Extras - Sæson 1

InstruktionRicky Gervais, Stephen Merchant

GenreKomedie, Komedie

Extras – Sæson 1

3 6
Gervais LightMan tager et glimrende koncept – middelmådige, glimtvis morsomme manuskripter og prøver at peppe tingene lidt op med nogle internationale stjerner. Resultatet kunne meget vel være den britiske komedieserie “Extras”.
I “Extras” følger vi vennerne Maggie og Andy, der er statister i deres bedste alder. På arbejdet kommer de i kontakt med større og mindre stjerner, men mange ihærdige forsøg til trods, lader deres karrierer ikke til at komme nogen vegne, til Andys store frustration.

På hjemmefronten er situationen ikke meget anderledes. Den enlige, naive Maggie har ikke meget held med at finde en partner, og Andy lader hele tiden til at ende med – ganske mod sin vilje – at lægge øre til den ene deprimerede kollega efter den anden.

Makkerparret Ricky Gervais og Stephen Merchant, der stod bag den fremragende tv-serie “The Office”, fortsætter med “Extras” i samme spor, eller nok lettere afsporet, kunne man foranlediges til at kalde denne opfølger på kontorkomedien, der bestemt ikke lever op til forgængeren.

Konceptet er det samme: en skæv sitcom uden dåselatter, med håndholdt kamera og grovkortnet humor. Ideen er set før i “Seinfeld”-skaberen Larry Davids “Curb Your Enthusiasm”, men med “The Office” lykkedes det komikerne at nå nye højder ved at skabe den perfekte balance mellem realisme og pinlig humor, til en grad der fik de fleste til at grine og en hvilken som helst med erfaring fra kontorjobs til at græde af lighederne med miljøet, der bestemt ikke fremstod fra sin mest positive side i briternes vision.

I “Extras” er kontoret skiftet ud med diverse film- og teaterkulisser, og den brede vifte af komiske karakterer erstattet med mere unuancerede, overfladiske og dermed også mindre morsomme eksistenser. Det er svært at sætte sig ind i Andys frustration over sin karriere, når han samtidig holder fast i en agent der ikke har skaffet ham en eneste rolle gennem fem år. Tilsvarende lykkes det gang på gang både Andy og Maggie at træde i spinaten på de mest tåbelige faconer at det i længden bliver trættende og morskaben forsvinder i trit med sympatien.

Emnerne har alle været taget op før. Racisme, sex og social ydmygelse har været rundet i “The Office”, men der bliver også hugget groft fra andre komedieserier, britiske som amerikanske. Gervais’ komiske timing fejler dog ingenting og flere af gæstestjernerne, især Kate Winslet og Patrick Stewart, vises fra deres værste sider, hvilket i sig selv er en fremragende komisk gimmick.

VideoPå dvd bliver “Extras” præsenteret i anamorphic widescreen, 1.78:1 format. Det er en pæn og rolig billedside, der dog er præget af mindre kompressionsfejl. Der er ingen tegn på yderligere artefakter af nogen art og de mange farverige scener bliver præsenteret ganske flot.
AudioPå trods af at bagsidecoveret reklamerer med en 5.1 surround lyd, er et engelsk Dolby Digital 2.0 lydspor det eneste til stede på dvd’en. Det er dog ikke det store tab, da 2.0 lydsporet fint formår at præsentere den fortrinsvis dialogprægede lydside. Tale fremstår knivskarpt og det er det absolut vigtigste. Der er ikke brug for hverken mesterlige panoreringer eller pumpende bas, så det er ingen skavank at lyden er forbeholdt de forreste kanaler.
EkstramaterialeDvd’en består af to skiver, den ene med sæsonens seks episoder, den anden dedikeret til udgivelsens ekstramateriale. Dette indledes med en serie fraklip på 18 minutter, der giver et godt bud på at Ricky Gervais til tider har meget svært ved at holde masken.

“Slettede scener” byder på syv scener, af svingende kvalitet. Et par af dem kunne dog godt have peppet de eksisterende scener op. “Finding Leo” på 8 minutter er den første af en kort samling dokumentarprogrammer, iscenesat af Gervais og Merchant. I denne lille film ser vi i bedste hjemmevideo-stil hvordan de to komikere forsøger at få fat i Leonardo DiCaprio til en af deres episoder.

“Taping Nigel” – Stephen Merchant indleder dette spøjse program med at undskylde for kvaliteten af dvd’ens ekstramateriale og det kan der være noget om. I dette lille program er det seriens klipper, Nigel Williams, det går ud over, da Ricky Gevais får lyst til at vikle ham ind i klisterbånd på alle leder og kanter. “Den svære 2’er” – Denne dokumentar på 20 minutter afslutter ekstramaterialet. Det er et interview med Gervais og Merchant, der denne gang fortæller om hvor svært det har været at leve op til “The Office”, og man kan kun give dem ret. Det kan ikke have været let, og det skulle heller ikke lykkes de to at nå samme højder som tidligere. Det er dog gået op for dem, så de benytter lejligheden til at reklamere for lidt “The Office” merchandise i løbet af programmet, der også byder på korte glimt bag scenerne på “Extras”.

Alt i alt en ganske middelmådig omgang ekstramateriale, hvor Ricky Gervais’ forsøg på at holde masken overfor Patrick Stewart er højdepunktet.

“Extras” giver med det velfungerende koncept og gode præstationer momentvis underholdning i høj klasse. Desværre er humoren oftest i den lave ende og man har svært ved at finde sympati hos de naive og til tider tåbelige statister. Det er Gervais light, og man kan kun håbe på at han og Merchant får strammet sig an til den kommende 2. sæson af livet blandt kulisserne.

“Extras” handler om filmstatister på evig jagt efter en rolle med bare en lille smule kød på. Hvert afsnit udspiller sig under optagelserne til en ny film. I projektørernes spotlys finder vi Hollywood-stjerner som Ben Stiller, Kate Winslet og Samuel L. Jackson, der alle medvirker i rollen som sig selv. Og lige uden for spotlysets rækkevidde finder vi seriens hovedperson, Andy Millman.