Duchess, The
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 16. nov 2009 | Af: kaduffo | Set på Blu-Ray
Den unge og bedårende Keira Knightley har længe været en vordende stjerne in spe og allerede bestredet adskillige stjerneroller med sin yndefuldhed. I kostumedramaet “The Dutchess” træder hun for alvor i karakter for andre kompetencer, end hvad udseendet kan byde på. Den unge skuespiller kan rent faktisk også agere foran et kamera. Og sikke et held.
Det er forståeligt, at “The Dutchess” blev Oscar-belønnet for sine prægtige kostumer og imponerende garderober. For ud over filmens helt basale indhold, så er det svært ikke at lade sig dupere af de mageløse maskerader og voluminøse klædningsstykker, som karaktererne konsekvent indhylles i. Men også handlingen rummer imidlertid prægnans og bid. Hertugen havde angiveligt ry for at være en levemand med hang til kvinder i hobetal. Georgiana må derfor slå sig til tåls med datidens kvindesyn, hvor hun altså blot er et nummer i rækken, men ud over at være mor til gemalens børn altså ikke spiller nogen større rolle. “The Dutchess” tegner billedet af et forstokket kønsbillede, hvor kvinder dengang kun var noget i kraft af den mand, de med eller imod deres vilje havde giftet sig med.
Situationen tilspidses yderligere, da Georgiana i hertugens optik ikke evner at føde ham drengebørn, men blot leverer pigebørn på samlebånd. Det falder ikke i god jord, særligt fordi adelsmandens prestige er på spil, og det efter datidens normer er vigtigt for ham at opretholde en vis status blandt de lærde og de konverserende. En befolkningshob, hvoriblandt hans hustru i øvrigt begår sig godt. Hun forstår den ædle kunst at konversere og bliver derfor hurtigt både populær og eftertragtet. Sikkert til hertugens store irritation. For ham er hun blot en pyntegenstand. Dobbeltmoralen er en solid parameter i “The Dutchess”. For et er naturligvis, at den økonomisk velfunderede hertug bedriver hor. Hvis hun gør det samme, risikerer han til gengæld at tabe ansigt.
“The Dutchess” præsenteres med et skarpt og prangende look. Der er ikke edge-enhancement, digitale forstyrrelser eller udtværinger, mens farvetemperaturen er stabil og kontrasten ind imellem rummer udsving. Et blændende transfer, der understøtter de prangende garderober og kostumer på forbilledlig vis.
Lyden eksekveres i de to engelsksprogede Dolby Digital 5.1- og DTS HD Master Audio-lydspor. Dialogen er tydelig og uden overstyringer, mens atmosfæren er detaljeret og effektlydene distinkte. Underneden opererer den stemningsfulde og oplagte taffelmusik.
Ekstramaterialet rummer en trailer og fire slettede scener præsenteret af filmens instruktør, Saul Dibb. Største trækplaster i den sammenhæng er imidlertid en knap tre kvarter lang “Making of The Dutchess” bestående af fem featuretter, hvor interviews og bag om kameraet-optagelser samt klip fra filmen kundgør et billede af de brugte locations, virkelighedens hertuginde, datidens politik og kostumerne. Det er ganske interessant, men stadig af et relativt begrænset omfang. Desværre.
Der kan i denne anmelders optik være rigtigt langt mellem de vellykkede kostumedramaer. “The Dutchess” hører til et af dem. Det dynamiske skuespil er en af parametrene, men væsentligst er dog filmens tematikker, der på sin vis stadig har relevans, og et sublimt skrevet manuskript, der aldrig bliver overmåde forudsigeligt.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet