Gen V

InstruktionMichele Fazekas, Tara Butters

MedvirkendeJaz Sinclair, Lizzie Broadway, Patrick Schwarzenegger, Maddie Phillips, Chance Perdomo, London Thor, Derek Luh, Asa Germann, Shelley Conn, Clancy Brown

Premiere 29/09/2023 på Prime Video

Gen V

5 6

Efter to sæsoner, der – efter min mening – faldt noget under det niveau, som ”The Boys” havde lagt med sin åbningssæson, kan jeg glædeligt erklære, at den makabre superheltefranchise er tilbage i topform.

”Gen V” er den første live-action spinoff til Prime Video-serien, og jeg skal ærligt indrømme, at jeg – på trods af at jeg glædede mig – gik ind til første episode med noget af en skepsis.

I mine øjne har ”The Boys” Sæson 2 & 3 nemlig været præget af mange af de samme superhelteklichéer, som man i første omgang satiriserede med serien: Vores hovedpersoners plot armour er blevet hårdere end adamantium, skurke bløder op og bliver til helte uden egentlig at have gjort sig fortjent til hæderen, og superheltekampe emmer ikke længere ligefrem af kreativitet.

Det er heldigvis ikke tilfældet i ”Gen V” – i hvert fald ikke i de tre episoder, som er blevet gjort tilgængelige for pressen inden seriens premiere i overmorgen. Og en stor del af det skyldes uden tvivl, at vi har fået et helt nyt sæt karakterer på banen.

I front har vi den blodslyngende Marie Moreau (Jaz Sinclair), som imod alle odds bliver optaget på landets mest præstigefyldte college for superhelte, Godolkin University – eller God U, som det kaldes, hvilket selvfølgelig kun understøtter superheltesamfundet gudekompleks.

Moreau bliver sat på værelse med Emma Meyer (Lizzie Broadway), aka Little Cricket, der har evnen til at gøre sig selv lille, og sammen må de navigere universitetslivets popularitetskampe, karakterræs og uundgåelige hemmeligheder. De krydser naturligvis veje med flere af skolens mest populære elever, heriblandt Luke (Patrick Schwarzenegger), aka Golden Boy, som er skolens flammende Nummer 1, og hans kæreste, Cate (Maddie Phillips), der kan sno folk om sin lillefinger ved den mindste berøring. De er venner med den metalmanipulerende Andre (Chance Perdomo) og den ambitiøse Jordan (London Thor & Derek Luh), der kan skifte køn, som de lyster, og har evner, der følger med de kropslige ændringer.

gen v billede holdet / filmz.dk

Vi har endnu ikke et tilhørsforhold til det nye cast på samme måde, som vi har med ”The Boys”-rollerne, så man føler sig aldrig helt sikker på, i hvilken retning forfatterne ønsker at tage dem. Derfor føles karaktererne heller ikke beskyttede på samme måde, som de gør i moderserien, og det er forfriskende endnu engang at føle sig investeret og bekymret, når nogen bevæger sig ud på en stealthy mission eller må forsøge at rette op på nogle af de uundgåelige fejl, der sker, når man har superkræfter i det her univers.

Samtidig føles karaktererne relevante. Jeg blev faktisk utroligt overrasket over, hvor meget jeg blev draget af de studerendes problemer. Hver og en af karaktererne tilbyder en hel farvepalet af facetter, og sammen males der et fantastisk gribende billede, der afspejler de mange problematikker, som fylder i den typiske studerendes liv. Om det så er spiseproblemer, selvhad, seksualitet eller præstationsangst, så er det utroligt interessant at se, hvordan karaktererne håndterer deres issues – og superheltetwistet giver en række interessante perspektiver på hverdagens mange tabuer.

At fokusset ligger så meget på vores ledende supes og deres liv, betyder selvfølgelig ikke, at der ikke er masser af den vulgære shock value, som i første omgang gjorde ”The Boys”-universet så banebrydende inden for superheltegenren. Vi ser OnlyFans-agtig superudnyttelse, blodregn i den mest bogstavelige forstand og naturligvis diller på klos hold.

gen v trailer 3 / filmz.dk

Dog er det ikke spørgsmålet om, hvor makaber den næste superheltekamp eller hvor ulækker det næste superhelteorgie kan blive, som gør, at man investerer sig. Det er derimod seriens menneskelige aspekt i en verden, der er så umenneskelig og uretfærdig, som noget kan blive.

På trods af at ”Gen V” nærmest er garanti for medrivende underholdning, er den ikke fuldstændig fejlfri. Enkelte gange ser vi vores helte gøre noget, som går en smule imod det, vi har lært om dem hidtil, hvilket kan være frustrerende, når karaktererne ellers er utroligt velskrevne og relaterbare. Som resultat føles nogle få plotelementer forcerede – eller i hvert fald bare forhastede.

Ser man i det store billede er det dog bagateller. For med ”Gen V” var jeg konstant underholdt, og det kriblede i mig for at sætte næste episode på. Jeg er utroligt spændt på at se, hvilke hemmeligheder der gemmes på God U, og jeg er mindst lige så interesseret i at se, hvor de hemmeligheder bærer Marie, Emma, Andre og resten af vores nye supes hen. De tre første episoder af spinoff-serien lover en klar opgradering på ”The Boys” Sæson 2 & 3 og understreger, at man ikke behøver en Homelander i spotlightet. ”Gen V” er en vaskeægte team effort, og det er en forfærdeligt god en af slagsen.

De første tre episoder af ”Gen V” kan streames på Prime Video den 29. september. Du kan se seriens trailer lige her.