to the Well: Clerks II” er det mest grundige stykke ekstramateriale på disk 2. En 90 minutters making of dokumentar, der starter i 2001 og følger Kevin Smith på tæt hold op til og efter premieren på “Clerks II”. Det er et glimrende program, der giver et godt og personligt indblik i filmholdets strabadser undervejs. Der bliver lagt en del vægt på fiaskoen “Storbydrømme – Jersey Girl” og Smiths øvrige filmprojekter, samt hvordan de påvirkede skabelsen af “Clerks II”.

Desuden indeholder disk 2 de kortere indslag “Hooray for Hollywood”, “Clerkin’ Off” og ikke mindst “A Closer Look at Interspecies Erotica”, der dækker en af filmens mere pikante scener.

Kevin Smith har en kæmpe fanskare, og det bunder utvivlsomt ikke kun i hans evner bag kameraet, men også i et kæmpe arbejde for de mange fans. Smith er en meget aktiv bruger af sin egen hjemmeside, hvor besøgende ofte får mulighed for at se smugkig eller bag kameraet sekvenser fra “View Askewniverse”. Dette giver naturligvis store muligheder, når det kommer til at stykke ekstramateriale sammen på dvd, og denne udgivelse udmærker sig også i særdeleshed på dette område.

“Clerks II” er en glimrende fortsættelse, der forsøger at gå nye veje, dog ikke helt uden problemer undervejs. På dvd har vi glæde af en 2-disk udgivelse i topklasse, hvor både de tekniske aspekter og ikke mindst ekstramateriale er repræsenteret ganske fremragende.

Ti år er gået siden vi forlod de flabede, irriterende og anmasende ekspedienter Randal og Dante i Quick Stop butikken i Jersey. Ti år, hvor tiden er stået stille for de to, og hvor intet nyt er godt nyt. Desværre bliver Dante og Randal nødsaget til at finde nyt arbejde, og burgerimperiet Mooby’s bliver nu deres nye tilhørssted – til Mooby’s store fortrydelse. For aldrig har der været to så modbydelige, dovne, ignorante og ligeglade ekspedienter som de to.