Fill the Void
Udgivet 16. okt 2013 | Af: Outbound Sith | Set i biografen
Det er meget sjældent, at danske biografgængere får muligheden for at se en israelsk film på det store lærred, der ikke på en eller anden måde handler om konflikten i Mellemøsten. Man forledes nærmest til at tro, at israelerne ikke laver specielt gode film om andre emner. Men det gør de altså! Det er den første spillefilm fra den kvindelige instruktør Rama Burshtein et lysende eksempel på, og det kan man konstatere ved selvsyn i Cinemateket, hvor “Fill the Void” er månedens film i oktober.
Det lyder som starten på en Jane Austen-roman, og det kunne det også sagtens være, hvis ikke historien foregik iblandt Israels ultraortodokse, harediske jøder. Det ville være ekstremt nemt for filmen at udstille det lukkede, harediske samfund med deres mystiske skikke og løjerlige tøjstil. Instruktøren er imidlertid selv en del af miljøet, så det er naturligvis ikke hendes hensigt at latterliggøre det. I stedet bliver miljøet brugt til på meget autentisk vis at forstærke følelsen af familiebånd og forpligtelse.
På den tekniske side er filmens handling flot understøttet. Små, overfyldte lokaler med sparsom belysning og gentagne nærbilleder af konstant bekymrede ansigter, der er svøbt i ganske iøjnefaldende kostumer og fanget af et meget stillestående kamera, er med til at understrege den fortættede stemning, som historien afføder hos tilskueren. Der skulle ikke mange justeringer til, før billedsiden i stedet kunne signalere intens familieråhygge, men stemningen er hele tiden drejet lige præcis derover, hvor det i stedet bliver foruroligende og omklamrende. Heldigvis er der også plads til enkelte, korte udendørsscener, hvor filmen – og tilskueren – kan få lov at trække lidt frisk luft.
“Fill the Void” var udtaget til hovedkonkurrencen ved sidste års filmfestival i Venedig, hvor Hadas Yaron vandt prisen for bedste kvindelige skuespiller. Den klassiske historie er sat i en (for langt de fleste) meget fremmedartet ramme, og det tilføjer noget ekstra, noget eksotisk og måske endda noget lærerigt til filmoplevelsen. Cinemateket i København har efterhånden specialiseret sig i at præsentere nogle af de film, som de almindelige, danske filmdistributører af uforståelige grunde har overset eller sorteret fra. “Fill the Void” er måske ikke den mest åbenlyse udeladelse i dette års danske biografkalender, men den er i hvert fald en solid kandidat til at fylde det intellektuelle tomrum efter sommerens tjubang-film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet