Duellen

InstruktionSteven Spielberg

MedvirkendeDennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Charles Seel, Shirley O'Hara, Alexander Lockwood, Amy Douglass, Dick Whittington, Carey Loftin, Dale Van Sickel

GenreAction, Thriller

Duellen

5 6
Filmen”Duellen” er den type film, som man tilfældigt kan ramle ind i på en af landets skodkanaler en sen lørdag nat. Det er egentligt synd, fordi det er en herlig og ligefrem film, som er instrueret af en meget ung og sulten Steven Spielberg. Nu er filmen så heldigvis udkommet på DVD og er i overraskende god form.
“Lastbilchauffør jagter mand”. Så enkelt kan handlingen beskrives i “Duellen”. Eller for at gøre det lidt usandsynligt, men endnu mere simpelt: “lastbil jagter mand”. Lastbilen er rigtig nok ikke uden chauffør, men chaufføren er uden ansigt. Man får nemlig aldrig at vide hvem, der sidder bag rettet eller får nogen forklaring på lastbilens vejraseri – hvilket ikke bare frustrerer offeret, men også tilskueren. Det er ganske enkelt ikke svært at sympatisere med offeret. Overfor den intolerante lastbil står David Mann, Spielbergs almindelige mand. Davids ulige kamp mod Goliat kan begynde.

Mann bliver spillet af Dennis Weaver (kendt fra “McCloud”). Han er rigtig god, men overspiller også en hel del – men på en sjov måde. Især når han med store armbevægelser udbryder i stor glæde eller pylrende frustration, er det svært at stå for. Mann bærer også en række indre monologer uden på skjorten, men Weavers levende præstation gør dem overflødige.

“Duellen” er altså ikke perfekt, men er alligevel pokkers god underholdning. Det er en meget direkte film, som ikke forsøger at undskylde for det tynde handlingsforløb, der kunne have været skrevet på bagsiden af et frimærke. Selvom filmen er Spielbergs første eventyr ind i filmens verden (godt nok kun ind i TV-filmens verden), opererer den allerede med ideer som Spielberg siden hen har benyttet meget…

Filmen er klart en forløber til “Dødens Gab” (“Jaws”) – drevet af en stor fortællelyst, en interessant fotografering og tematisk støder man på den mislykkede, moderne familiefar. De fraværende fædre har spillet en stor rolle i Spielbergs karriere, og her er Mann ikke bare fraværende, men også svag. En samtale mellem Mann og hans bestemte kone, samt en række kameraindstillinger og dialoger viser, at Mann er fastlåst i et familieliv der, akkurat som lastbilen, plager ham hele tiden. Skulle han evt. overvinde lastbilen, fortsætter den psykologiske krigsførelse blot rundt om det næste hjørne.

VideoÆldre film og TV-produktioner får ikke altid de mest vellykkede overførelser til DVD, og derfor er det overraskende, hvor godt det er lykkes her. Billedet er meget skarpt, og uden nævneværdig skidt. Også graden af detaljer er god i denne flotte restaurering, som Universal skal have stor ros for. Da “Duellen” er lavet til TV-mediet udgives filmen naturligvis i fullscreen 1.33:1.
AudioLyden bliver præsenteret i Dolby Digital 5.1 og DTS 5.1. Det oprindelige lydspor var i mono, så det er begrænset hvor meget producerne har kunnet opdatere lyden uden, at difference for meget fra originalens karakter. Alligevel er der kommet et habilt mix ud af det. Surround-efftekterne er fine, og specielt i starten af filmen er de overraskende gode, og den store grimme lastbil ryster godt op i de lavere frekvenser. Sammenligner man de to lydspor, har DTS-lydsporet lidt mere fylde og er at foretrække.
EkstramaterialeEkstramaterialet er lettere sparsomt, men bæres frem af en række rigtig gode programmer, hvis titler er selvforklarende og kræver derfor ikke den store introduktion. “Conversation with Steven Spielberg on making ‘Duel'”, “Steven Spielberg and ‘The Small Screen'” og “Richard Matheson: The Writing of ‘Duel'”, er produceret af Spielbergs faste mand Laurent Bouzereau, som rammer sin vanlig høje standard. Spielberg er også i god form og fortæller entusiastisk om den svære begyndelse og de hektiske 13 dage det tog, at indspille filmen, og hvorfor han umuligt kunne have lavet filmen i dag.

Afslutningsvis finder man et billede- og plakatgalleri, en trailer og tekstsider med produktionsnoter/cast & crew.

Kender man kun “Duellen” fra fjernsynet, er det en fornøjelse at se den på DVD. Filmen har aldrig lydt eller set bedre ud. Har man derimod aldrig set filmen, men er interesseret i at se hvor meget en ung Spielberg kan få ud af ingenting, må man heller ikke snyde sig selv for “Duellen”.

Dennis Weaver spiller David Mann, en ganske almindelig mand, der er ude at køre, da han pludselig bliver forfulgt og terroriseret af en lastbilschauffør…