InstruktionTerry Gilliam, Terry Jones

MedvirkendeJohn Cleese, Graham Chapman, Michael Palin, Eric Idle

Længde89 min

GenreKomedie

Monty Python & de skøre riddere

5 6
Monty Python gruppens absurde komedie om Kong Arthurs jagt på den legendariske Hellige Gral er netop blevet genudgivet på dvd i et lækkert 2-disc sæt, hvor man ud over at nyde selve filmen også får adgang til en stor mængde ekstramateriale.
Handlingen udspiller sig – tilsyneladende – i året 932 og introducerer Kong Arthur, der med stort besvær forsøger at samle Englands mest ædle og tapre riddere omkring det runde bord. Arthur støder på henholdsvis Sir Lancelot, Sir Galahad, Sir Robin og Sir Bedevere, der alle forinden har bevist deres mod ved at fuldføre en række farlige missioner, og derfor er egnede til opgaven som vogtere af kongeriget. Efter at være ankommet til Camelot konstaterer ridderne dog til deres store skuffelse, at bygningen kun er en filmkulisse af pap. Inden de beslutter sig for at ride videre, henvender selveste Gud sig i form af en tegning til gruppen med en ny og meget mere vigtig opgave – de skal finde den Hellige Gral.
Disse grove handlingstræk udgør den vel nok mest hensigtsmæssige beskrivelse af filmens plot, der reelt set ikke giver nogen mening. Den ene absurde sketch afløser den anden i en strøm af mindeværdige scener, der alle udmærker sig ved at være meget gennemtænkte og ikke mindst fantastisk sjove.

Af de mange bizarre personer og hændelser, som heltene oplever undervejs på rejsen, bør nævnes den sorte ridder, der kæmper videre, selvom han har fået hugget både arme og ben af, den næsten uovervindelige hvide dræberkanin og naturligvis ridderne der siger NI!. De pålægger Sir Robin at fælde skovens største træ med en sild. Med et frækt nik til Homer er det endvidere ikke kun drabelige monstre, der truer ridderne men også en flok unge sirener, der lokker unge riddere til og fordærver dem med masochistiske seksuelle lege. Alle disse individuelle scener bidrager ikke direkte til handlingen, men de leder os alligevel frem til en slutning, der på den ene side er et syret antiklimaks, og på den anden ligger fuldstændig i tråd med den valgte stil.

Hvis ikke man i forvejen kender til Monty Python gruppens særprægede humor er dette et godt sted at starte, da galskaben her er lidt mere tilgængelig end i deres tv-serie og senere film. Alle seks Python-medlemmer spiller med i filmen, og de har hver især flere forskellige roller. Råb, gråd og sang afløser hinanden, i hvad man med et glimt i øjet kan betegne som en yderst professionel dilettantforestilling.

Video”Monty Python & de skøre riddere” blev første gang udgivet på en skrabet udrustet region 1 DVD i 1999, der end ikke bød på et billede i anamorphic widescreen. Denne nye udgave retter op på mange af de mangler, som den ældre disc havde, og filmen er nu også tilgængelig i region 2. Det 16×9 modificerede billede er holdt i 1.85:1 format og har aldrig været pænere. Negativet er blevet pudset af og i forhold til alle tidligere udgivelser, er denne remasterede udgave uden tvivl at foretrække. Filmen er imidlertid over 25 år gammel, og den nye overførsel lider stadigvæk af en del støj og matte farver. Derudover forekommer der flere ridser fra den oprindelige film, der dog aldrig virker rigtig distraherende. Alt i alt en absolut god billedkvalitet, der i øjeblikket udgør den optimale udgave af filmen.
AudioDer foreligger ikke færre end fem forskellige lydspor på dvd’en, hvoraf to af dem er kommentarspor med de fem tilbageværende Monty Python medlemmer. Derudover er der henholdsvis et engelsk, et ungarsk og et russisk lydspor, som alle er mixet i Dolby Digital 5.1. Selvom lyden er blevet remixet og spredt ud over alle højtalere, kan den langt fra hamle op med moderne surround-orgier og holder sig overvejende til de tre fronthøjtalere. Talen er overvejende klar og forståelig, dog kan den enkelte steder virke lidt mudret, hvilket til dels skyldes skuespillernes fjollede accent, men også de begrænsede optagemuligheder.
EkstramaterialeColumbia har endnu engang udgivet en omfattende specialudgave og ekstramaterialet er generelt rigtigt godt. Første kommentarspor er med de to instruktører Terry Gilliam og Terry Jones, der kommer med mange interessante anekdoter omkring Python-gruppens arbejdsmetoder og selvfølgelig også selve filmproduktionen. Det andet spor er mere humoristisk anlagt og Cleese, Idle og Palin skiftes til at fyre sjove bemærkninger af, der (næsten) alle er i relation til det, der sker på skærmen. Derudover følger en god dokumentar, der kigger tilbage på de lokationer, hvor filmen blev skudt og afliver nogle af myterne omkring optagelserne. Flere mindre men absolut sjove features, herunder 3 sing-along songs og en scene fra filmen opført udelukkende med Lego-figurer, runder disc to af med stil.

Hvis man holder den enormt underholdende film sammen med de rå mængder af kvalitativt rigtigt godt ekstramateriale, har man en ganske uimodståelig dobbelt-dvd, der med en pris på omkring de 200 kroner hører hjemme i enhver dvd-samling. Denne nye udgivelse er den perfekte undskyldning for endnu engang at sætte sig ned og opleve en af tidernes bedste komedier.

Kong Arthur og hans riddere skal finde Den Hellige Gral. Desværre har der været store nedskæringer i kongeriget, hestene er blevet sparet væk, og derfor må ridderne nøjes med at lade som om, de rider til lyden af sammentapede kokosnødder. På vej til Den Hellige Gral møder ridderne den uforskammede franskmand, dræberkaninen, det sorte “Arrgh”-bæst og den modige sorte ridder, der bliver ved at kæmpe, selvom han kun har hovedet tilbage.