Memento
Udgivet 19. apr 2002 | Af: Benway | Set i biografen
I det første billede ser vi en hånd der holder et polaroidfoto. Billedet forestiller en tydeligvis død mand der ligger med hovedet nedad. Mens teksterne kører bliver billedet mere og mere utydeligt indtil det helt forsvinder. Vi begynder at forstå at filmen bliver kørt baglæns. Kameravinkelen skifter og vi ser at en mand fører billedet op til et kamera og lysflashet kommer da han tager fotoet. Han sænker kameraet, og vi ser Leonards svedende ansigt der har tydelige blodpletter. Derefter flyver en pistol op i hånden på ham. Nogle briller flyver op fra gulvet og sætter sig på en anden mands ansigt. Leonard bøjer sig ned og skyder ham koldblodigt i nakken.
En af Mementos geniale træk er at den er kompliceret og ganske enkel på en og samme tid. Ved dens unikke fortællerteknik bliver vi placeret i nøjagtigt den samme situation som Leonard. Vi ved hvad der sker nu, og vi kender de spor som Leonard har noteret, men ligesom ham kender vi ikke årsagen til sporene. Vi har ingen anelse om hvad der ligger forud. Dermed er der lagt op til overraskelser, og dem er der så sandelig også rigeligt af.
Al vores energi bliver i stedet lagt i at forstå begivenhedernes sammenhæng og de personer vi møder, og det viser sig hurtigt at disse indeholder flere lag. Spændingen i filmen kommer i stedet idet vi, ligesom Leonard, rådvildt og paranoidt prøver at forstå omgivelserne.
Filmen henter inspiration fra film noir genren, med dens mistillid til fornuften og dens kynisme, men den er samtidigt et meget moderne værk. Humor og tragedie blandes lystigt sammen. Den er trods sin barske historie til tider meget morsom, men dens humor er galgenhumor. Vores smil forstærker blot tragedien. Trods dette ville det være urimeligt at betegne Memento som en deprimerende historie. Leonards forsøg på at “make things right” er måske misforstået, men hans bestræbelser på at bevare en mening, og dermed en menneskelighed, i hans liv er meget rørende.
Christoffer Nolans instruktion er fremragende, og utrolig taget i betragtning af at dette kun er hans anden film. Ligeledes er klipningen i filmen et stykke for sig. I det hele taget er filmen i særklasse, og der er ingen tvivl i mit sind om at Memento vil blive en klassiker.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet