En due sad på en gren og funderede over tilværelsen
Udgivet 11. mar 2015 | Af: Morten Vejlgaard Just | Set i biografen
Roy Andersson kommer aldrig til at vinde mange priser for fotografering og klip. Én stillestående indstilling pr. scene er dagens kost hos den filmnærige svensker, der nu er klar med sin kun femte film siden debuten tilbage i 1970. Fornemmelse for scenografi og iscenesættelse derimod, det kan han som få. Ja, faktisk som ingen anden. Med 37 sirligt opstillede tableauer afslutter den morbide humorist nu sin levende-trilogi ”om det at være menneske,” som introteksten sarkastisk driller.
Her er vi på en færgerestaurant, der er iscenesat i halvtreds nuancer af grå. Inden vi kommer ind i scenen, har en mand bestilt en rejemad og en stor fadøl. Nu ligger han død på gulvet. Men det største problem for servitricen er, hvem der nu skal overtage rejer og øl. Man kan jo ikke tage penge for det samme to gange. Her er ingen sentimentalitet, kun bittersøde humorbid. Det kan virke løsrevet, men der er en rød tråd. Af en slags. For færgekaptajnen optræder i et senere tableaukapitel, hvor han agerer vikar i en frisørsalon. Han måtte stoppe som kaptajn på grund af søsyge. Her er næste klippekunde en sammenbidt spøg og skæmt-sælger, der igen optræder i et andet tableau. Sådan væves de løsrevne øjebliksscener ind og ud af hinanden.
Den surrealistiske tradition på film er beskeden og næsten uddød. Som de fleste af Anderssons karakterer. De ville føle sig bedre hjemme i en film af Luis Buñuel og Salvador Dali, der for længe, længe siden lavede film, hvor myrer kom ud af hænderne på folk. Hos Andersson må de nøjes med at forsøge at indkræve pengene for deres salg af vampyrgebis med ekstra lange tænder, hvilket er lettere sagt end gjort, skulle de to spøg og skæmt-sælgere hilse at sige.
Jeg elsker at være menneske, når jeg ser Roy Anderssons film om netop det. At være menneske. Men jeg ville ikke ønske at være en af de lighvide stakler i det svenske sortsyn. Der dog alligevel får mig til at sætte pris på rejemader og store fadøl, inden man selv ligger der på gulvet i en færgerestaurant og ikke funderer over en skid mere.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet