Star Trek II: Khans vrede

InstruktionNicholas Meyer

MedvirkendeWilliam Shatner, Nichelle Nichols, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei, Walter Koenig, Ricardo Montalban, Merritt Butrick, Paul Winfield, Bibi Besch, Kirstie Alley, Ike Eisenmann, John Vargas, John Winston

Længde113 min

GenreSci-Fi, Sci-Fi, Action, Action, Adventure, Adventure

Star Trek II: The Wrath of Khan – Director’s Edition

5 6
Alfred Hitchcock sagde engang: ”Jo bedre skurken er, desto bedre er filmen.” Khan er en fantastisk skurk. Han er modbydelig, hensynsløs og superintelligent. Han er let at hade, fordi han er sådan en velskrevet skurk. “Star Trek II: The Wrath of Khan” er ligeledes en yderst velskrevet film. Mange fans betragter filmen som værende den bedste Star Trek film til dato, og Quentin Tarantino har endda selv kaldt filmen for ”den ultimative hævnfortælling.”
Khan er en genetisk manipuleret og genial galning med storhedsvanvid. Han stammer oprindeligt fra vor tid, men blev frosset ned og senere fundet af Enterprise i rummet i det 23. århundrede i et af afsnittene fra den klassiske tv-serie fra 60’erne. Khans forsøg på at overtage skibet mislykkede, og Kirk beordrede dernæst Khan og hans følgesvende transporteret til en ny planet, hvor de skulle have lov til at prøve at skabe et samfund og få det til at fungere. Men ikke alt gik efter planen, og 15 år senere står Kirk og co. pludselig endnu en gang overfor den nu hævnlystne Khan.

Tilbage i 1982, da filmen havde premiere, kom “The Wrath of Khan” som et tegn fra guderne. Mange havde regnet med (selv mange af skuespillerne) at den første Star Trek film – der generelt blev anset som værende en hul, kold og langtrukken affære – også ville være den sidste. Men “The Wrath of Khan” indeholdt alle de elementer, som Star Trek fans havde eftersøgt, og lidt til – en rigtig god historie, masser af spænding, en hel del humor og en overraskende og rørende slutning. Filmen indfriede alle forventninger, og folk ønskede at se mere.

Amerikanske ABC er den eneste tv-kanal, som har vist en 3 minutter længere udgave af filmen. Det er denne udgave, der er på denne dvd, og som her bliver kaldt for “Director’s Edition”. Filmens instruktør, Nicholas Meyer, har også sagt, at det er denne 3 minutter længere udgave af filmen, der er hans udgave af filmen, og som var den udgave, han havde godkendt og var fuldt tilfreds med. 3 minutter lyder måske umiddelbart ikke af meget, men mange af de ekstra scener er med til at gøre “The Wrath of Khan” til en endnu mørkere, bedre og mere helstøbt film.
Præsenteret i 2.35:1 anamorphic widescreen format. Billedkvaliteten er præcis lige så god som på den tidligere 1-disc udgivelse. Farverne er smukke (selvom de røde farver måske er lidt for fremtrædende), kontrasten er perfekt, billedet er knivskarpt, og scener, som er filmet uden meget lys, er særdeles detaljerige. På grund af filmens alder dukker der af og til noget digitalt støj op, men aldrig så meget, at det bliver irriterende eller distraherende.
Ligeså imponerende som billedsiden, er lydsiden. Dvd’en indeholder et virkelig godt engelsk Dolby Digital 5.1 lydspor, som er godt afbalanceret. Dialog er tydelig (selvom man nogle gange kan høre, hvornår der bliver skiftet fra reallyd til ADR-optagelser, men sådan er det med mange gamle film), musikken lyder storslået og lydeffekter er dynamiske og effektive. Slagscenen til sidst er selvfølgelig det store højdepunkt.
Menuerne på denne udgivelse er blandt de flotteste, jeg nogensinde har set. På disc 1 flyver man sammen med Enterprise i høj hast til rumstationen Regula 1, hvor selve menuen så dukker op. Disc 2’s menu er endnu flottere. Her flyver man hurtigt forbi Regula 1 rumstationen, og lige pludselig transformerer den kolde og livløse planet Regula 1 sig til den frodige og smukke planet Genesis. Man flyver tættere og tættere på Genesis, indtil man pludselig lander på overfladen og flyver igennem massevis af blade og træer, før man endelig standser, og menuen dukker frem, alt imens James Horners enormt flotte musik spiller i baggrunden.
Nicholas Meyer har indtalt et formidabelt kommentarspor. Instruktøren disker op med utallige underholdende, fascinerende og morsomme anekdoter, og den Oscar-nominerede herre fremstår både skarp, humoristisk og meget intelligent. Tekstkommentarsporet er skrevet af Michael Okuda, medforfatter af den store Star Trek encyklopædi. Det er meget informativt, og ligesom lyd-kommentarsporet indeholder det meget fakta, som man ikke havde hørt om tidligere.

På disc 2 finder vi “The Captain’s Log” (27 min.), som er en helt ny dokumentar, der indeholder nye interviews med Nicholas Meyer, skuespillerne William Shatner, Leonard Nimoy, og Ricardo Montalban samt manuskriptforfatter/producer Harve Bennett. Det er en meget morsom og interessant dokumentar, selvom der er en hel del ting, man allerede havde hørt om før. Nimoy afslører bl.a., at han var stensikker på, at “Star Trek II” ville blive den sidste Star Trek film nogensinde, og Montalban fortæller, hvordan det var at spille overfor en blank mur under størstedelen af optagelserne.

“Designing Khan” (24 min.) handler om filmens look, og indeholder interviews med bl.a. Meyer og andre folk, som havde at gøre med filmens udseende. Dette er også en meget interessant dokumentar, fyldt med masser af anekdoter og fakta.

“Visual Effects” (18 min.) indeholder interviews med folk fra firmaet Industrial Light and Magic, som fortæller om, hvordan filmens forskellige effekter blev lavet, bl.a Mutara stjernetågen og de forskellige rumskibsmodeller. Dokumentaren er meget spændende, men måske lidt for kort. Så er der en bunke kortere gamle interviews fra 1982 med Shatner, Nimoy og DeForest Kelley. Disse interviews er nok sjovest pga. deres alder, men der bliver ikke rigtig sagt noget særlig interessant.

“The Star Trek Universe — A Novel Approach” (29 min.) er den sidste dokumentar på dvd’en og også ganske interessant. Den indeholder interviews med de to Star Trek bogforfattere Greg Cox (som har skrevet “Eugenic Wars” bøgerne, der handler om Khans tidlige år) og Julia Ecklar (som bl.a. har skrevet bogen “Kobayashi Maru”).

En fantastisk film er blevet gjort endnu bedre takket være 3 minutters ekstra optagelser. Filmen ser bedre ud, end den nogensinde har gjort før på hjemmevideo, takket være en fantastisk billed- og lydside. Desuden er der nok ekstramateriale til at holde en Star Trek fan beskæftiget i dagevis. Uanset om du ejer den tidligere dvd eller ej, er denne nye udgave anbefalet.

Føderationens stjerneskib U.S.S. Enterprise er på en rutinemæssig træningsøvelse, og admiral James T. Kirk synes at have affundet sig med, at denne inspektion kan være hans karrieres sidste mission i rummet. Men Khan er tilbage.

Bistået af sin forviste gruppe af genetiske supermænd har Khan – en fremragende dygtig overløber fra det 20. århundredes Jorden – plyndret rumstationen Regula One, stjålet en tophemmelig anordning ved navn Genesis-projektet, tiltvunget sig kontrollen over et andet af føderationens stjerneskibe og lagt planer om at sætte en dødelig fælde for sin gamle fjende Kirk… med truslen om universelt ragnarok!