Red Eye

InstruktionWes Craven

MedvirkendeRachel McAdams, Cillian Murphy, Brian Cox, Jayma Mays, Laura Johnson, Max Kasch, Angela Paton, Suzie Plakson, Jack Scalia, Robert Pine, Carl Gilliard, Mary Kathleen Gordon, Loren Lester, Philip Pavel, Amber Mead, Dey Young, Brittany Oaks, Jeanine Jackson

GenreDrama, Drama, Thriller, Thriller

I biografen09/09/2005

Red Eye

3 6
Uanset hvad man måtte mene om Wes Craven, så er han en mand, der formår at skabe både spænding og gys. Begge dele lykkes også til dels i “Red Eye”, selv om filmen lider noget under at have et yderst usandsynligt plot. Film, der begrænser store dele af sin handling geografisk, såsom “Phonebooth” eller “Saw”, skal i sagens natur have noget ekstra at trække på. For selv om det klaustrofobiske rum og den evigt nærværende tanke om umulig flugt er en væsentlig og vigtig faktor i en sådan spændingsfilm, skal der være noget der holder interessen fanget og noget der giver fortællingen drive. Det er der heldigvis i “Red Eye”, hvor der både er en fremragende skurk i form af Cillian Murphy med de gennemborende blå øjne, og et godt og spændingsmættet tempo, der holdes jævnt hele vejen igennem.
Hvis hun nu bare havde taget bussen. Ja, så var det måske aldrig sket. Men Lisa vælger at tage flyet hjem til Miami selv om det er grueligt forsinket. Heldigvis møder hun i lufthavnen en indtagende ung mand, der har det noget uheldige navn Jackson Rippner. De falder i snak, og da de omsider kommer ombord på flyet, så kommer de minsandten også til at sidde ved siden af hinanden.

Men næppe er flyet lettet, før Lisas nye bekendtskab viser sig at være en del af et forestående attentat mod en kendt politiker. Lisa arbejder til daglig på et hotel og skal arrangere, at politikeren forflyttes til et andet værelse, hvorfra han kan myrdes. Som afpresning har Jackson en lejemorder siddende i en bil uden for Lisas fars hjem, og gør hun ikke som hun får besked på, vil han blive myrdet. Flyet er lettet og hun er fanget.

Som udgangspunkt er handlingen en ordentlig omgang vrøvl. Hvorfor i alverden have alt det besvær med en hotelansat, når man måske kunne have ventet et par dage og så skudt fyren? Men kan man se gennem fingre med det, og så ellers bare lade sig underholde, så er “Red Eye” slet ikke så slem endda. Vi når aldrig derop hvor vi for alvor bliver fanget, men i det mindste er der indlagt så mange små plottwists og opfindsomme detaljer, at spændingen bliver holdt næsten hele filmens længde.

Cillian Murphy har stor andel i filmens holdbarhed. Vi så ham sidst i den fremragende “Batman Begins” som Dr. Crane/ The Scarecrow, og han har nok branchens mest indtagende øjne. I denne rolle lyser de langt væk af psykopati, og han formår at veksle mellem den onde attentatmand og den flinke unge mand, der hjælper med at løfte tunge kufferter. Det er godt – og nok også det bedste ved hele filmen. Selv om plottet er utroværdigt, er hans rolle troværdig, og man bliver sandt at sige en smule bange for ham. Rachel McAdams har fået rollen som den altruistiske Lisa, og hun er heldigvis blevet udstyret med et ordentligt overlevelsesinstinkt, og forfalder aldrig til den skrigende-pige-rolle. Begge skuespillere er velvalgte og velspillende, og deres udmærkede samspil bærer filmen, der hvor den ikke kan bære sig selv.

Filmens største problem langt hen ad vejen, ud over plottet, er ganske enkelt at man aldrig helt kommer ud på kanten af sædet. Hjertet banker af og til i takt med, at den unge Lisa udsættes for den ene prøvelse efter den anden, men det bliver desværre indenfor nogle meget sikre rammer. Der er ikke nok på spil i filmen, og man så gerne, at den var blevet kørt lidt længere ud, og måske havde fået en lidt grovere drejning. Selv om han måske er ond nok, Jackson Rippner, måtte han gerne være endnu ondere og hun skulle måske have nogle flere tæsk. “Red Eye” er simpelthen for pæn en film til, at man bliver rigtigt fanget.

På vej hjem fra sin mormors begravelse opdager en træt Lisa Reisert til sin lettelse, at hun har fået plads ved siden af den charmerende unge mand, der bød på en drink i afgangshallen. Hun synes allerede, at hun kender ham, og han hende. Og det er ingen overdrivelse! Den tilsyneladende sympatiske Jackson er nemlig på en mission. Han har taget hendes far som gidsel for at tvinge Lisa til at foretage et kritisk telefonopkald til det hotel, hvor hun arbejder, så en vigtig politiker flytter til et andet hotelværelse, hvor han vil kunne rammes af et attentat. Flyet er i luften. Der er ingen steder Lisa kan flygte hen. Hun har ingen muligheder for at tilkalde hjælp, som ikke vil sætte enten hendes fars liv på spil eller samtlige passagerers. Hvis Jackson ikke ringer sit signal, bliver Lisas far myrdet.