Min nabo Totoro

InstruktionHayao Miyazaki

MedvirkendeNoriko Hidaka, Hitoshi Takagi, Chika Sakamoto, Shigesato Itoi, Sumi Shimamoto, Tanie Kitabayashi, Shigeru Chiba, Akiko Hiramatsu, Masashi Hirose, Chie Kôjiro, Yûko Maruyama, Yuko Mizutani, Nakamura Daiki, Tomohiro Nishimura

GenreAnimation, Animation, Fantasy, Fantasy, Familie, Familie

I biografen30/03/2007

Min nabo Totoro

4 6
Danske filmdistributører klandres ofte for at udgive film herhjemme alt for sent. Eksempelvis fik Hayao Miyazakis “Min nabo Tororo” biografpremiere i foråret 2007 – næsten 19 år efter, den i sin tid udkom i Japan. Men tak gud for, at man i det hele taget valgte at udgive legendariske Miyazakis tegnefilmsklassiker, for som en direkte konsekvens heraf er filmen nu blevet tilgængelig for hele nationen via denne nye dvd-udgivelse. Miyazakis charmerende beretning om venskab og familie er en udsøgt guldklump, som fortjener at finde fast bopæl på børnefamiliernes filmhylder – især i en tid, hvor sendefladen domineres af asiatiske tegnefilm, der blot er skabt for at reklamere for idéforladte spillekort og videospil.
Lidt ligesom i Miyazakis nyere og mere internationalt populære “Chihiro og heksene”, beretter “Min nabo Totoro” om en lille familie, som flytter til et nyt hjem, der viser sig at være alt andet end normalt. Efter at være stødt på nogle helt særlige nullermænd begynder de to piger, Mei og Satsuki, øjeblikkeligt at kalde deres nye hjem for et spøgelseshus. Deres sympatiske far afskriver døtrenes kommentarer som barnlig opspind, men flere spøjse hændelser og mystiske skabningers opdukken gør det klart, at det ikke er børnenes fantasi, som spiller dem et pus.

Japanske tegnere anklages tit for dovent og flittigt at genbruge materiale, men der er ikke to billeder i “Min nabo Totoro”, som ligner hinanden, og der er kun få, som ikke direkte overvælder. En af Miyazakis faste samarbejdskollegaer, som sjældent får den ros, han fortjener, er komponisten Joe Hisaishi, som har komponeret endnu et herligt score. Der er ikke mange markante lydeffekter i filmen, så ofte er det op til Hisaishi og hans orkester at overbevise os om universets magi, og det lykkes gang på gang. Men karaktererne er filmens største trumfkort. De menneskelige skikkelser er sympatiske, mens de overnaturlige væsener er umulige ikke at forelske sig i – især den store, stumme og kærlige Totoro.

“Min nabo Totoro” er en yderst ufarlig og varmhjertet film, der ikke er bange for at bruge adskillige minutter på at skildre karaktererne i færd med at udføre forholdsvis almindelige og fredsommelige gerninger. Så hvis man foretrækker animationsfilm med masser af fart og tempo, så opstøv i stedet Miyazakis fænomenale “Princess Mononoke”, der måske er instruktørens bedste værk, og som kombinerer flotte billeder med storladent, spændingsmættet drama. Til tider vil selv den japanske legendes største fans måske tage sig selv i at kigge på uret under “Min nabo Totoro”, men filmen formår noget helt særligt: At minde os om en tid i vores liv, hvor verdens triste realiteter var ukendte, og hvor intet syntes umuligt.
VideoPræsenteret i 1.85:1 anamorphic widescreen format. Når gamle animationsfilm ikke restaureres ordentligt, før de smækkes på dvd, optræder der hyppigt snavs og svingninger i farvetemperaturen. Heldigvis ser “Min nabo Totoro” ganske nydelig ud. Farvetemperaturen er ganske stabil, og det samme er gældende for kontrasten. Enkelte scener byder dog på kortvarige kontrastsvingninger, og en sjælden gang imellem virker farverne lidt matte. Edge-enhancement optræder ikke, mens digital støj sjældent dukker op. Udtværing lægger man heller ikke mærke til, og selvom filmen måske ikke ligefrem står knivskarpt, så ser den sjældent decideret uskarp ud.
AudioDer er to Dolby Digital 2.0 lydspor på discen – et på dansk og et på japansk. Nogle fans vil måske være skuffede over manglen på et 5.1-spor, men man må rose Scanbox for at have givet køberen mulighed for at lytte til enten originalsporet eller det danske stemmearbejde. De danske stemmelæggere har gjort et glimrende stykke arbejde – skuespillerne lyder friske og oplagte. Fans vil dog formodentlig foretrække det japanske lydspor. Forskellen på de to er minimal, men dialogen er ikke overraskende lidt mere tydelig på det danske, fordi optagelserne er lavet for nylig. På begge spor folder musikken sig ganske godt ud, selvom den godt måtte have været en tand højere. Der er ingen nævneværdige panoreringer, men effekterne lyder distinkte og sprøde.
EkstramaterialeUdover traileren til “Min nabo Totoro” er der trailere til Miyazakis “Kiki – den lille heks” og “Det levende slot”.

Hayao Miyazakis næsten to årtier gamle “Min nabo Totoro” er ikke så visuelt overdådig som størstedelen af de kostelige animationsfilm, der vises i biograferne disse dage, men den er så afgjort mere opfindsom og charmerende. Det er forfriskende og endda inspirerende at se en familiefilm, som ikke blot er skruet sammen for at tjene penge på dyre legetøjsdukker, madpakker og nærtbeslægtede computerspil, men som simpelthen bare gerne vil fortrylle og fortælle en god historie. Selvom skiven ikke indeholder meget ekstramateriale, så er AV-præsentationen mere end hæderlig og udgivelsen ikke desto mindre anbefalet – især til folk, der har en barnlig sjæl eller børn i hjemmet.

De to søstre Satsuke og Mei flytter til et hus på landet med deres far, så de kan være tættere på deres mor, som er indlagt på hospitalet. Pigerne opdager, at den nærliggende skov er beboet af magiske væsner. De bliver venner med det venlige væsen Totoro og kommer ud på forskellige magiske eventyr.