The Penguin

InstruktionCraig Zobel

MedvirkendeColin Farrell, Cristin Milioti, Rhenzy Feliz, Michael Kelly, Shohreh Aghdashloo, Deirdre O’Connell, Clancy Brown, James Madio, Scott Cohen, Michael Zegen, Carmen Ejogo, Theo Rossi

Længde50 min

GenreDrama, Crime


Anmeldelse

The Penguin

3 6

 

På trods af flotte billeder, sublimt skuespil og fede action-scener er den nye DC-serie i Matt Reeves’ Batman-univers en lang og tør fornøjelse, hvor der er langt mellem snapsene.

 

‘The Penguin’ er den første serie i Matt Reeves’ Batman-univers og følger op direkte efter, at Robert Pattinsons Batman bar børnene op på taget af det oversvømmede stadium og sendte dem i sikkerhed med helikopter i 2022-filmen ‘The Batman’. Nu er Gotham et tag-selv-bord for kriminalitet, Carmine Falcone er død, og myndighederne har travlt med at få vandet væk fra gaderne. Det er et perfekt tidspunkt for sådan en som Penguin til at tage magten over Gothams gader.

 

 

Men Penguins vej til magten er ikke nem, for efter at Falcone er død, skal hans søn overtage mafiaen, alt imens den anden mafialedede familie anført af den indsatte Salvatore Maroni ser sit snit til at tage magten tilbage. Penguin ser kun én mulighed, nemlig at spille på flere heste, og derved være sikker på at få indflydelse.

 

Colin Farrell gør det igen perfekt som Penguin. Han er helt væk bag sin New York-accent, tykke makeup og humpende ben. Det er dejligt at se en skuespiller, der hygger sig.

 

Det samme gælder seriens univers. Gotham ligner sig selv fra Matt Reeves’ film i 2022, bygningerne er tårnhøje, der er gargoiler på alle facader, og det regner stort set konstant. Men når Penguin skal besøge sin kontrollerende mor eller hente noget ulovligt, kører han ud til et område, der mest af alt minder om en amerikansk forstad fra ‘Twin Peaks’. Det passer ikke helt ind i Batman-universet.

 

Det er også ærgerligt, at serien fra første episode trækker det klassiske kort, jeg burde have set komme: Han har en ung knægt med på slæb. Penguin støder på den unge mand Victor, der i bedste Batman-stil er i gang med at stjæle hans dæk, og han skal betale tilbage ved at hjælpe Penguin. Nu tager Victor vores plads i serien og er med på Penguins kriminelle rejse gennem Gothams underverden. Det er forudsigeligt og trættende. Det er en typisk serieløsning: Hvis vi har en lidt usympatisk hovedperson med magt, skal vi have en uerfaren ung karakter med på rejsen.

 

 

Men vi kender Penguin fra 2022-filmen, og det ville være langt mere spændende at være med på rejsen alene med ham. Ligesom vi oplevede det i Joker-filmen fra 2019. Det ville også have trukket filmen ned, hvis han havde haft en ung dreng med på slæb. Det trækker virkelig serien ned, for selvom der i hvert afsnit er en fed scene med lidt action og skududvekslinger, sidder jeg og gaber, når Penguin skal småsnakke med drengen om noget, vi godt kunne have været foruden.

 

Det er spændende nok at se Penguin komme hjem til sin mor og se hende opildne ham til at slå ihjel og tage magten. Men jeg har ikke brug for, at Victor står i baggrunden og tænker: “Whaaat?”.

 

Den anden hovedperson i serien er Falcones datter Sofia. Hun er lige kommet ud fra Arkham og skal til at finde sig til rette i det nye Gotham uden sin far. Hun er flot spillet af Cristin Milioti, som jeg husker fra ‘Wolf of Wall Street’ og ‘USS Callister’ fra ‘Black Mirror’. Hun gør det virkelig godt og er intimiderende gennem hele serien. Man er ikke et sekund i tvivl om, at hun ville kunne dræbe Penguin uden problemer.

 

Der, hvor serien stråler mest, er i dens “WTF moments”, når Penguin pludselig backstabber nogen eller skyder en i afmagt. Det er super fedt, men det er også sjældent.

 

 

Serien er stærkt inspireret af mafiafiktion, som vi alle kender, ‘Sopranos’, ‘Goodfellas’ og ‘Casino’. Og det er nok derfor, det er så ærgerligt, at den bliver punkteret af det barnlige aspekt i Victor, for det kunne så nemt have været fedt og råt.

 

Instruktørerne på serien gør det også virkelig godt. Reeves er svær at leve op til, han har en helt speciel stil, der er svær at kopiere, men de gør det godt. Der er dog nogle scener, som er ekstra håndholdte, det kan godt virke lidt billigt i forhold til resten af stilen. Men det fungerer i serien.

 

Jeg håber ikke, serien får for meget indflydelse på resten af Batman-universet, for jeg vil nødigt have, at DC falder i samme hul som Marvel, hvor der pludselig er tre serier om året, man skal se for at kunne følge med i den næste film.

 

‘The Penguin’ er en god idé, men den fungerer desværre ikke i praksis. Det er synd at se en serie, som ikke tør være original, eller ikke tør være det, den gerne vil være: en rå og blodig mafia-thriller. Det gør ondt for en fan som mig at se en så velkendt Batman-karakter spillet så flot og også udført så flot, blive overskygget af for lange scener og tør dialog. Øv!

 

 

Hvis du bliver efterårsforkølet og ligger på sofaen derhjemme, så er ‘The Penguin’ måske serien for dig. Den er lang og tør, og du går ikke glip af så meget, hvis du lige skal på toilettet undervejs.

 

‘The Penguin’ kan ses på MAX fra d.20 september.

 


Trailer