InstruktionPaul McGuigan

MedvirkendeJosh Hartnett, Lucy Liu, Morgan Freeman, Ben Kingsley, Stanley Tucci, Bruce Willis

Længde110 min

GenreDrama, Thriller

Lucky Number Slevin

4 6
“Lucky Number Slevin” er en sær hybrid af en film. Den har gangsterfilmens humoristiske og blændende retorik samt et skarpt skåret plot der matcher, men et hurtigt blik hen over handlingsforløbet ville umiddelbart placere filmen under en oplagt forvekslingskomedie med heist-undertoner. Jo, der er nok at tage af, men en ting “Lucky Number Slevin” helt sikkert er, er speciel – eller rettere; original på den uoriginale måde.
Man kan ikke ligefrem kalde “Lucky Number Slevin” en nyskabelse. Undervejs i gangsterverdenen præsenteres vi for flere dialoger og handlingssekvenser, der virker bekendte fra andre film – der er lidt “Snatch” og Tarantino og andre gode ting. Der, hvor denne film imidlertid har sin styrke, er i et spændende cast. Der er virkelig gjort noget ud af få nogle af de store navne stuvet sammen, og det skaber nogle interessante gnidninger, hvor man får lov til at se skuespillere i roller, man normalt ikke ser dem i. Desuden er dialogen i filmen til tider yderst original, og plottet er tilpas spændende og veldrejet til at holde interessen fanget.

De to rivaliserende gangsterbosser The Rabbi og The Boss styrer New Yorks underverden. Da The Boss skal hævne mordet på sin egen søn ved at myrde The Rabbis søn, søger han efter den mest berygtede lejemorder der findes – Mr. Goodkat. Nu skal det ud ad til ikke se ud som en likvidering, så Mr. Goodkat udtænker en plan om at få en af de mange mennesker, der skylder The Boss penge, til at begå mordet, som afbetaling på gælden. Valget falder på den uheldige Nick Fischer, der skylder The Boss rigtig mange penge. Uheldigvis for Nicks ven Slevin, der netop er kommet på besøg i vennens lejlighed, er Nick forduftet, og Slevin bliver nu taget for at være Nick. Iført badehåndklæde bliver han ført til The Boss, der giver ham tilbuddet om at fjerne gælden. Slevin har ikke mulighed for at afvise gangsteren, der giver ham en mere end uheldig fremtid i sigte, såfremt han afslår at myrde The Rabbis søn.

Samtidig har politiet fået øje på Slevin, der pludselig befinder sig blandt byens mest indflydelsesrige personer. Politimanden Brikowski er lige i hælene på den stakkels fyr, der uden at ville det, er fanget i en bunke af uoverkommelige problemer. Heldigvis har Nick en både smuk og hjælpsom nabo, Lindsey, og sammen prøver de at redde ham ud af rodet.

Morgan Freeman gør det som regel i rollen som good guy, og der er da noget ved hans person, der udsender en aura af intelligens, godhed og “mig kan du altid stole på”. Her i “Lucky Number Slevin” har han så fået lov til at prøve kræfter med rollen som skurk. Uanset om man så havde set Morgan Freeman i film før eller ej, kan man bare ikke forholde sig til at denne her fyr er en rigtig slem en med mange menneskers liv på samvittigheden, han virker bare så enormt rar som The Boss, og det kan godt hæmme filmen en del. Sir Ben Kingsley spiller The Rabbi, og man er i store dele af filmen i tvivl om det er meningen at hans karakter skal være sådan lidt småretarderet i gestik og mimik. Under alle omstændigheder, så er hverken The Boss eller The Rabbi særligt frygtindgydende, og valget af netop de to som skurke i filmen er ikke så heldigt for troværdigheden. Bruce Willis har en mindre, men katalyserende rolle, som nok er en af hans værste præstationer til dato – den kører et hundrede procent på autopilot, og det er naturligvis udmærket, da han kan rollen til hudløshed, men så er der bare ikke mere at komme efter.

Filmens bedste roller indehaves af Lucy Liu og Josh Hartnett. Den sidste i rollen som Slevin viser at han faktisk er i stand til at spille på flere tangenter. Han leverer en solid og underfundig præstation, der i omrids godt kunne minde om Jonathan Rhys-Meyers’ rolle i “Match Point”. Lucy Liu har fået en helt ny rolle trukket over hovedet, og er man i stand til at fjerne billedet af hende i stramme læderdragter udførende flyvende sidespark, ja så passer rollen som den levende, sjove og energiske nabo hende aldeles fint.

“Lucky Number Slevin” er glat som en ål, påtaget, for meget, men har alligevel et godt drive og en formidabel dialog, der – når den er original – er uovertruffen. Den har dog ét altoverskyggende problem; hele dens opbygning står og falder på plot-twists og hvordan historien drejes. Her har den dog i den grad undervurderet sit publikum, og frakendt biografgængere enhver mulighed for selvstændig tankevirksomhed, og det gør det til en lidt tam oplevelse, da man ikke får de store overraskelser undervejs, selv om det har været intentionen. Filmen er hurtigt glemt igen, og hverken det imponerende cast eller en momentvis funklende dialog er nok til at gøre “Lucky Number Slevin” mere end blot middelmådig.

New Yorks underverden regeres af de to gangstere The Rabbi (Sir Ben Kingsley) og The Boss (Morgan Freeman), der engang var partnere, men nu dødsfjender. Konflikten mellem de to er på kogepunktet og The Boss planlægger at hævne mordet på sin søn, ved at eliminere The Rabbis søn. Til det formål hyres den berygtede lejemorder Goodkat (Bruce Willis), hvis plan er simpel; at tvinge en person, der skylder The Boss penge, til at udføre opgaven. Øverst på listen over gældsplagede personer står Nick Fisher. Den uheldige Slevin (Josh Hartnett), er rykket til New York, for at bo i vennen Nick Fishers lejlighed. Her har han indledt en flirt med den smukke nabo Lindsey (Lucy Liu), men en dag banker The Boss’ håndlangere på døren og tager Slevin med sig i den antagelse, at han er Nick Fischer. Gangsterbossen giver ham et tilbud, der ikke står til forhandling; dræb The Rabbis søn, og gælden er ude af verden. Men Nick Fischer sidder også i gæld til The Rabbi, og Slevin bliver kort tid efter sit møde med The Boss atter forvekslet med vennen Fischer, da han nu opsøges af The Rabbis inkassosjak. Og som om, det ikke var nok begynderuheld for den unge tilflytter, har han tilmed tiltrukket sit politiets opmærksomhed, der under ledelse af Brikowski (Stanley Tucci) overvåger den nye stamgæst i New Yorks underverden døgnet rundt. Da Slevin mærker rebet strammes, indser han, at der må tages utraditionelle og drastiske midler i brug, for at løse den gordiske knude af misforståelser han er fanget i.