Town, The
Udgivet 27. okt 2010 | Af: Andreas Ebbesen Jensen | Set i biografen
Ben Affleck har mildt sagt haft en noget svingende karriere, siden han brød igennem med “Good Will Hunting” for 13 år siden. Mens hans bedste ven Matt Damon er blevet Hollywoods nye kæledægge med den fremragende “Bourne”-trilogi, har Affleck i mange år befundet sig i en sump af elendige film som “Pearl Harbor”, “DareDevil” og “Paycheck”. Og da han spillede overfor sin daværende kæreste Jennifer Lopez i den fornærmende ringe “Gigli”, lignede det ærlig talt begyndelsen på enden for den unge hjerteknuser.
Filmen starter med et bankrøveri anført af Doug MacRay og hans slæng af hårdkogte kriminelle iført gummimasker og skarpladte geværer. En scene så hæsblæsende og tempofyldt, at man uundgåeligt kommer til at tænke på nyklassikere som “Heat” og “The Dark Knight”. MacRays bande efterlader sig ingen spor under plyndringen, og kuppet er så professionelt udført, at det får Egon Olsen til at fremstå som en luset amatør. Det kører med andre ord for røverbanden, lige indtil Doug falder for en af ofrene fra bankrøveriet, den smukke Claire Keesey, der ikke aner, at Doug er forbryder. Og det er her, filmens kerne ligger begravet.
Ben Affleck spiller selv rollen som den desillusionerede bankrøver Doug MacRay, og det gør han fremragende. Faktisk har han ikke spillet med så stor en indlevelse og vitalitet siden “Good Will Hunting”, og det er i høj grad hans fortjeneste, at man bliver så engageret i filmen. Rebecca Hall og Jeremey Renner er også overbevisende som henholdsvis den bly Claire og den psykopatiske Jem, men filmens egentlige hovedperson består ikke af kød og blod, men af beton og asfalt. Filmens skurk er – ligesom tilfældet var det med “Gone Baby Gone” – nemlig ikke byens kriminelle, men snarere byen selv. Kriminaliteten går i arv fra far til søn, og miljøet i Boston bliver et fængsel, som Doug indser han bliver nødt til at bryde fri af, hvis han ikke vil ende med en kugle for panden.
”Du kan tage drengen ud af Boston, men du kan ikke tage Boston ud af drengen.” Det kunne meget vel have været taglinen i “The Town”, der ud over at være en hæsblæsende, intens thriller også fortæller dramaet om, hvor svært det kan være at bryde ud af den sociale arvs lænker. Med “The Town” har Ben Affleck ikke blot genfundet sig selv som seriøs skuespiller. Han slår også én gang for alle fast, at han er en instruktør, man skal holde øje med.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet