Fences
Udgivet 2. aug 2017 | Af: paideia | Set i biografen
Det er nogle gange en filmanmelders hellige pligt at indtage upopulære synspunkter. En af de etablerede sandheder blandt filmanmeldere er, at filmatiserede skuespil ikke fungerer; den opstillede og kunstige iscenesættelse er grundlæggende ikke filmisk og river os ud af oplevelsen. Det er jeg lodret uenig i. Jeg elsker filmatiserede skuespil, netop fordi de giver en særlig filmoplevelse. Sådan en er “Fences”.
Han spiller en forbitret, forsmået og egenrådig mand, der er blevet klemt og trykket og slået så mange gange i sit liv, at han ikke kan forstå, at andre mennesker ikke har samme kyniske tilgang til verden som han. Hans udglattende hustru spillet af Viola Davis må forsøge at samle op efter ham. Jovan Adepo spiller sønnen, Cory, som en sammenbidt og indestængt teenager, der alligevel primært ønsker sin fars anerkendelse, men konstant afvises. Af de tre fylder Washingtons Troy mest. Som hans kone udtrykker det: ”When your daddy walked through the house he was so big he filled it up.”
Iscenesættelsen er i det hele taget forcen i “Fences”. I stedet for at optage i et filmstudie har man fundet et forstadskvarter, der virker som en troværdig og realistisk setting. Kameraet følger skuespillerne ind og ud af huset, vandrende i gaderne og siddende i baghaven, så det aldrig bliver et statisk udtryk. Det ville være nærliggende at bruge masser af close-ups i et højspændt drama som dette, men fotografen har i stedet valgt i de fleste scener at fokusere på gruppebilleder, så vi kan se interaktionen mellem karaktererne; de små tics, de hævede skuldre og alt det andet, der kommunikerer deres følelser.
For en film, der stort set foregår inden for 100 kvadratmeter, føles “Fences” aldrig klaustrofobisk. Det skulle da lige være på grund af spændingerne mellem personerne. Alt det usagte og de mislykkede forhold klemmer, så man til tider næsten ikke kan få luft. Det er ikke underspillet, men teatralsk. Dramaet er konstrueret og opskruet, men jeg kan ikke se, at filmoplevelsen forringes af det. Efter to timer i Denzel Washingtons skygge er det dog en lettelse igen at komme ud i solen.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet