The Guardians of the Galaxy Holiday Special

InstruktionJames Gunn

MedvirkendeChriss Pratt, Dave Bautista, Karen Gillan, Pom Klementieff, Vin Diesel, Bradley Cooper, Sean Gunn, Michael Rooker, Kevin Bacon, Maria Bakalova

Længde42 min

Premiere 25/11/2022 på Disney+

5 6

James Gunn er tilbage I Marvel Cinematic Universe – og Gud ske tak og lov for det! Godt nok er det endnu ikke med hans forfærdeligt længe ventede ”Guardians of the Galaxy Vol. 3”, men så må vi jo tage til takke med det næstbedste: den udenjordiske superheltegruppes første juleeventyr nogensinde i ”The Guardians of the Galaxy Holiday Special”.

Her genforenes vi over godt 40 minutter med Peter Quill (Chris Pratt), Nebula (Karen Gillan), den halvvoksne Groot (Vin Diesel), Rocket (Bradley Cooper), Kraglin (Sean Gunn) og ikke mindst Mantis (Pom Klementieff) og Drax (Dave Bautista). Det er nemlig de to sidstnævntes juleeventyr, der er den centrale handling for historien.

Efter at Kraglin fortæller dem en trist julehistorie fra Quills ungdom, beslutter Mantis og Drax sig nemlig for at give jordboen, som stadigvæk ikke er kommet sig over Gamoras død i ”Avengers: Infinity War”, den bedste julegave nogensinde: ”Footloose”-skuespiller og Peter Quill-idolet Kevin Bacon.

Herfra bliver vi taget på en mission, som er lige så naiv og barnlig som Special-episodens to hovedpersoner, og det er en komplet julefornøjelse fra start til slut.

Hertil skal det nævnes, at denne Special meget vel ikke kan være ens kop julete, hvis man ikke ligefrem er en sucker for feel good-historier og julefortællinger. Det er jeg dog heldigvis – så længe de altså er velfortalte. Og det må man sige, at Gunns jule-Special er.

Sjældent føles noget overflødigt eller irrelevant for selve den korte historie, han forsøger at fortælle. Han er hurtig til at få os up to speed med vores titulære heltegruppe og formår endda også at få os introduceret til rumhunden Cosmo (Maria Bakalova) – holdets nyeste medlem – på effektiv vis. Det eneste tidspunkt, der føles en smule langtrukket, er Drax’ og Mantis’ tur langs The Walk of Fame i Hollywood, som dog hurtigt bliver glemt, så snart vi møder Kevin Bacon, der er en fænomenal tilføjelse til MCU i hans livs rolle som sig selv.

Brugen af Bacon er fuldstændig lige så gakket, som man kunne håbe på med James Gunn bag roret, og hans dynamik med særligt de to legebørn Drax og Mantis lægger et perfekt grundlag for masser af klassisk Gunn-komik. Generelt virker det som om, at både Bacon, resten af castet og hele crewet har haft det hyleskægt i produktionen af den her special – og det smitter af hjemme i stuen.

Gunn er fuldstændig klar over, hvad ”The Guardians of the Galaxy Holiday Special” er, og han forsøger ikke at gøre juleepisoden til noget stort action-spektakel a la den typiske Marvel-film. I stedet giver han os en intim, kærlig og super sjov fortælling om en gruppe karakterer, der ikke har nogen idé om, hvad jul egentlig er, men som alligevel formår at finde den fantastiske følelse af næstekærlighed, der gennemsyrer juletiden og ens forhold til venner, familie og folk, som man har kidnappet, frem.

Helt fra begyndelsen sad jeg med et smil, der kun blev større og større, som tiden gik, og selvom meget af episoden foregår i rummet, føles den stadig utroligt menneskelig. Episoden er simpelthen bare sindssygt sød og bliver især i den sidste halvdel bliver ved med at ramme en lige i hjertet.

Et af filmens mest rørende øjeblikke kommer gennem et flashback i en vaskeægte og virkeligt velfungerende kærlighedserklæring til juleepisoder fra Gunns egen ungdom såsom ”The Grinch” og det animerede segment “The Faithful Wookiee” fra den berømte og berygtede ”Star Wars Holliday Special”, og det fungerer som en fantastisk ramme for den hjertelige historie, som instruktøren og forfatteren ønsker at fortælle.

Det er selvfølgelig svært at sige nu, om ”The Guardians of the Galaxy Holiday Special” vil blive en juleklassiker, man kommer til at besøge igen og igen i fremtiden, for ­den kan desværre hurtigt forsvinde i den store strøm af serier, film og specials, der er resultatet af MCU’s Phase 4. Jeg glæder mig dog allerede til at se den igen, og jeg glæder mig kun endnu mere til at se, hvad Gunn har fundet på, når han for alvor får lov til at brage igennem med ”Guardians of the Galaxy Vol. 3”.

guardians of the galaxy holiday special billede / filmz.dk