Sin Nombre

InstruktionCary Fukunaga

MedvirkendeMarco Antonio Aguirre, Leonardo Alonso, Karla Cecilia Alvarado, Juan Pablo Arias Barrón, Rosalba Belén Barrón, Felipe Castro, Rosalba Quintana Cruz, Marcela Feregrino, Kristian Ferrer, Edgar Flores, Giovanni Florido, Paulina Gaitan, Ariel Galvan, Diana Garcia, Gabriela Garibaldi

Længde96 min

GenreThriller

IMDbVis på IMDb

I biografen04/12/2009


Anmeldelse

Sin Nombre

5 6
Med djævlen i hælene

Film om ulovlige emigranter vækker straks associationer til barske og deprimerende social-realistiske fortællinger, men selvom “Sin Nombre” ikke ligefrem kan beskyldes for at være nogen humørpille, så er dens historie anderledes rodfæstet i de klassiske fortællinger. Den er noget så usædvanligt som en romantisk flugtfilm placeret i grumme og realistiske rammer.

Filmen er en virkeligt duperende debut for den kun 31-årige californiskfødte Cary Fukunaga, der her viser et imponerende håndelag i dobbeltrollen som både manuskriptforfatter og instruktør. I “Sin Nombre” lader han os indledningsvist følge to forskellige handlingsspor: Vi møder den latinamerikanske teenager Sayra, der genforenes med sin far, og sammen begynder de på den vanskelige rejse gennem Mexico for at emigrere til hans familie i New Jersey, USA. Samtidig møder vi den unge Casper, der er medlem af en brutal gadebande, og som netop er i færd med at indlemme den 12-årige Smiley i kliken.

Casper rager dog uklar med gruppen i almindelighed og den voldsomt tatoverede leder i særdeleshed, og inden længe må han tage flugten ud af landet. Han hægter sig snart på den lille gruppe, og vi følger Sayras og Caspers rejse mod det forjættede USA, mens de hævntørstige bandemedlemmer forsøger at få ram på dem.

Fukunaga brugte efter sigende år på at researche historien og miljøerne, og indsatsen har bestemt ikke været forgæves. Fra starten af tegner filmen et så totalt overbevisende miljøbillede af såvel håbefulde indvandrere som de brutale gangstere, at man næsten fristes til at kalde stilen dokumentarisk. “Sin Nombre” ligger dog visuelt meget langt fra den vildt rystende kameraføring, der ellers er blevet mere reglen end undtagelsen, og Fukunaga benytter i stedet smukt opbyggede kompositioner, opfindsomme detaljer og enkelte velplaceret long-takes, der føjer en betagende skønhed til de ellers så trøstesløse omgivelser. Mængden af detaljer beriger også fortællingen, og vi oplever de toge, som emigranterne rejser ovenpå, som var de rene kolonier. Man dækker sig under presenning i regnvejr og udsættes for fare fra både plyndrende banditter samt forbipasserende børn, der kaster sten mod passagererne.

Fukunaga formår ligeledes at få nogle særdeles gode skuespilpræstationer ud af den unge rollebesætning, og rystende overbevisende er ikke mindst håndteringen af den 12-årige Smiley, der gerne tager tæv og begår mord for at opnå den eftertragtede status af at være bandemedlem.

Undervejs tilspidser krisen selvsagt, men de grumme omstændigheder krydres dog også med enkelte hårdt tiltrængte humoristiske øjeblikke. Den spirende romance mellem de to unge bliver klogelig udført ganske neddæmpet. De bliver ikke decideret forelskede – hvilket de trykkede omstændigheder næppe heller tillader – men de får på forskellig vis brug for hinanden.

Der er ikke som sådan noget voldsomt nyskabende over “Sin Nombre”, men den håndterer tidligere kendte skabeloner umådeligt godt, og den formår at blande social indignation med en drønspændende handling. Den maler et trist og udsigtsløst billede af omgivelserne, men samtidig fascineres man af de grimt tatoverede gangstere, de uendelige togrejser, den brutale vold og de bizarre omgivelser med affald og fantastisk natur i usikker forening. Titlen “Sin Nombre” betyder ganske vist “uden navn”, men mon ikke Cary Fukunaga med denne formidable film har skabt sig et alligevel?


Kort om filmen

En film om en ung, fattige honduransk kvinde, der sammen med sin far og onkel beslutter sig for at krydse Latinamerika for at komme til det forjættede land USA. Undervejs møder de det mexicanske bandemedlem El Casper, som også forsøger at komme videre i livet. Væk fra sin voldelige fortid og sine tidligere bandekammerater, som ikke har i sinde at tilgive hans udmeldelse fra banden. Sammen danner de en pudsig lille gruppe, der må udnytte alt, de kan, for at overleve den stadig mere og mere farefulde færd…