Europa
Udgivet 6. jul 2005 | Af: Hasselguff | Set på DVD
“Europa” er ligesom “The Element of Crime” konstrueret som en hypnose, der etableres i starten af filmen med Max von Sydows varme stemme på lydsporet, mens togskinner farer hen over billedet. Vi trækkes ind i filmens univers sammen med Leopold og bliver guided nænsomt gennem hans oplevelser. Som det var tilfældet med Fisher i “Forbrydelsens element”, og ikke mindst det kvindelige medium i “Epidemic”, er der dog ingen ende på Leopolds trance. Han kan ikke undslippe Europa, og bliver herved et billede på Lars von Trier selv, der som en konsekvens af sin fobi mod at rejse kun meget sjældent har bevæget sig længere væk fra Danmark end til Tyskland. Et Tyskland der for ham er synonym med Europa, eller måske endda verden, og et sted forbundet med en lang personlig historie. I 1989 fortalte Triers døende mor ham, at han alligevel ikke var af jødisk herkomst, som han havde fået at vide, og denne ændring i hans liv spejles på flere måder i “Europa”, der også handler om søgen efter identitet, ikke bare for den tysk-amerikanske hovedperson, men for hele Europa. Trier har selv en lille rolle som undertrykt jøde i filmen.
Det andet kommentarspor er på engelsk og består kun af ‘udvalgte kommentarer’ fra Lars von Trier, Udo Kier og Jean-Marc Barr, der taler om specifikke scener. Det er et relativt svagt spor, og de bemærkninger der nu engang dukker op er for det meste noget, vi har hørt før andre steder på ekstramaterialet, idet Trier her fortæller skuespillerne de anekdoter, han tidligere har fortalt til os. Her burde han nok have taget teten og spurgt Kier og Barr ud om deres oplevelser på produktionen i stedet for blot at lade dem sidde og fnise ad filmen. Tonen er meget kammeratlig, og der er skam også et par rigtig gode grin undervejs.
Foruden kommentarsporene finder vi to dokumentarprogrammer. “Anecdotes from Europa” er 20 min. langt og indeholder endnu engang en række gode (og i flere tilfælde overraskende) anekdoter, herunder hvordan producent Peter Ålbæk Jensen smuglede en campingvogn fyldt med våben og dukker, der lignede hængte mennesker, ind over den polske grænse uden tilladelse. Ved hjælp af et udspekuleret hundetrick, fik han også styr på den excentriske, svenske skuespiller Ernst-Hugo Järegård mellem optagelserne.
“Making of Europa” varer 38 min. og giver et virkelig godt indblik i skabelsen af filmen. Der er bl.a. detaljer omkring, hvordan Trier benyttede sig af front- og bagprojektion for at opnå den særlige opdeling af for- og baggrund i sine billeder, der i nogle tilfælde indeholder helt op til 15 forskellige lag. Foruden enkelte kortere interviews er der masser af optagelser i hjemmevideokvalitet, hvor vi får lejlighed til at kaste et blik på Triers ultradetaljerede storyboards. Programmet er på engelsk.
Klik HER for at vende tilbage til Europa.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet