Monkey Man
Udgivet 26. apr 2024 | Af: Jonas Hansen | Set i biografen
Man kan ikke sige ‘Monkey Man’ uden at sige Dev Patel. Han er hovedpersonen i filmen og også i filmens rulletekster; han fremtræder under “instrueret af”, “historie af”, “skrevet af” og “produceret af”. Og nåh ja, som selveste Monkey Man.
Monkey Man handler om den unge Kid/Bobby/Monkey Man, spillet af Dev Patel, der gemmer på en tragisk fortid. Det eneste, vi ved om ham, er, at han hver aften får tæsk i en arena i undergrundsmiljøet, har syreskader på hænderne og søger job i den samme bygning som sin svorne fjende. Han er nemlig ude efter Rana. En korrupt politidirektør, der voldtager og orkestrerer byens undergrundsmiljø, og som også er skyld i, at hans mor ikke længere er i live. Men det er ikke så let, for at få fingrene i Rana skal Kid arbejde sig op i bygningen og dermed komme tættere på Rana. Og i ordet “arbejde” ligger der implicit hårdt arbejde som tjener og også ærefrygtindgydende John Wick-tæsk.
‘Monkey Man’ er en af den slags film, man bliver nødt til at betale for at se. Pengene går til et godt formål, nemlig i lommerne på dem, der får originale filmideer, som ikke er baseret på tegneserier, gamle film eller spil.
Hvis du vil have flere originale film i biograferne, skal du også støtte dem. Og det siger jeg, fordi der er enormt meget brok på nettet verden over, hver gang der udkommer en ny trailer til et remake, reboot eller sequel. Men alligevel, da mine tre venner og jeg satte os ind i biografsalen, var vi helt alene.
Vi kunne læne os tilbage, smække fødderne op og råbe ud i salen, når nogen fik brækket kæben. Det var rart, men også enormt ærgerligt, at flere ikke blev tændt af filmens originalitet. Vi får ikke flere originale film ved at downloade dem ulovligt eller ved at brokke os. Hollywood er styret af penge, så hvis der skal ske forandringer, skal de kunne mærke det på pengepungen.
Dev Patel er en kommende filmstjerne; nogen ville sige, at han nok allerede er det. Men nu bevæger han sig også ind bag kameraet.
Dev gør det virkelig godt bag kameraet; filmen er enormt intim og minder mig om serien ‘The Bear’ i den måde, den er filmet tæt på i hvert skud. Vi får ikke mange totalbilleder i løbet af filmens to timers spilletid, hvilket virker ekstremt godt for Devs karakters psykologi, men til tider savner man også, at man holder totalbilledet en tand længere for at se, hvad der egentlig foregår i scenen, og hvor karakterne er placeret.
Det er rart nogen gange (især i 2024), at der kommer en actionspækket film, hvor der ikke er en morale om, at “hævn aldrig er løsningen”. Sidst jeg havde den følelse, var da jeg så ‘The Nightingale’ fra 2016. Det er forfriskende og dejligt ukompliceret. Rana dræbte min mor, Rana skal dø.
Filmen byder på enormt veludført action. Der er flere lækre arenakampscener, hvor Dev har abemasken og tanktoppen på, en lækker kampscene i et køkken, hvor elkæder, urteknive og ovnlåger bliver brugt til selvforsvar. En biljagt i en tuk-tuk udstyret med nitro, og nåh ja, et mord i en elevator begået med en kniv holdt fast i munden på Kid.
Det er ikke ubehagelig vold, filmen mangler, og det er heller ikke dybt karakterarbejde, den mangler. Men måske en smule mere tid imellem Kids tragiske fortid og den han er nu. Man springer meget frem og tilbage imellem nutid og fortid på en måde, hvor det virker, som om der ikke er sket noget i mellemtiden.
Ellers er det en enormt medrivende actionfilm, der er rå, brutal og virkelig værd at se. Jeg vil til enhver tid hellere se denne slags film end ‘John Wick’ og ‘Fast and Furious’.
‘Monkey Man’ minder mig om følelsen, jeg havde første gang, jeg så ‘Taken’. Følelsen af, at der endelig kom en original film i en genre, der var kørt fast i en evig rundkørsel. Men desværre druknede ‘Taken’ i sin egen succes med sine sequels.
‘Monkey Man’ er også et produkt af sin tid; den har enkelte scener med farvestrålende neonlys som i ‘John Wick’, den har rystende håndholdte close-up actionscener som i ‘Extraction’. Men den er ærlig over for sig selv, og den drukner ikke i at ligne noget, den ikke er.
‘Monkey Man’ er en blanding af ‘The Raid’ og ‘Underverden’. Så enkelt kan det opsummeres, selvom den holder sig til sin egen originalitet.
Dev gør det ekstremt godt foran kameraet også; han har et mørke i sine øjne, der virker ekstremt virkeligt, og hans kampscener er enormt flot koreograferet. Man er hele tiden bange for, at han dør, for det er enormt fair konkurrence.
Han er ikke John McClane, der overlever hvert skud eller fald; Kid er døden nær i hver scene og må bruge tid på at samle sig igen scenen efter.
A24 har bevist, at originale uafhængige film kan være en god forretning, og at publikum gerne vil have mere. Men de er også blevet et brand, et brand, som vi publikummer forbinder med kvalitetsfilm. Det gør vi derimod ikke med Universal, som er dem, der har distribueret ‘Monkey Man’.
Derfor kommer ‘Monkey Man’ nok ikke til at trække mange i biografen, men den skal nok blive et hit på streaming efterfølgende. Hvis A24 havde samlet ‘Monkey Man’ op, ville den tjene dobbelt så meget. Så brug endelig den regnfyldte weekend på at se en god actionfilm i en tom biografsal. For det bliver forhåbentlig sidste gang, det sker.
‘Monkey Man’ kan ses i biografen fra i dag.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet