Tenet

InstruktionChristopher Nolan

MedvirkendeJohn David Washington, Robert Pattinson, Elizabeth Debicki

Længde150 min

IMDbVis på IMDb

I biografen26/08/2020

Anmeldelse

Tenet

3 6

 

“Tenet” ekki råtsrof gej.

 

Christopher Nolan har skabt den mest Christopher Nolan’ske film til dato. Tid, twists og et plot så kringlet som en drøm i en drøm i en drøm.

 

“Tenet” minder om “Inception“. En kølig action-thriller med en indviklet plan for at få opfyldt et simpelt ønske.

 

Igen handler det om at sikre samkvem med et barn. Dom Cobb skulle for 10 år siden plante en idé i hovedet på en rigmandssøn for til gengæld at sikre sig fri passage hjem til ungerne.

 

Denne gang er det gangsterkonen Kat, der drømmer om igen at have fri adgang til sin søn, hvilket belejligt kan løses ved samtidig at forhindre den totale udslettelse af nu- og fremtiden.

 

Således er det dømt fang skurken med russisk accent som i en konventionel James Bond-film, men med den obligatorisk kringlede Nolan-overbygning – igen med fokus på tid.

 

I “Memento” fulgte vi handlingen baglæns. I “Inception” var tid en variable størrelse i forhold til drømmeniveau, mens tiden var relativ i “Interstellar“. Endelig blev der krydsklippet i tid fra land, vand og luften i “Dunkirk”.

 

Tiden har været mest venlig ved “Memento” og “Dunkirk”, hvor tid ikke blot er en gimmick, men et greb. Hovedpersonens personlige fortrængning ramte hårdt på vej tilbage igennem tiden i “Memento”, hvorimod det gjaldt et suspense-mættet kapløb mod tiden i “Dunkirk“.

 

Begge smarte film uden for meget snak. Det er der mere end rigeligt af i “Tenet”.

 

Derfor anbefaler jeg at følge det tidlige råd fra en videnskabskvinde, der skal forklare John David Washingtons hovedrolle teorien bag den nye Nolan-gimmick, ‘Inversion’.

 

’Prøv ikke at forstå det – føl det,' siger hun.

 

Men altså det er noget med forlæns og baglæns. Ikke tidsrejse, siger de. Men jo, faktisk tidsrejse. Tilbage i tiden. Bare baglæns.

 

Mågerne over Lolland flyver baglæns, mens eksplosionerne i den store slagscene i stedet imploderer. Alt er omvendt.

 

Og derfor rammes “Tenet” af akut mangel på overblik, hvilket Christopher Nolan også havde tendens til at miste i “Inception”, der dog føles strammere fortalt end palindrom-baskeren her.

 

Problemet med “Tenet” er, at Nolan ikke har skrevet en klog film, men en kompliceret en. Den er ikke forvirrende, fordi den gemmer på lag på lag på lag, men fordi den er noget rod.

 

Den vil både være James Bonds charme og de vilde stunts fra “Mission: Impossible”, men det drukner i tung eksposition fra Robert Pattinson, der lige skal forklare teorien om et objekts omvendte entropi, alt imens verden og den smukke kvinde skal reddes.

 

Uden ‘Inversion’ var “Tenet” en ordinær actionfilm med onde russere og mænd med maskingevær.

 

Med ‘Inversion’ er “Tenet” en ordinær actionfilm, hvor onde russere og mænd med maskingevær går baglæns.

 

Jeg forstår ikke “Tenet”.

 

Tenet anmeldelse / Filmz.dk

 

Trailer

Kort om filmen

Den 11. film fra instruktør Christopher Nolan. Det er en global spion-thriller, der udspiller sig i syv lande – heriblandt Danmark.

Hovedrollen spilles af John David Washington, der er bevæbnet med kun ét eneste ord: Tenet.

Han kæmper for at undgå 3. verdenskrig, hvilket får ham til at rejse gennem en mørk verden fuld af international spionage på en mission, som bevæger sig ud over grænserne for tid, som vi kender det.