Antebellum

InstruktionGerard Bush, Christopher Renz

MedvirkendeJanelle Monáe, Eric Lange, Jena Malone

Længde106 min

IMDbVis på IMDb

I biografen17/09/2020


Anmeldelse

Antebellum

2 6

 

Det er det nyeste skud på undergenren det afroamerikanske gys.

 

Her blandes undertrykkelse og rædsler mod den sorte befolkning i USA med gysergenren med alle dens psykiske og fysiske tricks.

 

Det giver ikke kun gode gyserfilm. Vi får også belyst vigtige og aktuelle temaer i al dens forfærdelige rædsel.

 

Jordan Peele sparkede døren ind med Chris’ svigermareridt i hovedværket “Get Out”. Senest var det HBO-serien “Lovecraft Country“, mens “Candyman” lover samme kombination i 2021.

 

Men selv om grundidéen er den samme, så er udførelsen forskellig.

 

For godt nok er “Antebellum” ligesom de andre interesseret i at belyse racismen i USA med en gysende stil – men det gør den ikke god.

 

Tværtimod er Janelle Monáes “Get Out” møder “12 Years a Slave”-mareridt direkte kedelig og udelukkende interesseret i gentagne gange at fortælle mig, at sorte har det hårdt, og hvide mennesker er nogle svin.

 

Misforstå mig ikke. Det er vigtigt, at vi aldrig glemmer de rædsler, sorte var udsat for i den amerikanske historie.

 

Du får bare ikke en god film ud af at prædike den pointe i over 100 minutter.

 

Det er klart allerede fra starten. Monáe i skikkelse af slaven Eden får tæsk af den hvide, konføderale general. Det bliver selvfølgelig værre. Brændemærkning.

 

Den anden slave, Julia, møder den generte soldat, Daniel. Han er sød. Indtil han ikke er det mere.

 

Sådan gentages den pointe i hver scene i de summende sydstater under borgerkrigen. De sorte lider, og de hvide er svin. Derfor forbliver “Antebellum” sort-hvid. Totalt unuanceret.

 

Men bedst som jeg tror, at “Antebellum” vil være en gyselig gang 12 års slaveri, så vågner Eden. Eller altså Monáe, nu i skikkelse af Veronica Henley – sort powerkvinde med Ph.d.

 

Men twistet er forgæves.

 

Vi skal føle med Veronica. Hun er karrierekvinde med familie. Det er svært at balancere. That’s it. Det er konflikten for hende.

 

Hun elsker sin familie. Men kampen for sorte er også vigtig. Det er simpelthen så gabende kedeligt.

 

Nu mødes de to virkeligheder. En kærre kommer kørende gennem det moderne bybillede. En smartphone i borgerkrigen. Er det overnaturligt? Historien glemmer ikke – som i “Watchmen”? Det kunne være spændende.

 

Det er det ikke. Det er rip-off af “Get Out”. Er den nye undergenre allerede løbet tør for idéer?

 

For Black Lives Matter, ja. Enig. Men det gør gode film også.

 

Antebellum anmeldelse / Filmz.dk

 


Trailer