Længde107 min

GenreKomedie, Romantik

I biografen14/08/2009

Proposal, The

3 6
En ægte aftale

“The Proposal” genbruger den velkendte klassiske formel om to mennesker, der indledningsvis hader hinanden, men som gradvis tør op og til sidst udvikler passioneret kærlighed. De store følelser er dog ikke noget, som filmen ellers aktiverer i tilskueren.

I stedet er den en hæderlig romantisk komedie af den slags, som det er svært at forestille sig, at nogen hverken har særlig meget imod eller føler voldsom begejstring for. Den er kompetent lavet og båret af kompetente skuespillere, der følger de sædvanlige klicheer for, hvordan sådan en film skal sættes sammen, men det magiske øjeblik – hvor vi for alvor tror på romancen, og bliver oprigtig bevæget – indtræffer aldrig.

Filmen starter da heller ikke særlig lovende. Überbitchen Margaret Tate holder fast i sin position som celeber forlagsredaktør i New York med adgang til Oprahs bogklub, men i sløsethed har hun ikke fået fornyet sin opholdstilladelse og står nu over for at bliver sat hjem til Canada med destrueret karriere i kølvandet. Hun øjner dog en desperat udvej i den selvopofrende assistent Andrew, der har tålt Margarets tyranniske behandling i håb om en stilling som redaktør.

Sammen laver de en pagt: Han gifter sig med hende og sikrer derved hendes ophold, hvis hun til gengæld skaffer ham den længe ønskede forfremmelse. Den nøje udtænkte plan forstyrres dog af en ivrig embedsmand, der lurer bedraget, og i et forsøg på at sælge historien tager de til Andrews forældre i Alaska for at fortælle nyheden til den intetanende familie.

Hvordan historien udvikler sig herfra, og hvorvidt Andrews velhavende, men jordbundne familie skal få tøet isprinsessen op, eller hvordan deres forhold udvikler sig, er så forudsigeligt og velkendt, at det halve kunne være nok. Faktisk udvikler romancen sig alt for let i filmen, som ikke rigtig smider noget modstand mod hovedpersonerne. Andrews gamle eks dukker op, og hun kunne meget vel være anvendt til at skabe noget grus i maskineriet, men “The Proposal” er beklageligvis en alt for ligefrem og ufarlig film til at forsøge sig med noget sådant.

Filmens bedste aktiver er Sandra Bullock og særlig Ryan Reynolds, der ganske vist ikke har den store kemi sammen, men som hver især leverer charme til komedien. Ikke mindst Reynolds’ reaktion, da han først hører om det kommende ægteskab, er ubetalelig skæg. Underholdende er også Betty White fra “Panter Tanter”-tv-serien, selvom filmen scorer lige vel rigelig billige point på at placere hende i vovede situationer. Ikke mindst en indiansk bedeceremoni udvikler sig til en rigtig øjebæ.

Ellers er filmen en velfortalt, men forglemmelig oplevelse, om end historien udvikler sig til det bedre efterhånden, som filmen går fra erhvervslivssatire til familiekomedie. En del af årsagen til det er utvivlsomt, at Sandra Bullock alt andet lige er betydelig mere overbevisende som renhjertet pige, som røres af den tillid, der gives hende, end som hård New Yorker-strigle. Ellers er filmen vist mest mindeværdig for at være en af de mest seksuelforskrækkede i nyere tid. I en enkelt scene forventes det endda, at vi skal tro på, at Margaret ikke ved, hvad en morgenerektion er. Selv syttenårige nonner er vist bedre oplyst.

Da den magtfulde isdronning og übercool forlagsredaktør Margaret Tate pludselig får meddelelse fra myndighederne om, at hun befinder sig ulovligt i USA og vil blive deporteret til sit hjemland, Canada, meddeler hun lynhurtigt, at hun rent faktisk er forlovet. Den heldige mand, der til sin udelte overraskelse lige er blevet ekspresforlovet, er hendes underkuede assistent Andrew, som hun arrogant har pint, plaget og negligeret i årevis. Han accepterer at spille med på hendes hvide løgn, men der er altså lige et par ting, hun skal gøre for ham til gengæld… Så det ulige par drager nordpå til Alaska for at møde hans håbløse familie, og pludselig befinder kontrolmennesket Margaret, der normalt er 100 % i balance på storbyens fortove, sig i den ene superpinlige situation efter den anden. Med det lynarrangerede bryllup og Andrews spændt ventende familie lige om hjørnet – og immigrationsmyndighederne bag det andet – tvinges Margaret og Andrew til at spille gode miner til slet spil og holde sig til den oprindelige, men desperate plan, selv om det ser mere og mere ud til, at det kun kan ende galt…