World Is Not Enough, The

InstruktionMichael Apted

MedvirkendePierce Brosnan, John Cleese, Judi Dench, Michael Kitchen, Colin Salmon, Robbie Coltrane, Robert Carlyle, Ulrich Thomsen, Desmond Llewelyn, Denise Richards, Sophie Marceau, Samantha Bond, Maria Grazia Cucinotta, Goldie, Albert Kwan, Serena Scott Thomas

Længde128 min

GenreAction, Action, Thriller, Thriller, Adventure, Adventure

I biografen10/12/1999

World Is Not Enough, The – Ultimate Edition

3 6
Filmmagasinet Empire, der ligesom agent 007 er af britisk oprindelse, postulerede for nylig en ganske interessant teori: James Bond er en dobbeltagent. Hvorfor? Fordi den talentfulde, nådesløse ‘spion’ på voldsom vis tiltrækker sig opmærksomhed med sine larmende anretninger, sin pompøse mangel på tilbageholdenhed og andre hemmelighedsfulde træk, der normalt kendetegner en spion. På den måde afslører Bond højlydt både sin identitet og sin opgave, og dermed kan hans regerings interesser og mission let saboteres.

Efter at have set “The World Is Not Enough”, Bonds 19. filmiske bedrift, kan man udmærket se Empires pointe. Bond har her endelig krydset skillelinien mellem filmseriens mere troværdige, men stadigt frigjorte verden og videospillenes fremfusende domæne. Resultatet er et tumpet og dumstolt roderi, som kun i sidste øjeblik undgår sin forgængers (“Tomorrow Never Dies”) skæbne: at ende som seriens værste kapitel.

Plottet involverer en eller anden kontroversiel brændstoftunnel, drabet på en olie-rigmand, nogle terrorister med atomvåben, en prominent kvinde som måske eller måske ikke har delte loyaliteter, en slyngel som ikke kan føle smerte, en… ja, lad os endelig bare stoppe her. Verden er måske ikke nok, men det er en spilletid på to timer, et godt cast og enormt budget åbenbart heller ikke til at skabe en blot nogenlunde film. Ligesom i “Tomorrow Never Dies” forsøger man at tilskrive Bond og flere af hans faste kollegaer (især M) nykonstruerede, forcerede forhistorier, som simpelthen virker påklistrede og åndssvage. Dette er måske en Bond-film af navn, men man føler sjældent, at en ellers veloplagt Pierce Brosnan (som senere selv udtrykte irritation over filmens fortælling) kropsliggør den famøse agent og ikke bare en helt nykreeret og forglemmelig karakter.

Med folk som Brosnan, Judi Dench, Robert Carlyle og endda vores egen Ulrich Thomsen (som gør det ganske hæderligt) på rollelisten, er det drønærgerligt, at man ikke har formået at forfatte en bedre historie, som kan udnytte disse skuespillere i stedet for blot at sende dem til diverse, prangende kulisser og bede dem læse deres triste replikker højt. Denise Richards er da også en flot tøs, men hun bliver udelukkende brugt som mandlig publikumsmagnet uden tildelingen af én troværdig replik eller lejlighed til godt skuespil. Tragisk er det også, at dette skulle vise sig at blive Desmond Llewelyns sidste film som Q – den 85-årige englænder døde i en bilulykke en måneds tid efter premieren. John Cleese er her hans samarbejdspartner, og det tidligere Monty Python-medlem overtog rollen i forbindelse med 2002’s “Die Another Day”.

Instruktør Michael Apted havde ellers tidligere stået bag adskillige populære dokumentarer og endda den undervurderede thriller “Blink”, men filmens relativt uprøvede manuskriptforfattere (som senere hen bl.a. skrev Rowan Atkinson katastrofen “Johnny English”) gør det svært for Apted at hive den her hjem. Der er dog ting, som gør indtryk. Filmens begyndelse – som er seriens længste til dato – indeholder en aldeles fornøjelig bådjagt i London. Enkelte af skuespillerne, især skotske Carlyle, formår at bryde ud af manuskriptets indelukkende tremmer, mens David Arnold tydeligvis er faldet bedre tilrette i komponiststolen. Filmens fåtallige humoristiske øjeblikke er også langt mere effektive end i “Tomorrow Never Dies”. Men en god film, kommer “The World Is Not Enough” just aldrig tæt på at være.
VideoPræsenteret i 2.35:1 anamorphic widescreen format. Som forventet ser den relativt-nye “The World Is Not Enough” godt ud på dvd. Farverne udstråler tilpas styrke og troværdig fylde, digital støj er tilstede men minimal og kontrasten er drøngod. Billedet er af og til en anelse uskarpt, mens udtværing ikke er så fremtrædende en skavank som på visse andre nyere Bond-udgivelser.
AudioDe engelske Dolby Digital 5.1 og DTS 5.1 lydspor på denne udgivelse er begge ganske imponerende. Men i forhold til de andre Brosnan-film, er manglen på lidt ekstra punch i visse kanaler lidt for stor her. Tjek f.eks. den fabelagtige åbningssekvens, hvor lydeffekterne synes at lyde spidse og tamme i stedet for voluminøse og sprøde. Panoreringer er der mange af, og de er som regel effektive og naturtro. Subwooferen leverer sine distinkte dybe toner effektivt, hvor DTS-sporet dog i sidste ende formår at udnytte LFE-kanalen bedst samt at skabe en bedre atmosfære. Godt arbejde, men ikke helt så godt som håbet.
EkstramaterialeLigesom alle de andre dvd’er, der byder på Brosnans Bond-eskapader, leverer “The World Is Not Enough” dvd’en to kommentarspor. Det første er med instruktør Michael Apted, hvor det andet er med production-designer Peter Lamont, assistentinstruktør Vic Armstrong og komponist David Arnold. Apted er en særdeles velformuleret ældre herre, som disker op med et oprigtigt, levende og interessant kommentarspor, der kommer godt rundt omkring alskens filmiske aspekter. Det andet spor er ikke nær så interessant, og består mere af mumlen og flere tørre pauser, men samtidigt også flere brugbare kommentarer.

Disc 2’s første undermenu, “Declassified: MI6 Vault”, byder først og fremmest på “James Bond Down River” (25 minutter), som er en detaljerig featurette, der omhandler skabelsen af filmens imponerende bådjagt. “Creating an Icon: Making the Teaser Trailer” (5 min.) er en fascinerende dokumentar om kreationen af filmens første biograftrailer – den slutter af med at vise teasertraileren i sin fulde længde, som mærkværdigvis ikke er at finde på skivens trailermenu. Det er ikke så tit, man hører om arbejdet på disse, så det er en særdeles oplysende og morsom inkludering. “Hong Kong Press Conference” (10 min.) viser netop det: en pressekonference i Hong Kong, hvor Pierce Brosnan dukker egenhændigt op for at besvare den asiatiske presses spørgsmål.

Slutteligt byder undermenuen på flere slettede scener og muligheden for at studere andre scener fra forskellige vinkler, såsom bådjagten. Scenerne bliver introduceret på fin vis af instruktør Apted – nogle af dem kan også ses med tilhørende kommentarer fra instruktøren.

Dvd’ens næste sektion er den såkaldte “007 Mission Control”, som også er at finde på alle de andre James Bond ‘Ultimate Edition’-dvd’er. Her kan man let og hurtigt hoppe frem til filmens højdepunkter, uanset om det så er en særlig actionsekvens, titelsekvensen eller synet af en af filmens smukke kvinder man er interesseret i.

Så har vi den fyldte “Mission Dossier”-sektion. “The Making of The World Is Not Enough” (15 min.) er en lidt kort og desværre også lettere skrabet dokumentar om filmens tilblivelse. Apted og flere af skuespillerne lyser en smule op i nogle af dokumentarens fåtallige interviews, men der er for megen ubrugelig verbal sødsuppe. “Bond Cocktail” (23 min.) er en velproduceret dokumentar om filmen, som indeholder flere og bedre interviews end den anden dokumentar. “Tribute to Desmond Llewelyn” (3 min.) er en lidt for kort hyldest til skuespilleren, der optrådte i flest Bond-film, som Bonds elskede isenkramleverandør, Q. Det kunne nu havde været klart bedre med en dokumentar, som gik tættere på mandens liv og karriere, og som bød på flere interviews med folk der kendte ham.

Musikvideoen til Garbages ganske velproducerede titelsang er her også, samt muligheden for at studere alternative udgaver af flere af filmens scener, der byder på alternative storyboards og ufuldendte special-effects. Filmens endelige biograftrailer og et billedgalleri runder discen af.

Tingene begyndte at se sort ud for James Bond efter udgivelsen af “The World Is Not Enough”. Knap nok var helten blevet genoplivet i 90’erne efter flere års tavshed, før man næsten tog sig selv i at ønske, at den fiktive agent var blevet efterladt i filmverdenens underverden. Heldigvis fik man rettede op på mange af de forgangne films fejltagelser i seriens næste film. Ligesom dvd-udgivelsen af “Tomorrow Never Dies” er denne dvd udelukkende et must for hårdhudede Bond-tilhængere.

James Bond vender tilbage i ”Die Another Day”.

Agent 007 får til opgave at beskytte arvingen til en olieformue, kastes han hovedkulds ud i en forrygende og livsfarlig duel med den skånselsløse terrorist Renard, der er ufølsom overfor smerte. Han er derfor så godt som usårlig og udgør en af Bonds farligste modstandere nogensinde. Med åndeløs spænding, kraftfulde skuespillerpræstationer og uforglemmelig action er dette en eksplosiv Bond-thriller.