The Hustle
Udgivet 9. maj 2019 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Forbilledet fra 1988 hedder “Dirty Rotten Scoundrels”. Det nye kvinde-remake er kun rotten.
For hvor kvinderne i “Ghostbusters” og “Ocean’s Eight” bragte eget nyt til de kønspolitiske reboots, så er “The Hustle” udelukkende genbrug med én ændring. Eller faktisk to.
Michael Caine og Steve Martin er erstattet med Anne Hathaway og Rebel Wilson. Kvinder erstatter mænd. Bare fordi.
Det er ellers ikke, fordi “Dirty Rotten Scoundrels” – på dansk “Fræk, frækkere, frækkest” – er en mandschauvinistisk kvindehader af en film. Tværtimod.
De to mandlige svindlere blev dengang nemlig selv svindlet af en kvinde – så kunne de lære det. Derfor er “Dirty Rotten Scoundrels” dårligt valgt til bølgen af ‘kvinder for mænd’-remakes.
Hathaway gør det hæderligt som Michael Caine-substitut i rollen som elegant brite, der svindler det modsatte køn for mange penge – blandt andre danske Casper Christensen.
Hun var dog sjovere i “Ocean’s 8“, hvor hun kunne svindle mere frit i en ny rolle, imens hun i “The Hustle” svindler i skyggen af Michael Caine.
Scene for scene er en identisk hilsen til 1988-klassikeren. Her introduceres Rebel Wilson som den mere brovtende con artist, der præcis som Steve Martin svindler sig til et måltid mad i togets spisevogn.
Toget er igen på vej til den fiktivt franske kystby Beaumont-Sur-Mer. Men selv om scenerne er de samme, så er grinene hustlet væk.
Det skyldes ikke mindst Steve Martin-erstatningen Rebel Wilson, der også er producent på “The Hustle”. Hun bestemmer.
Hun har bestemt, at hun skal konkurrere med Casper Christensen om, hvem der har flest kønssygdomme, inden hun bestemmer, at Hathaway skal servere hende en pomfrit dyppet i lokummet.
Den evige svindler-konkurrence imellem Caine og Martin drev “Dirty Rotten Scoundrels” frem med et gavflabet smil. “The Hustle”-humoren hører derimod hjemme i toilettet.
Rebel Wilson – og folkene, der hyrer hende – lever igen i den vildfarelse, at fordi du er tyk, så er du også automatisk sjov.
Men det er ikke sjovt, når Wilson gør grin med, at hun ligner en, der er højgravid. Det er kun sandt.
Således er der hverken nyt eller sjov i “The Hustle”. Kun en pointe.
Den leveres, da det centrale svindler-offer skal finde den nye Dr. Schaffhausen. I originalen er det en mand – nu er det en kvinde, hvilket kommer bag på manden. Sexisme!
94 minutter misbruges til én pointe: Kvinder kan det samme som mænd. Præcis det samme som mænd. Være som dem. Tale som dem.
“The Hustle” burde også få en dansk titel. Mit forslag er “Dårlig, dårligere, dårligst”.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet