Texas Chainsaw 3D

InstruktionJohn Luessenhop

MedvirkendeAlexandra Daddario, Dan Yeager, Bill Moseley, Marilyn Burns, Tania Raymonde, Trey Songz, Scott Eastwood, Richard Riehle, Shaun Sipos, Thom Barry, Keram Malicki-Sánchez, Sue Rock, Paul Rae, Gunnar Hansen, John Dugan, Dodie Brown, Kari J. Kramer, Sam McKinzie

Længde92 min

GenreGyser

I biografen03/01/2013

Texas Chainsaw 3D

3 6
Den texanske motorsav vender tilbage

Samtlige efterfølgere til skrækfilmen “Motorsavsmassakren” (originaltitel: “The Texas Chain Saw Massacre”) har enten været ringe eller direkte katastrofale makværker. De håner nærmest originalen i al deres elendighed. Den nyeste af slagsen, “Texas Chainsaw 3D”, er langtfra lige så god som Tobe Hoopers oprindelige klassiker, men det er i det mindste en film, der både hylder sit ophav og samtidigt er helt sin egen.

Et par årtier efter den morderiske Sawyer-familie legede katten efter musen med adskillige sagesløse unge i 1974, arver den unge Heather et storslået hus af sin ukendte mormor. Hun drager dertil sammen med sin kæreste og to venner, der alle regner med, at de nu skal feste igennem og nyde livet i dette storslåede domicil. Men nede i kælderen lurer den grufulde Leatherface, som tålmodigt venter på det helt rette øjeblik til atter at tvinge sin toptunede motorsav ind i mellemgulvet på sine uskyldige medmennesker.

Hvis man kender det mindste til skrækfilmsgenren (og/eller pasticherne over samme), vil man forholdsvis få minutter inde i”Texas Chainsaw 3D” have gættet sig frem til, hvem der må lade livet først, hvem der er nummer to i rækken osv. Men – uden at afsløre for meget – så er instruktøren John Luessenhop heldigvis interesseret i at anskue det umiddelbart uopfindsomme plot fra en alternativ vinkel, som tilføjer en helt ny kant til filmen i dens sidste halvdel. Dette er den klart mest opfindsomme film i serien siden originalen, som “Texas Chainsaw 3D” dog ikke når til sokkeholderne.

Hvis det ikke var for denne anderledes tilgang til franchisen, ville “Texas Chainsaw 3D” have været en alt i alt usammenhængende omgang vrøvl. Sheriffen er en inkompetent idiot, der åbenbart mener, at forbrydelser er okay, hvis han ikke bryder sig om offeret. Byens borgmester er en selvtægtsmand af værste skuffe, der endda er højt hævet over loven – et faktum, som hele byen, selv den uduelige sherif, synes at have det helt fint med. Selv ikke i Texas ville man forfremme en kriminel til borgmester, men tingene fungerer tydeligvis anderledes i byen Newt, som er så fyldt med bondske typer, at selv Leatherface til sidst virker som den rene verdensmand. Én ting er man i hvert fald helt sikker på efter at have set “Texas Chainsaw 3D”: Politiet i Newt er ikke to potter pis værd.

Skuespillerpræstationerne er heller ikke just værd at råbe hurra for, men de fem, unge kønne ansigter foran kameraet er tydeligvis heller ikke blevet hyret på baggrund af deres skuespiltalent. Allerede inden for filmens første fem minutter har vi overværet sex, dybe udskæringer (endda i en noget aparte arbejdsuniform) og utallige seksuelle hentydninger. Det kan være, at det klinger tillokkende i en 16-årige teenagedrengs øregange, men de fleste andre vil nok bare finde det ufrivilligt komisk. Hvorfor har den suspekte blaffer eksempelvis skjorten helt åben, når det regner og er koldt udenfor? Hvorfor føler den noget vovede veninde et behov for at skifte tøj i bilen og strutte med barmen? Glemte hun da at tage nyt tøj på om morgenen?

Ja, spørgsmålene hober sig op undervejs. Filmmagerne har tydeligvis ikke brugt mange kræfter på at skabe en film, der på nogen måde giver mening. Personerne opfører sig for det meste idiotisk og har altså samtidigt et sært behov for ikke at have meget tøj på. Byen er befolket af særdeles aggressive folk, der ikke lader til at være underlagt loven. Bedstemoderens lig ligger dvaskt hen over en stol i stuen, hvilket alle synes at tage med ophøjet ro uden at sætte spørgsmålstegn ved det sanitære og/eller raske ved denne situation, og til sidst er det et mysterium, hvordan Leatherface kan holde til så meget, når han efterhånden må være mindst 60 år gammel.

Alligevel er den nyeste film om Leatherface på ingen måde en katastrofe, især fordi den tydeligvis nærer en stor respekt for originalen, som den flere gange hylder i løbet af sine 91 minutter. Ja, filmens begyndelse sammenkobler endda på fornem vis Hoopers klassiker med dette nye kapitel. Og så har den en solid, sidste halvdel, der indimellem bryder genrens kendte rammer, hvilket varmede denne anmelders skrækfilmselskende hjerte.

Se også: Filmz TV: Bag om “Texas Chainsaw 3D” og dens forgængere

I “Texas Chainsaw 3D” fortsætter legenden om den morderiske Sawyer-familie, og filmen starter, hvor Tobe Hoopers kultklassiker, “Motorsavsmassakren”, slap i Newt, Texas, hvor flere af byens indbyggere forsvandt på mystisk vis. Flere årtier senere arver den unge kvinde Heather en gammel og isoleret Victoriansk ejendom fra sin mormor, som hun aldrig har kendt. Hun drager til Texas sammen med sin kæreste og to venner for at undersøge huset og sine forfædres skjulte fortid. Det viser sig hurtigt, at Heathers arv også består af en uhyggelig og makaber historie.