Internship, The
Udgivet 11. jul 2013 | Af: jannie dahl astrup | Set i biografen
Den amerikanske søgemaskinemastodont Google er verdens bedste arbejdsplads. Den påstand banker instruktør Shawn Levy fast med både syvtommersøm og forhammer i “The Internship” – en ikke videre morsom kammeratkomedie med det tidligere så succesfulde makkerpar fra “Wedding Crashers”, Owen Wilson og Vince Vaughn, der, som to klassiske fisk på land, må lære at navigere blandt et havfuld unge computernørder som ulønnede praktikanter hos Google hen over en sommer.
Som sagt, så gjort. Sammen med et par hundrede andre praktikanter når de inden for Googles forjættede døre og oplever et veritabelt forlystelsesland med rutsjebaner, Quidditch-kampe og gratis mad. Men det er ikke leg det hele. Praktikanterne deles op i hold og kæmper i en række udfordringer om det allermest eftertragtede: Fastansættelse hos Google!
“The Internship” er sjovest og grovest, når den ikke er sovset ind i Googliness. Inden Owen Wilsons Nick er så heldig at lande en praktikplads, er han lige et smut forbi sin svogers madrasbutik Sleep’n’Snooze som sælger. Som svoger ses eneren Will Ferrell, der med abnorm sanskrittatovering på halsen og mere end upassende kundebetjening hiver et par gode grin hjem. Ligeledes fungerer kemien upåklageligt mellem Vaughn og Wilson i scenen, hvor de over webcam er til praktikantjobsamtale med Google. Her ping-pong’er de to veloplagt langt ud af en tangent på det absurde spørgsmål: ”I krymper til størrelsen af en 25-øre og smides ned i en blender. Hvad gør I?” Og så speedsnakker de herrer Wilson og Vaughn ellers fornøjeligt derudaf.
I Lena Dunhams HBO-producerede og yderst glimrende tv-serie “Girls”, beror en stor del af hovedpersonen Hannahs kvaler på, at hun igennem flere år har arbejdet ulønnet som praktikant i håb om, at det førte til en rigtig stilling. Det gjorde det bare ikke. Og så er den veluddannede Hannah på røven i New York. “Girls” er beviset på, at man sagtens kan lave vedkommende og realistisk (samtids)komedie. “The Internship” er til sammenligning et gigantisk tilbageskridt. Shawn Levy og Vince Vaughn glorificerer blindt Google og hele den kultur omkring virksomhedspraktik, der eksisterer i dag. Reklamefaktoren er på max. Ja, faktisk er der næsten ikke et eneste skud i filmen, uden man aner Googles farvestrålende logo i baggrunden. Et logo, der i dén grad skygger for komediens frie udfoldelse.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet