The Good German
Udgivet 3. nov 2007 | Af: kaduffo | Set på DVD
Plottet er derimod nemt genkendeligt for den klassiske film noirs tilhængere. I hovedrollen som krigsreporter og senere hen også drabsefterforsker er George Clooney som den karismatiske Jacob Geismer forbløffende. Han er blevet sendt til den nuværende tyske hovedstad, Berlin, kort efter Anden Verdenskrigs afslutning for at dække en fredskonference med deltagelse af statsoverhovederne Winston Churchill, Josef Stalin og Harry S. Truman. Hans chauffør til lejligheden, den vattede Tully (Tobey Maguire), forsvinder imidlertid under mystiske omstændigheder. Drevet af sin næse for en sag sætter Geismer et større undersøgelsesapparat i sving for at få styr på sagens rette sammenhæng.
Inden da har Geismer været i nævekamp med netop Tully omhandlende dennes prostituerede elskerinde, der – viser det sig – for år tilbage også har været sengekammerat med den nytilkomne amerikanske journalist. Trekantsdramaet ulmer under overfladen med vulkansk epicenter i den sensuelle femme fatale Lena Brandt, der spilles med glødende intensitet af den efterhånden altfavnende Cate Blanchett. Hun havde – ikke overraskende i øvrigt – inden optagelserne af “The Good German” nærstuderet de tidligere tiders kvindelige film noir-skuespillere Ingrid Bergman og Marlene Dietrich som forberedelse til netop denne rolle, og resultatet taler uden overdrivelse for sig selv.
Alligevel er “The Good German” interessant for de utallige dygtigt udførte referencer, der hviler tungt i både skuespil, handlingstråde og sågar scenarier. Soderbergh har tydeligvis gjort sit forarbejde og gennemtænkt filmen ned til mindste detalje. Derpå kan ikke sættes en finger, og af samme årsag er filmen om den tyske overmagts endeligt da også en visuelt prangende storfilm, der er en beruselse for de sitrende øjenlåg. Desværre har fascinationen af den dæmonisk ladede billedside, der desforuden er krydret med enkelte ægte arkivoptagelser, overskygget filmens handlerum, som ikke giver mulighed for at lukke tilskueren ind.
“The Good German” er med Soderberghs gode vilje et forsøg på at genoplive de forgangne film noirs storhedstid. Samme fascinationskraft har karaktererne ikke, og helt af samme årsag virker de distante og verdensfjerne, ligesom selve handlingen i store træk egentlig også er aldeles udramatisk. Måske er det i virkeligheden derfor, instruktøren har forsøgt at give filmen et nutidigt pift med rå sex og bandeord?
“The Good German” er amerikanske Steven Soderberghs forsøg ud i den klassiske og hæderkronede film noir genre. Knapt så hæderkronet bliver dog dette forsøg, der imponerer med billedside og for så vidt også skuespil. Alligevel bærer filmen præg af et manglende nærvær, et udeblivende drama, og det er som om, handlingen er druknet i forsøget på at genskabe udtrykket. Mest af alt bør filmen derfor nok opfattes som et stileksperiment, og som et sådant er opgaven bestået.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet