The Voices
Udgivet 29. apr 2015 | Af: Lasse Martin Jørgensen | Set i biografen
Lars von Trier afslørede for nylig, at han arbejder på en tv-serie om en seriemorder fortalt fra seriemorderens synsvinkel. Den samme beskrivelse kan snildt hæftes på “The Voices”, selv om der ikke er meget von Trier over “Persepolis”-instruktør Marjane Satrapis groteske og kulsorte komedie. Hvis det da ikke snarere er en psykologisk thriller? Eller måske en horrorfilm? Med et drys af rom-com? Det er svært at bestemme. Den er lidt af det hele. En sært sammensat, men ret underholdende rodebunke, der på samme tid formår at være meget mørk og meget farverig.
Overraskelser er der nok af i Jerrys forvrængede virkelighed. Hans kæledyr taler til ham. Hunden med godmodig sydstatsaccent, den rødhårede kat på klingende skotsk. De har heldigvis mere tilfælles med den grænseoverskridende Wilfred fra Elijah Wood-serien af samme navn, end de har med de platte kræ fra Eddie Murphys “Dr. Doolittle”. Jerry er godt klar over, at deres tale egentlig kommer fra ham. De er manifestationer af hans egen indre splittelse. Men hvem er stærk nok til at stå imod, når ens søde, lille kat fortæller, at man kun virkelig mærker livet, når man slår ihjel? Ikke Jerry.
Det argument falder bare ret hurtigt fra hinanden, da Jerry slår sin kollega ihjel i en enormt ubehagelig, meget fysisk scene, hvor de gentagne dolkestød kan mærkes. Men hvad er det så “The Voices” prøver at sige? Det er svært at blive klog på. Måske er det bare et stærkt stiliseret bud på, hvordan verden tager sig ud fra en forstyrret seriemorders synsvinkel? Kontrasten mellem den skøre komik og de enormt brutale mord- og parteringsscener er så stor, at det er svært at forstå, de er del af én og samme film. Det er noget rod. Et underholdende, forvirrende og fascinerende rod. Lige dele komik, horror og psykologisk thriller. Det ene øjeblik tounge-in-cheek med et glimt i øjet. Det næste øjeblik gravalvorlig, som i flashbackscenen hvor en meget ung Jerry dræber sin psykisk syge mor – efter hendes eget ønske.
Det er svært at beskrive “The Voices”. Den er alt for mange ting på én gang. Den er ujævn og forvirret, fordi den er set gennem en – mildest talt – ujævn og forvirret persons øjne. Det er ikke ligefrem formfuldendt, men til gengæld er det umuligt at forudsige. En herligt overraskende rodebunke.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet