Samson og Sally

InstruktionHanne Hastrup

MedvirkendeBodil Udsen, Ole Ernst, Claus Ryskjær, Jesper Klein, Per Pallesen, Berthe Qvistgaard, Helle Hertz, Kirsten Peüliche, Poul Thomsen, Preben Neergaard, Staffan Hallerstam, Mathias Henrikson, Heinz Hopf, Ingvar Kjellson, Louise Ræder, Meta Velander

Længde63 min

GenreAnimation, Animation, Familie, Familie

Samson og Sally

2 6
Miljøbevidst undervandseventyrI en enkel men flot streg, blev romanen “Kaskelotternes sang” i 1984 filmatiseret på det store lærred som “Samson og Sally”. Den på på overfladen muntre fortælling omhandler den unge kaskelothval Samson, der sammen med sin flok prøver at klare sig overfor hvalfangere, olieudslip og havets øvrige farer.
Sally er blevet væk fra sin flok, efter at hendes mor er blevet dræbt af hvalfangere. Hun optages i Samsons flok, hvor de to unge hvaler går på eventyr i det dybe hav. Det hænder også, at de vover sig lidt for langt væk og er flere gange tæt på at komme galt af sted, så de voksne hvaler må komme dem til undsætning.

I moderens fortællinger om legenden Moby Dick, har den lille hvide Samson et stort forbillede, men det bliver mest ved snakken, da Samson selv som regel er den første til at stikke halen mellem benene, når der er de mindste tegn på fare. Efter en uoverensstemmelse med Sally, beslutter hans sig dog for at drage ud på en lang rejse for at vise sit værd og for at finde ud af, om legenderne om Moby Dick taler sandt.

På trods af filmens meget uskyldige udgangspunkt, tager handlingen hurtigt nogle dystre vendinger, og forsøger at belyse nogle vigtige verdensomspændende problemer. Hvalfangst og olieudslip var varme emner i 70’erne og 80’erne, og har uden tvivl været en vigtig inspirationskilde til fortællingen. Men filmen handler også om ansvar og personlig udvikling – emner, der virker mere aktuelle og knap så tidstypiske, men som også får filmen til at give et meget pædagogisk indtryk.

Vi har dog stadig med en kær og flot fortælling at gøre, der sammen med “Valhalla” var med til at vise gode takter for dansk animationsfilm op gennem 80’erne.

VideoPå bagsidecoveret påstås det, at dvd’en indeholder et anamorfisk 1.85:1 transfer, men desværre er dette ikke tilfældet. Billedformatet er 1.66:1, non-anamorphic, hvilket ikke er det mest optimale udgangspunkt for “Samson og Sally”. Billedet står roligt, men de grove streger bliver akkompagneret af et væld af artefakter i form af snavs, der er tydeligst i filmens lysere scener. Ydermere er belysningen af billedet præget af ujævnheder, hvor flere frames i en scene fremstår vidt forskelligt. Derfor er det svært at stille sig tilfreds med denne præsentation. Filmen har ganske enkelt fortjent en langt bedre behandling.
AudioOgså informationen om lydsiden er fejlbehæftet, da det inkluderede lydspor ikke er i 5.1 som noteret på dvd’ens bagsidecover. “Samson og Sally” er en ret stille film, og byder på mange øjeblikke uden musik og dialog. Når det går løs med musik eller effekter, fungerer det danske Dolby Digital stereospor dog ganske udmærket og gengiver både musik og lyd, som man kan forvente, uden de store armbevægelser.
EkstramaterialeDer er ikke noget ekstramateriale inkluderet på denne dvd. De svenske, finske og norske undertekster, der er nævnt på coveret, findes ikke. Der er udelukkende danske undertekster for hørehæmmede på udgivelsen.

“Samson og Sally” er en anbefalelsesværdig lille børnefilm, der dog ikke har fået den ønskede behandling på dvd. Det er en skam udviklingen ikke er nået længere, end at vigtige udgivelser som denne bliver behandlet som et andenrangs-produkt. Havde dette været en dvd fra de tidlige 90’ere, kunne manglende viden om formatet måske forårsage en middelmådig billedbehandling, men i disse HD-tider må man virkelig undres over manglen på respekt, der nødvendigvis må være årsag til det utilfredsstillende resultat. Udeblivelsen af ekstramateriale er til at leve med, men når vi skriver 2007, kan grumsede non-anamorphic transfers ganske enkelt ikke forsvares. Det samme kan siges om de talrige forkerte oplysninger på dvd-coveret.

Hvalungen Samson har ikke mange venner ud over en havmåge, og bruger sin tid på fascineret at lytte til sin mors historier om den store hvide hval, Moby Dick. Dagligt mærker hvalerne truslen fra jernkæmperne, menneskenes hvalfangerskibe, og Samson må gøre noget for at hjælpe og redde sig selv og sin familie. Men hvad? Samson begiver sig derfor ud på en farefuld rejse for at finde svaret hos Samsons store idol, Moby Dick. Men rejsen byder også på mødet med Sally, og sød musik opstår mellem de to hvalunger. Og derfor endnu mere at kæmpe for…