Lady og Vagabonden
Udgivet 13. nov 2019 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set på Disney+
Det er en oprigtig hyldest til småborgerligheden. Til at høre hjemme hos en familie, der nu kan se Disney+ sammen derhjemme.
Derfor passer dette årets fjerde Disney Klassiker-remake perfekt til Disney Plus.
Det er på ingen måde den største – faktisk mindre end både ”Dumbo”, ”Aladdin” og ikke mindst gigantiske ”Løvernes konge”.
Men måske er ”Lady and the Tramp” faktisk den mest vellykkede i al sin småborgerlige godhed.
For selv om den er lidt længere end 1955-originalens blot 76 minutter, er den holdt lige så minimalistisk.
Det handler om overklassetøsen og den hjemløse vagabond. Lady og Vagabonden.
Han – den egoistiske enspænder – skal på den ene side lære at tage ansvar for andre end sig selv. Er det virkelig så slemt at få et halsbånd på og stifte familie?
En så konservativ pointe er nærmest forfriskende i en tid, hvor det handler om ‘Mig mig mig’-selvrealisering frem for fællesskabet, som ser fjernsyn sammen i stuen.
Til gengæld savner jeg, at Disney også lytter til ham. Hun skal nemlig lære at tage chancer – nyde den kreative frihed derude sammen med Vagabonden i en verden med stor risiko og en fæl hundefanger.
For med dette fjerde remake alene i 2019 er der ikke meget risiko eller kreativ frihed at finde hjemme hos Disney. De laver det sikre – præcis som Lady.
Disney skal dog roses for at slippe lidt af kontrollen med “Lady og Vagabonden”, der er en hybrid, som kører på en blanding af ægte hunde og flotte effekter.
Sådan var det ikke i sommerens “The Lion King“, hvor alle dyr var kontrollerede effekter. Flere anmeldere skrev, at den nye “Løvernes konge” understregede, hvor vigtigt det er, at vi passer på naturen. Jeg er uenig.
“Løvernes konge”-kopien viste i stedet, at vi altid kan erstatte naturens dyr med CGI-kopier. Et nedslående budskab.
Derfor er det opmuntrende, at dette årets sidste Disney-remake har plads til en ægte, pæn cockerspaniel og en pjusket schnauzer som Lady og Vagabonden.
De får ganske vist effekt-assistance, når de skal bevæge munden til stemmerne fra Tessa Thompson og Justin Theroux, men det er altså den ægte vare, når der spises romantiske kødboller i baggården til Tony’s Restaurant.
Særligt Marvel-stjernen Tessa Thompson er både uskyldigt sød og selvstændigt rapkæftet som Lady i den her ultimative Disney-fantasi med et mangfoldigt cast – både hvad angår hunde og mennesker – og en småborgerlig hyldest til, at nok er ude godt, men hjemme med Disney er altså bedst.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet