Lucky Luke: Mod Vest!
Udgivet 27. jun 2008 | Af: filmz-maelström | Set i biografen







Den visuelle stil i “Lucky Luke: Mod Vest!” er et træk værd at fremhæve. Specielt sporvognsjagten i filmens start demonstrerer, hvordan todimensionelle tegninger med fordel kan forenes med tredimensionelle animationer. Blandet med en syret og næsten anarkistisk stil med hurtigt skiftende vinkler og vanvittige farver og former er Lucky Luke-universet godt opdateret til at ride ind i det enogtyvende århundrede. Der bliver også sporadisk brugt talebobler, tegneserie-bladren og sort-hvid tone, der nostalgisk påminder om seriens ophav, der startede i hænderne på den belgiske tegner Morris i 1945.

Desværre falder tempoet i anden halvdel af “Lucky Luke: Mod Vest!”. Så snart karavanen forlader Manhattan som israelitterne i Bibelen mod det lovede land, begynder træthedstegnene at melde sig. Selv om der stadig er sjove og gode episoder som indianernes baghold på Lucky Lukes eskorte, der set ovenfra danner kalejdoskopiske mønstre, træder Lucky Luke aldrig selv helt ind i den hovedrolle, man kunne have ønsket sig af en Lucky Luke-historie. I stedet fylder Dalton-brødrene og andre figurer meget, hvilket gør, at man kommer vidt omkring, men ikke så tæt ind på kernen af historien. Dalton-brødrene er sjove, men hvis Lucky Luke ikke får nok tid på lærredet, er historien bare ikke ligeså nærværende.







Svagheden skal måske findes i tendensen til at filmatisere, hvad førhen fungerede som tv-serier og tegneserier. Lucky Luke-konceptet med Dalton-brødrene, der begår forbrydelser, men altid ender forbundet slæbt i snor i solnedgangen bag den lidt for kloge hest Jolly Jumper, er elskværdigt, men fungerer ikke optimalt til spillefilmslængde og kommer uønsket til at gentage sig selv og slide trumfkortene. Der er masser af kvaliteter i “Lucky Luke: Mod Vest!”. Den lille Dalton-bror Joe er stadig i evig konflikt med den ældste af brødrenes intelligens, og tegneserietonen er slået godt an. Der, hvor kæden hopper af cyklen – eller rettere sporen falder af støvlen, er ved Lucky Luke-fortællingens ulige kamp mod formatet, den aldrig var skabt til.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet