Octopussy

InstruktionJohn Glen

MedvirkendeSteven Berkoff, Lois Maxwell, Desmond Llewelyn, Walter Gotell, Roger Moore, Robert Brown, Maud Adams, Louis Jourdan, Kristina Wayborn, Kabir Bedi, David Meyer, Tony Meyer, Michaela Clavell, Vijay Amritraj, Albert Moses

Længde131 min

GenreAction, Action, Thriller, Thriller, Adventure, Adventure

I biografen15/08/1983

Octopussy – Ultimate Edition

5 6
Der er et par film i den lange, populære Bond-serie, som synes at være både uretfærdigt undervurderede og ignorerede. Blandt disse finder man klart de to Timothy Dalton film, “The Living Daylights” og “Licence to Kill”. Men “Octopussy” synes også ofte at blive forbigået af både fans såvel som Bond-begyndere. Måske mere end nogen af de andre film. Om det er på baggrund af filmens smålatterlige titel, et fåtal af karakteristiske stunts eller det (i hvert fald for en Bond-film) lettere komplekse historieforløb, er et godt spørgsmål. Under alle omstændigheder er “Octopussy” en velsmurt og fornøjelig del af Bond-sagaen.
En af filmens største styrker er dens helstøbte persongalleri, som er et af seriens største og mest opsigtsvækkende. Her er især adskillige flamboyante skurke at nyde, inklusive et glubsk, knivkastende tvillingepar, en højtråbende russisk oberst, en enorm, surmulende bodyguard, en sav-bevæbnet lømmel, og ikke mindst hr. Kamal Khan: en magtfuld indisk personlighed, som takket være den rutinerede franske skuespiller Louis Jourdan fremstår som en af seriens mest djævelsk karismatiske og mindeværdige skurke. Talrige bedårende skønheder er her også – der indgår endda en hel ø fyldt med dem!

Mest prominent af disse er kvinden, som lægger navn til filmen: Octopussy, som af lettere uforståelige årsager spilles af svenskfødte Maud Adams, som få år tidligere havde haft en markant, mindeværdig rolle i en anden Bond-film, “The Man with the Golden Gun”, hvor hendes karakter blev slået ihjel. Adams gør det fortrinligt, men det er stadigvæk et lidt mystisk skuespillervalg.

Roger Moore morer sig tydeligvis stadigvæk med rollen, selvom hans præstation ikke er nær så interessant som i forgængeren “For Your Eyes Only”. I filmen kommer Bond på sporet af en sammensværgelse med rødder i både Sovjet og Indien, som har til formål at munde ud i en sovjetisk invasion af resten af Europa. Bond bliver sat på sagen umiddelbart efter at hans kollega, 009, er blevet dræbt i forbindelse med sagen. Mordet på 009 finder sted lige efter filmens indledning, som ikke byder på meget af mindeværdig karakter udover et enkelt sublimt flystunt. Mordet er en af seriens mest dystre segmenter – og ét af dens bedste.

Andre scener i filmen nærmer sig den samme gennemslagskraft, og det er helt klart, når filmen befinder sig i den mere seriøse ende af følelsesspektret, at den er bedst. I disse øjeblikke minder filmen om den mere kyniske og aldeles fremragende “For Your Eyes Only”, men filmens bagmænd kan dog alligevel ikke dy sig for at smide en masse jokes ind i både tide og utide. Humoren rammer ofte plet, men af og til resulterer den også i pinlige grimasser. Synet af en liansvingende Bond akkompagneret af det distinkte Tarzan-brøl har nok fået Bond-forfatter Ian Fleming til at vende sig i graven. Men filmens plusser opvejer i høj grad dens minuser, og “Octopussy” er samtidigt en forfriskende anderledes Bond-film, som tager sig god tid til at fortælle en solid og spændende fortælling uden nogensinde at blive kedelig.

VideoPræsenteret i 2.35:1 anamorphic widescreen format. Som det er, med størstedelen af de nyrestaurerede transfers af de ældre Bond-film, ser “Octopussy” særdeles godt ud. Men med et selskab som Lowry bag restaureringen, kommer det heller ikke som nogen overraskelse. Ligesom de gamle “Star Wars” film, som Lowry også restaurerede, er der af og til et problem med farverne, hvor især de røde farver af og til har for megen eller for lidt fylde og kommer til at fremstå lidt lyserøde, hvilket især er tydeligt, når man studerer personernes hudfarver. Udover dette og en minimal portion udtværing er der intet at sætte en finger på. Lowry har fjernet alt støv og snavs, her er ingen edge-enhancement overhovedet, kontrasten er perfekt og de yderst sjældne tilfælde af ubetragtelig uskarphed skyldes tydeligvis kvaliteten af de oprindelige optagelser og er ganske ubetydelige.
AudioLigesom de andre ældre James Bond-film, der i sin tid blev lanceret udelukkende med Dolby Digital 5.1 lydspor på udgivelsen, byder “Octopussy” på både et DTS 5.1-spor og et Dolby Digital 5.1-spor, der begge er glimrende. Mængden af detaljer er stor, med en formidabel, troværdig atmosfære, som hele kanalnetværket er med til at skabe. Især de indiske byscener imponerer. Men i forhold til visse andre Bond-lydspor savner man en lidt mere markant bund fra subwooferens side og samtidigt også lidt mere raffineret brug af baghøjtalerne. Musikken lyder dejligt fyldig, og al dialog er krystalklar.
EkstramaterialePå de to kommentarspor er der kun én deltager pr. spor, i modsætning til på størstedelen af seriens andre kommentarspor, der som regel byder på et hav af kommentarer fra et hav af mennesker. Det første er med instruktør John Glen. Men selv om han er ene mand på sporet, betyder det ikke, at han ikke formår at tale en masse og om adskillige interessante facetter af filmens tilblivelse. Glen er ofte den meste interessante person at lytte til på flere af de andre Bond-kommentarspor, så han var nok den optimale person at få til at optage et solospor. Der er dog pauser indimellem.

Og det gælder også for disc 1’s andet kommentarspor, som er med Roger Moore. Ligesom på Moores andre kommentarspor skal man ofte fiske efter de informative guldklumper, men af og til får man også noget godt på krogen. Oftest viser fangsten sig dog at være kedelig. Kombiner gerne de to kommentarspor ved at høre det ene og læse det andet via undertekstfunktionen på samme tid.

På udgivelsens anden disc byder “Declassified: MI6 Vault”-sektionen bl.a. på “James Bond in India” (28 minutter), som er en interessant dokumentar lavet i forbindelse med optagelserne til selve filmen, der fortæller om filmens indiske locations, den indiske nation, optagelserne til filmen mm. Her er masser af sjældne videobidder, som fans garanteret vil nyde. Så byder sektionen også på en masse James Brolin-relateret materiale. Brolin blev overvejet som overtager af rollen, før Moore trådte til igen. Her er et nyt interview med Brolin, diverse optagelsesprøver mm., og det er simpelthen en stor fornøjelse at se Brolin forsøge sig med rollen – og egentlig gøre et ret dårligt stykke arbejde!

I “Ken Burns on Set Movies” (7 min.) viser den forhenværende statist Ken Burns os sine egne hjemmeoptagelser fra filmens locations, mens han fortæller om det, der bliver vist. Her gemmer der sig også flere videoklip, som fans med garanti aldrig har set før. “Location Scouting with Peter Lamont” (5 min.) er set før på andre Bond-dvd’er, og ligesom i de andre featuretter fortæller Lamont os om flere af filmens locations. “Shooting Stunts Part 1: Crashing Jeeps” (4 min.), “Shooting Stunts Part 2: The Airplane Crash” (4 min.) og “Testing The Limits – The Aerial Team” (5 min.) har alle at gøre med designet og optagelserne af filmens stunts.

Dvd’ens næste sektion er den såkaldte “007 Mission Control”, som også er at finde på alle de andre James Bond ‘Ultimate Edition’-dvd’er. Her kan man let og hurtigt hoppe frem til filmens højdepunkter, uanset om det så er en særlig actionsekvens, titelsekvensen eller synet af en af filmens smukke kvinder man er interesseret i.

Så er der “Mission Dossier”-undermenuen. “Inside Octopussy – An Original Documentary” (33 min.) fortæller bl.a. om konkurrencen mellem “Octopussy” og den uofficielle Bond-film med Sean Connery, “Never Say Never Again”, der begge udkom samtidigt. Ud af de to klarede “Octopussy” sig markant bedst. Det er langt fra dokumentarens eneste interessante fortælling. Production-designer Peter Lamont var ombord på et fly, som blev kapret, før optagelserne gik i gang, og man hører mere om James Brolin og et seriøst uheld under optagelserne. “Designing Bond – Peter Lamont” (21 min.) er en velklippet og fyldig dokumentar om Lamont og hans smukke arbejde på Bond-serien. En af branchens største legender, Ken Adams, er blot en af mange, der bliver interviewet.

“Mission Dossier”-sektionen byder også på to 3-minutters storyboardsekvenser og musikvideoen til filmens lidt kedelige titelsang, “All Time High” (stadigvæk den eneste Bond-titelsang, som ikke nævner filmtitlen). Andetsteds på dvd’en finder man diverse trailere og billeder.

“Octopussy” er måske nok hverken ligeså prangende som seriens mest underholdende dele eller ligeså intens som dens mest dristige. Men det er stadigvæk en god Bond-film, hvis billed- og lydside bliver præsenteret formidabelt på denne udgivelse, der også byder på masser af stærkt ekstramateriale. Ikke ligefrem et livsnødvendigt must, men stadigvæk en glimrende dvd-pakke, som enhver person med hang til Bond eller action generelt bør erhverve sig.

James Bond vender tilbage i ”A View to a Kill”.

James Bond har måske for første gang mødt sin ligemand i Octopussy, en forførende skønhed, der er involveret i en dødsensfarlig militærsammensværgelse med det mål at forhindre den igangværende nedrustning. Fra de overdådige paladser i Indien til et løbsk cirkustog i Tyskland og en nervepirrende kamp på vingen af et jetfly i flere kilometers højde, befinder James Bond sig endnu engang i en overmenneskelig kamp for at standse en nådesløs plan.