Descent, The
Udgivet 16. feb 2006 | Af: The Insider | Set på DVD
Filmens persongalleri består af seks attraktive unge kvinder, hvilket let kunne forlede én til at tro, at instruktør Marshall var opsat på at score kassen på at promovere sit beundringsværdige skuespillerhold og tage til takke med en lille håndfuld veltimede choks og intet mere. Men tydeligvis inspireret af film som “The Shining”, “Alien” og “Deliverance” (alle tre blandt instruktørens favoritter) har Marshall (som også har skrevet filmens manuskript) skabt seks hårdhudede, skrappe tøser, af den slags man efterhånden ser for få af i denne genre. Ligesom i “Alien” bliver truslen sjældent set og derved gjort langt mere intimiderende. Ligesom i “Deliverance” udvikler hovedpersonernes fællestur sig til et regulært mareridt. Og ligesom i både “Alien” og “The Shining” tager Marshall sig tid til at give publikum blod på tanden, inden vi i filmen bogstaveligt talt får lov til at se blod, hvorefter filmen nægter at slippe sit greb.
Filmen har kostet, hvad der svarer til ca. 5 millioner dollars. Efter amerikanske standarder svarer det til omtrent en ultralavbudgets gyserfilm. Men de både klaustrofobiske og beundringsværdige huleinteriører, de kuldegysningsinducerende special-effects og make-up effekter, det formidable kameraarbejde, det nervepirrende lyddesign (klart inspireret af “Jurassic Park” og “Predator”) og David Julyans (“Memento”, “Insomnia”) fyldige, højtravende musik får filmen til at fremstå ti gange dyrere, end den egentlig var at producere. Filmen er ligeledes mindst ti gange bedre end de fleste nok vil forvente ud fra denne formidable films tvivlsomme omslag. Filmen handler, javist, om en nedstigning, men spændingskurven stiger og stiger, indtil man næsten ikke kan bære det mere. Formidabelt.
Men så kommer den store problematik. Ifølge coveret burde filmen være gengivet i 2.35:1 anamorphic widescreen. Dette er også det format, som filmen blev vist i i engelske biografer, og sådan som filmen bliver præsenteret på den engelske dvd-udgivelse. Men i modsætning til hvad coveret antyder, bliver filmen vist i 1.85:1 anamorphic widescreen format. Så er den mest oplagte konklusion så, at man ved en fejl er “kommet til” at eliminere billedets yderste højre- og venstresider og derved gjort billedet mindre, så man mister billedlige detaljer, som var i den oprindelige udgave af filmen, og som instruktøren og fotografen ville have dig til at se. Dette er bl.a. sket på den udenlandske dvd-udgivelse af “Lord of War” for nylig, hvilket har udløst en masse debat på internettet.
Eftersom Marshall ikke nævner billedformatet på sit kommentarspor (som er en direkte kopi fra den engelske udgivelse, som bød på et 2.35:1-transfer), og at filmen er udstedt til at blive præsenteret i cinemascope-format, må man antage, at præsentationen af filmen på denne udgivelse er forkert. Desuden synes der at være en betydeligt større mængde tab af billede til højre og venstre end i top og bund (og den ekstra billedinformation i top og bund på den danske udgivelse er oftest ganske overflødig). Det er en mærkværdig fejl, som burde have været rettet, og som forhindrer billedsiden i at opnå en højere bedømmelse.
Dvd’en indeholder en fornem 41-minutter-lang dokumentar om filmens tilblivelse. Der er et par kedelige passager, hvor skuespillerne og Marshall blot taler om, hvad plottet går ud på, hvilket ikke kunne være mere uinteressant, når man allerede har set filmen. Men de kedelige passager er hurtigt overstået, og så får vi pludselig en masse interessante informationer leveret. Vi hører bl.a. filmens bagmænd tale om, hvad de finder skræmmende til dagligdag (Marshall er sjovt nok bange for kvinder), folks interessante “freudianske teorier” om filmens historie og tilblivelsen af filmens imponerende kulisser og særprægede væsner. Og så bliver der talt en del om skuespillernes første møde med filmens bæster, som man med vilje holdt væk fra skuespillerne, indtil den dag man valgte at skyde scenen.
Så er der også to kommentarspor af forskellig karakter. Instruktør Neil Marshall dukker op på begge to, hvor han på det første bliver ledsaget af sit skuespillerensemble. Det er et ganske morsomt, underholdende og ofte meget useriøst kommentarspor. Eftersom der er så mange deltagere, er der flere der afbryder hinanden og taler i munden på hinanden, men for det meste er det let nok at holde styr på de forskellige stemmer og deres udtalelser, og sporets muntre tone smitter ofte. Fans af filmen vil nok få en masse spas ud af dette spor.
Det andet kommentarspor er mere seriøst (‘der er færre berusede mennesker i lokalet nu’, som Marshall siger). Her bliver instruktøren ledsaget af sin producer, klipper, klipperassistent og produktionsdesigner. Det er ganske interessant, men det er samtidigt også en smule tørt af og til og byder på flere pauser.
Til slut er der 5 minutters morsomme fraklip. Alt i alt et fint sortiment af ekstramateriale. Det eneste, man virkelig savner, er filmens fremragende teaser og to biograftrailere.
Jeg glæder mig personligt enormt meget til at se, hvad instruktør Neil Marshall vil kaste sig ud i i fremtiden. Denne særdeles effektive og gennemførte engelske gyser blev et hit i sit hjemland, men fik desværre ikke lov til at folde sig ud på de hvide lærreder i ret mange andre lande. En skam, men filmen fungerer også fint i hjemmestuen, hvor dens klaustrofobiske og påtrængende atmosfære måske endda kan siges at blive intensiveret. Ekstramaterialet er rigtig godt og oplysende, og filmen lyder fremragende. Men den danske dvd-udgivelse byder på en forkert præsentation af billedsiden, som hverken instruktøren eller kameramanden har sagt god for. Dette er naturligvis lidt af en fadæse, og det forhindrer en ellers så glimrende dvd i at opnå en større karakter.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet