Over hækken

InstruktionTim Johnson, Karey Kirkpatrick

MedvirkendeBruce Willis, Garry Shandling, Steve Carell, Wanda Sykes, William Shatner, Nick Nolte, Thomas Haden Church, Allison Janney, Eugene Levy, Catherine O'Hara, Avril Lavigne, Omid Djalili, Sami Kirkpatrick, Shane Baumel, Madison Davenport

Længde80 min

GenreAnimation, Animation

I biografen29/09/2006

Over hækken

4 6
DreamWorks’ seneste animationsfilm, “Over hækken”, starter skidt. Et af problemerne med filmen (og mange andre nyere 3D-animationsfilm) er, at filmmagerne simpelthen prøver alt, alt for hårdt på at overbevise os om, at vi skal være med på spøgen. Karaktererne virke ofte unødvendig febrilske i deres bevægelser, og man sidder og forestiller sig en gruppe ligeledes feberagtige, desperate animatorer siddende bag deres mange monitorer, alle sammen i tvivl om, hvorvidt historien, replikkerne, figurerne eller de mange punchlines opnår den eftertragtede effekt.
Heldigvis bliver “Over hækken” bedre – rigtig meget bedre endda. Pudsigt nok synes filmen at falde mere til ro efter den første (og ofte direkte irriterende) akt, og i stedet for at bombardere publikum med et rodet sammensurium af platte, ineffektive vitser, begynder de mange jokes – visuelle så vel som verbale – at blive mere veludtænkte og morsomme. Karaktererne, der i første omgang fremstår som nøjagtige kopier af talløse andre computergenererede væsner, begynder langsomt at tage egentlig form, og i sidste ende sidder man faktisk og hygger sig i deres selskab. Man hygger sig også på trods af, at filmens historie om en gruppe forskelligartede dyrs forsøg på at tilegne sig føde i et menneskebesat område heller ikke byder på mange overraskelser.

Animationen er lidt af en blandet landhandel. Flere af figurerne er flotte både udseende- og bevægelsesmæssigt, mens mange af baggrundene og miljøerne virker en anelse flade. Men filmens billedside har alligevel sin charme. Musikken er intet særligt, men supplerer billederne fornemt, og så er sangene også bedre end de fleste af dem, der optræder i genren.

“Over hækken” besidder et stjernbesat ensemble, men faktisk er det Nick Nolte (i en af filmens mindste roller), der imponerer mest som en ondsindet bjørn. Gary Shandling er også herlig som en konservativ skildpadde. Meget er derudover blevet sagt om Steve Carells stemmelægning til filmens emsige (og populære) egern, Hammy, men dyrets sceneslugende attitude fjerner automatisk fokus fra Carells verbale indsats. Humoren er heldigvis slet ikke nær så infantil, som den i DreamWorks’ tidligere “Madagascar” (stadigvæk genrens absolutte lavpunkt), men voksne vil næppe more sig lige så kosteligt som det yngre publikum. Men more sig vil de dog nok under alle omstændigheder.
VideoPræsenteret i 1.85:1 anamorphic widescreen format. ‘Perfekt’ er et ord, der ofte associeres med den visuelle præsentation af 3D-animationsfilm på dvd. “Over hækken” er ingen udtagelse. Farverne er aldeles bedårende – attraktive og varme. Billedet er så knivskarpt, at man ofte får lyst til at fryse det for at studere alle dets facetter. Der er ikke skyggen af edge-enhancement, udtværing, snavs eller digital støj.
AudioDet engelske Dolby Digital 5.1 spor er en fornøjelse. Det kommer ikke som den store overraskelse, eftersom lyddesigneren Randy Thom (som forrige år var nomineret til hele 4 Oscars) har haft en kraftig finger med i spillet. Thom har også været med til at gøre animationsfilm som “The Incredibles” og “Shrek 2” festligere. Sporet har en solid bund, og under et par af filmens mere højspændte scener imponerer især subwooferen. Der er et par fornemme panoreringer, som øjeblikkeligt får én til at dreje hovedet, og kanalnetværket udnyttes godt med effektiv placering af de mange effekter. Dialogen kommer tydeligt igennem.

For de yngre seere er der også mulighed for at se filmen med dansk tale. Det danske spor bliver også præsenteret i DD5.1, og de danske stemmer er hæderlige og lige så tydelige som de engelske.

EkstramaterialeKommentarsporet med produceren Bonnie Arnold og instruktørerne Tim Johnson og Karey Kirkpatrick er fint, om end en smule tørt. Der er få pauser, og alle tre deltagere er heldigvis saglige og blottet for markant selvhøjtidelighed. Der bliver mest talt om produktionens tekniske facetter og diverse animatorers arbejde på filmen, så animationsinteresserede vil nok sætte størst pris på udtalelserne.

“Hammy’s Boomerang Adventure” (4 min.) er en nyproduceret kortfilm, som byder på flere computeranimerede eskapader med filmens hovedpersoner. Den er meget kort og desværre ikke særlig morsom. Coveret hævder ellers, at filmen indeholder ”de måske sjoveste fire minutter, du får at se i år.” Næppe. Man kan endvidere se filmen med kommentarer fra instruktøren Will Finn.

Så er der også en del materiale, som primært henvender sig til børn. “Critter 411” (4 min.) er en munter montage, som leverer informationer om alle de dyr, der optræder i filmen. Der er også et lidt kedeligt spil, hvor man skal få Hammy til at deaktivere et alarmsystem. Smækker man discen i dvd-rom drevet får man adgang til masser af postkort, puslespil mm., der kan udskrives.

“Behind the Hedge” (12 min.) handler bl.a. om tegneseriestriben, som filmen er baseret på, samt musikken og designet af figurerne. Et par af skuespillerne udtaler sig også (naturligvis ekstremt positivt) om animationen. I “Meet the Cast” (16 min.) ser vi skuespillerne lægge stemme til deres karakterer i studiet. Skuespillerne og filmens bagmænd taler her endnu mere om figurerne. “The Tech of ‘Over the Hedge'” (6 min.) handler om animationsarbejdet på filmen. Featuretterne måtte generelt gerne have været lidt længere, men de er alle forholdsvis underholdende.

“Verm-Tech Informercial” (3 min.) er en reklame for filmens skadedyrsbekæmper, og i “Jingle Burps” (1 min.) synger (og bøvser) Hammy bjældeklang – førstnævnte er en smule kedelig, mens den anden nok skal få de mindste til at le. En håndfuld billedgallerier og trailers til “Flushed Away”, “Madagascar”, “Chicken Run” og “Walter og Trofast – Det store grøntsagskup” runder udgivelsen af.

“Over hækken” er ikke lige så ringe som “Madagascar” eller “Biler”, men den er heller ikke lige så udsøgt en fornøjelse som “The Incredibles” eller “Shrek 2”. Filmen starter dårligt, men bliver heldigvis bedre. I sidste ende er den blot endnu en af genrens efterhånden mange forholdsvis forglemmelige kapitler. De fleste børn vil garanteret more sig, selvom filmen næppe vil være lige så gensynsoplagt som så mange andre film på børnefamiliernes dvd-hylder. AV-præsentationen er tæt på at være perfekt i enhver henseende, mens ekstramaterialet er godt og i særdeleshed vil fryde de mindste.

Over hækken

5 6
Græsset er jo altid grønnere, siges det, og i DreamWorks’ nye animationsfilm passer det i bogstaveligste forstand. Natur møder kultur i filmatiseringen af Michael Fry og T. Lewis’ tegneserie “Over hækken”. Filmen byder på fantasifuld og farverig animation, slapstick humor og hører bestemt til i den bedste ende af årets anseelige udbud af animationsfilm.
Når mennesket flytter ind, flytter naturen ud. Uden hensyn til skoven eller dyrelivet udvides territoriet med huse, haver og industri. I “Over hækken” er det villakvarteret, der har gjort sit indtog med ens huse, velplejede plæner, havenisser og plasticflamingoer. Det er gået ud over en skov, hvor et lille samfund af forskellige dyr vågner fra vintersøvn op til en forandret verden. De har fået selskab af en enorm hæk, der helt bestemt ikke var der, da de gik i hi. Anført af skildpadden Verne sætter de sig for at undersøge, hvad der findes på den anden side af det grønne monstrum kun for at opdage, at mennesket er flyttet ind. De stakkels dyr, der bruger hele foråret og sommeren på at samle mad til vinteren er ude af sig selv, og ved ikke hvad de skal stille op mod den nye trussel mod deres ellers så fredelige liv.

Heldigvis kommer løsningen til dem i form af vaskebjørnen RJ. Han er en svindler af natur, og er ved et uheld kommet til at ødelægge en vældig stor og sur bjørns vinterforråd. Heldigvis for ham giver bjørnen ham en uge til at skaffe det tabte tilbage, og RJ beslutter sig for at udnytte den naive flok af skræmte dyr til formålet. Han introducerer dem til villakvarterets glæder, og viser dem, at mennesket er sådan en flok overforbrugere af mad, at der venter dem et shangri-la af alskens godter på den anden side af hækken. Dyrenes indtog i forstaden går dog ikke ubemærket hen, og livet som madtyv bliver snart besværliggjort af ankomsten af en ubarmhjertig skadedyrsbekæmper.

“Over hækken” oser af cuteness. Dyrene er umådeligt indtagende – de er animeret i stilrene, bløde former, ser på en med store øjne og er i besiddelse af sympatiske karakteregenskaber. Børn vil helt sikkert elske dem øjeblikkeligt – især er det hyperaktive egern, Hammy, på forhånd dømt til favorit.

Det gode ved de fleste DreamWorks’ produktioner er, at der som regel også er noget at komme efter for de voksne, og her skuffer “Over hækken” heller ikke. Selve historien er ganske ligetil, om end noget overfladisk. Filmen lever udelukkende i kraft af et fantastisk drive og en tæt klipning, der formår at holde filmen kørende hele tiden. Der er stort set action fra start til slut, og filmen byder på formidabel humor. Især en scene, hvor Verne forsøger at levere maden tilbage til menneskene, og det ender i en vild jagt gennem forstadens baghaver, er en tour-de-force i komik, der bringer minderne fra de gamle Tom og Jerry film frem. Dialogen er en anelse letbenet, og “Over hækken” er på sin vis en del mere barnlig end de øvrige film fra selskabet og kan eksempelvis slet ikke sammenlignes med fx. “Shrek”, der havde en noget mere kantet stil og væsentligt mere dybde i sin opsætning.

Animationen er på ingen måde så storslået som i Disneys “Biler”, men i sin egen lille verden er den alligevel aldeles fremragende. “Over hækken” har en detaljerigdom og en næsten eksplosiv farvepalet, der forstærker de øvrige sanseindtryk og gør filmen til en fest for øjnene.
Ser man filmen på originalsprog, får man fornøjelsen af selveste Bruce Willis som den opfindsomme RJ og Nick Nolte som den sure Bjørn. De danske stemmer leveres bl.a. af Søren Pilmark, Ole Ernst og Anna David

Naturligvis vil den opmærksomme biografgænger opdage den kritik filmen rejser af vort vestlige overflods- og overforbrugssamfund, men det gøres heldigvis uden alt for mange løftede pegefingre, og filmen ender i bund og grund med at handle mest af alt om venskab og familie frem for alt, og “Over hækken” skal roses for ikke at forsøge at gennemtrumfe et moralsk budskab.

“Over hækken” skal nok vække begejstring, og med rette. Det er både en rigtig familiefilm, men også et herligt skud på stammen af animationsfilm, der kan nydes uden forbehold. Man er fremragende underholdt hvis man endnu ikke helt har glemt sin barnlige sjæl og tør overgive sig og lege med.

Den omrejsende bondefanger RJ ankommer til en skov fuld af begejstring ved de muligheder, som det at bo nær mennesker kan betyde for sultne dyr. Men i skoven møder han et amish-ligende samfund, hvor dyrene er dødeligt bange for mennesker. Det skyldes, at deres leder, skildpadden Vern, havde mødt nogle frygtindgydende drenge. Men opmuntret af RJ begynder dyrene efterhånden at bevæge sig uden for den hæk der adskiller dem fra den nybebyggelse, der er dukket op i løbet af vinteren, mens de lå i hi. Og RJ kan vise dem en helt ny verden, hvor mennesker efterlader mad i store beholdere. Men efterhånden som dyrene kommer tættere og tættere på menneskerne, bliver deres komfortable liv i skoven truet.