The Midnight Sky

InstruktionGeorge Clooney

MedvirkendeGeorge Clooney, Felicity Jones, David Oyelowo

Længde118 min

IMDbVis på IMDb

I biografen10/12/2020

Premiere 23/12/2020 på Netflix


Anmeldelse

The Midnight Sky

3 6

 

George Clooney er tilbage! Efter flere års fravær som instruktør og skuespiller i spillefilm gør gråræven nu comeback med en blanding af jordbunden “The Revenant” og højtflyvende “Interstellar”.

 

For “The Midnight Sky” er en splittet film med George Clooney som det nærmest sidste levende menneske tilbage på Jorden, der er ramt af en apokalyptisk katastrofe her i år 2049 – klimaet? Ja, tænker jeg her fra 2020.

 

Som en sci-fi-mand i stil med Brad Pitt i “Ad Astra” har han dedikeret sit liv til fremtiden – i stedet for at leve i nutiden.

 

Han er hjernen bag den rumekspedition, der nu er på vej hjem til Jorden igen med godt nyt: Vi har fundet et nyt hjem til menneskeheden.

 

Den “Interstellar”-ekspedition er anført af en gravid Felicity Jones – det handler om at føre livet videre.

 

Men instruktør George Clooney vælger aldrig side. Imellem “The Revenant”-overlevelse på Jorden, hvor mand og en lille pige må krydse Nordpolen i vildt vejr, eller “Interstellar”-opdagelsen derude i rummet.

 

Derfor bliver det følelsesmæssige tryk aldrig placeret ét sted, hvilket gør, at jeg er iskold, da den store sammenhæng til sidst sætter ind. Der er én mening med det hele.

 

Det er sådan set godt skrevet af “The Revenant”-forfatter Mark L. Smith, der her har omskrevet Lily Brooks-Dalton bog “Good Morning, Midnight” til en Netflix-film.

 

Det handler om at kæmpe i nutiden for fremtiden. Om at give livet videre fra generation til generation – hvad enten de er nede på Jorden eller flyver rundt derude i et rum, der leverer en af de blodigste sci-fi-scener, jeg kan huske.

 

Og jeg forstår, hvorfor Clooney og Smith aldrig sætter trykket ét sted med én historie, da jeg når slutningen, som man skal have en sjette sans for at gætte på forhånd.

 

Det er flot flettet, men også så koldt og plastisk som det rumskib, Felicity Jones flyver rundt i. Alt er korrekt og rigtigt med klimabudskab og generations-tema fortalt med sikker sci-fi.

 

Derfor bliver jeg aldrig for alvor glad for “The Midnight Sky”, der dog er en del bedre end en tv-reklame for Nepresso. Det er godt at have dig tilbage, Clooney!

 

The Midnight Sky anmeldelse / Filmz.dk

 


Trailer